Hvis vi ikke har noget at skjule - bør Boeing så ikke have alt det de ønsker?

Bør vi ikke bare udlevere alle de dokumenter til Boeing, som flyproducenten kunne ønske sig i deres søgen efter urimeligheder i evalueringen af kandidaterne i den danske kampflykonkurrence? For hvis alt er gået efter bogen og vi ikke har noget at skjule, så kan åbenhed og imødekommenhed vel ikke være noget problem? Eller er der grænser for hvor mange ressourcer vi skal bruge på Boeings retroperspektive undersøgelser, som i sidste ende sandsynligvis ikke får nogen betydning?

Det kan man med rette spørge om her hvor vi nærmer os datoen for Den Danske Stat og Boeings duel i Københavns Byret den 22. og 23. januar. Retssagen er et resultat af at Boeing ikke føler de kan få de dokumenter ud af Forsvarsministeriet, som de føler de har brug for for at kunne vurdere, om alting nu også er gået ordentligt til.

Det startede tilbage i september 2016, da Boeings danske advokater skrev til Forsvarsministeriet:

Login

  • Anmeld

    Thomas Larsen

    Jeg må indrømme, jeg ikke har nogen videre uddannelse udi amerikansk og dansk politik, men jeg tror sagen meget handler om forskelle i politisk kultur.
    Mange ser USA som det ideal-liberalistiske land - men det er det nok på baggrund af at regeringen er en meget stor spiller i markedet, der på den måde måske antager en slags planøkonomisk rolle.
    Faktisk har mange af "the good parts" fra USA - som computere, internet, og vist også jeans - en baggrund i forskellige regeringsinstitutioner som militær og rumfart.
    Firmaer som Boeing er vant til at have et tæt samarbejde med deres regeringen, hvor en del af regeringens politik direkte sigter på at varetage firmaets forskellige interesser. Der er nok ligeså meget dette samarbejde Boeing efterlyser fra den danske regerings side.

  • Anmeld

    BJohansen

    Med dette glødende partsindlæg kaster kampflyredaktør Krog al troværdighed overbord som skatteydernes repræsentant.

    Hvis der er noget galt med kampflyevalueringen, så skal det vel frem? Hvad nu hvis typevalgsrapporten og beslutningsgrundlaget ikke er korrekt og vi har købt katten i sækken? Skal det ikke for dagens lys, når vi nu snakker om Danmarkshistoriens største offentlige investering?

    Boeing har søgt aktindsigt i sagens dokumenter fra 2005-2016, men har kun fået adgang til halvdelen af perioden. Er det ikke mærkværdigt? Og vel at betragte som et afslag fra FMI’s side.

    FMI kan kræve at Boeing skal afgrænse og præcisere sin ansøgning, men det krav kan man færst stille når aktlisterne er udleveret. Og hvis man kun har udleveret aktlister fra første halvdel af perioden, så er det jo umuligt. Og vel at betragte som et afslag?

    DMI har angiveligt brugt 1250 timer på at fremskaffe og fremsende 501 aktlister. Alle der ved noget om aktinsigt ved, at myndighedens tidsforbrug til at fremskaffe og fremsende aktlister ikke tæller med i de 25 timer. For aktlisterne skal man jo have i forvejen. Gad vide hvor mange timer der så reelt er brugt?

    Hvorfor støtter kampflyredaktør Krog ikke op omkring åbenhed i kampflykonkurrencen? Er han bange for at miste sine bannerannoncer fra Lockheed Martin? Hvorfor ser han det ikke som en mulighed? Mpske ligger der en god historie eller to begravet i bunkerne...

    Redaktøren skriver: Desuden vandt F-35 evalueringen så suverænt, at eventuelle enkelte fodfejl ikke vil rokke ved det samlede resultat.

    Hvordan ved redaktøren det uden af have set materialet? Hvem siger der er tale om "fodfejl" og ikke massive fejl, som kunne have ændre resultatet fundamentalt?

    Sidst men ikke mindst: hvorfor diskuterer redaktør Krog overhovedet om Boeing er part i sagen og dermed berettiget til aktindsigt jf Forvaltningsloven uden begrænsninger? Der er da ikke nogen ved sine fulde fem der kan være i tvivl om at Boeing er part i sagen uanset om US Navy formelt står som sælger.

    Det lugter langt væk af juriudisk spilfægteri, som redaktøren burde kunne gennemskue.

    Men måske er han slet ikke interesseret i åbenhed. Måske bekymrer han sig mere om sine annoncepenge fra Lockheed Martin?

