I Norge kan de godt købe fly i etaper

I gårsdagens debat i folketingssalen om det aktstykke, som endeligt besejler Danmarks indkøb af 27 F-35 kampfly, slog SF på tromme for at vi nøjedes med i første omgang at vedtage et aktstykke på indkøb af de første 10 fly. Det er nemlig kun de første 10 af de danske fly, som er med i det næste puljeindkøb, som F-35 programkontoret, Joint Program Office (JPO), og Lockheed Martin næste år indgår kontrakt på. Så det er kun de 10 fly, som vi næste år får en pris på. De øvrige 17 fly kommer så til at indgå i senere fælles puljeindkøb sammen med fly til de andre F-35 lande. Og først til den tid ved vi hvilken stykpris JPO og Lockheed Martin bliver enige om.

SF’s forsvarsordfører Holger K. Nielsen pegede på, at det er sådan man gør i Norge. Tager indkøbet i bidder, hvor Stortinget hvert år godkender indkøbet af seks fly til den pris, som man nu er kommet frem til i det specifikke fælles puljeindkøb, som flyene indgår i. Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen afviste den metode med henvisning til, at man var nødt til at etablere en samlet struktur med vedligeholdelsesfaciliteter, hangarer og mandskab til 27 fly. Man kunne ikke bare udvide i takt med at der blev købt nye fly. Man var nødt til at have sikkerhed for, at der i alt kom 27 fly, så man kunne dimensionere sit setup efter det.

Det kan ministeren for sin vis have ret i. Men hvis man dykker lidt ned i den norske måde at gøre tingene på, så kan man se, at de faktisk godt kan få et indkøb i bidder til at harmonere med etableringen af et samlet setup.

Login

  • Anmeld

    Jacob

    Med en opdeling vil man formentlig ikke kunne lave kurssikring på det samlede køb samt på vedligeholdsaftaler. Dette kan fordyre købet markant - eller det modsatte. Det giver i hvert fald usikkerhed om prisen.

  • Anmeld

    Alex Sørensen

    Med pulje-indkøb kunne vi købe flere fly end kun 27 fly.
    Med 27 fly totalt kan vi hverken gøre fra eller til.