  • Anmeld

    Peter Ottosen

    For mig er det ret klart hvorfor man ikke vil udlevere dokumenterne.
    Udvælgelsesprocessen var en skin proces, man manipulerede bla. med flytimer, steltimer, antallet af sæder, risici.
    Hvilket var unødvendigt, man kunne jo bare have sat even til at flive stealth offensive bombemissioner langt inde bag fjendens linier meget højt...
    Eller bedre, men kunne være gået direkte i folketinget uden at spilde tid og millioner på skinprocessen, aht. nationens sikkerhed, etc. etc.
    Tilbagestår, jeg er bange for at Boeing har en sag, og det hvis de, mod forventning, fulgte sagen til ende, kunne koste os stakkels skatteborger langt mere en besvær med at finde dokumenter.

  • Anmeld

    Dan

    "På den anden side, så selvom vi ansætter 10-20 jurister og sagsbehandlere, så vil kontrakten på F-35 flyene forlængst være underskrevet inden vi får fundet alle dokumenterne frem. Så det vil blot være en symbolsk handling, som ikke kommer til at ændre på udfaldet af den danske kampflykonkurrence – men som kommer til at koste skatteyderne nogle millioner."

    Men tænk hvis nogle har fiflet med tal og dokumenter, og dette aktstykke resulterer i en 66 mil. kroner stor blankocheck fra Folketinget, der forresten nemt kan afstedkomme endnu flere og høje udskrivninger.

    "Desuden vandt F-35 evalueringen så suverænt, at eventuelle enkelte fodfejl ikke vil rokke ved det samlede resultat. Man kan derfor argumentere for, at vi i stedet skal bruge ressourcerne på at F-35 flyene bliver leveret til tiden og til prisen samt at faciliteterne på Skrydstrup bliver bygget til tiden og til prisen."

    Et par skallede millioner kommer i denne sammenhæng ikke til at betyde en "flyvende" fis. Og slet ikke på, om faciliteterne på AFB Skrydstrup bliver dyrere. Regningen er lige vokset betydeligt, og ikke en levende sjæl på Christiansborg har haft ondt i inderlommen pga det.

    Giv nu Boeing dét de vil have. De er part i sagen, og at benægte dét, er at benægte alle de mange skriverier i medierne om at Boeing har haft en kampfly med i konkurrencen. Så kan de altid komme bagefter og tude, hvis der ikke er noget at komme efter.

  • Anmeld

    Dan

    Undskyld. Enhedslisten er faktisk lidt levende, men I forstår...

  • Anmeld

    Mads

    "Giv nu Boeing dét de vil have. De er part i sagen, og at benægte dét, er at benægte alle de mange skriverier i medierne om at Boeing har haft en kampfly med i konkurrencen. Så kan de altid komme bagefter og tude, hvis der ikke er noget at komme efter."

    Ikke fra Danmarks synspunkt. De er en underleverandør til US Navy.
    Hvis Boeing vil noget, må de gå gennem USN.

    Boeing har rigtigt nok økonomiske interesser i sagen. Men det er en sag mellem dem og USN. Ikke Danmark.

  • Anmeld

    BJohansen

    @Mads
    Juridisk set er det ligegyldigt om Boeing har været underleverandører til US Navy. Definitionen på at være part kan koges ned til “væsentlige økonomiske interesser” og det er der vist ingen tvivl om at Boeing har.

    Forsvarsministeriets juridiske strategi er ren desperation. Den holder måske i byretten fordi dommeren ikke tør gå mod systemet, men forhåbentlig når sagen til Landsretten hvor de juridiske muskler er større.

  • Anmeld

    Mads

    @BJohansen

    Der er ikke i forvaltningsloven defineret hvad en part er. Hvis det var så klart som du giver udtryk for, ville der ikke være nogen sag.

  • Anmeld

    BJohansen

    @Mads
    Det har du helt ret i - og det virker begge veje. Du skal kigge på retspraksis.

  • Anmeld

    Andreas

    @BJohansen: Jeg tror du overfortolker og misforstår mit budskab. Jeg siger ikke hvad der er det rigtige at gøre. Jeg stiller to muligheder op. Og forsøger faktisk at argumentere for hvorfor man bør give Boeing fuld indsigt. Vi har jo ikke noget at skjule.

    Jeg forholder mig dog også realistisk til tingene og det forbrug af skattekroner, som fuld åbenhed ville indebære. For i virkelighedens verden ville det ikke gøre nogen forskel. Løbet er kørt - i hvert fald om et par uger.

  • Anmeld

    Cphmoose

    @Andreas
    Kan man give Boeing fuld indsigt uden at påvirke andre konkurrencer hvor JSF og F18 deltager?

    Cphmoose

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @Cphmoose

    Boeing vil ikke kunne få indsigt i andre data end deres egne. De kan ikke få lov at se data og beregninger på F35 og Eurofighter.

    De kan med andre ord kontrollere at analysen af deres eget fly er korrekt, men de kan ikke kontrollere om det samme gør sig gældende for de to andre kandidater.

  • Anmeld

    Kenneth

    Bed Boeing rende og hoppe....Længere er den ikke.