F-35 larmer ikke mindst - der er bare færre af dem, og derfor er den samlede støjbelastning mindst

Når man læser de foreløbige udmeldinger fra Forsvarsministeriet omkring forventningerne til hvor meget de nye F-35 kampfly kommer til at støje, så er det vigtigt at holde tungen lige i munden og nærlæse præcis hvad der står. For ellers kan man let foranlediges til at tro, at det er et enkelt F-35 fly, der larmer mindre end et Eurofighter-fly eller Boeing F/A-18F Super Hornet-fly.

Det er ikke tilfældet. Det er den samlede årlige støjbelastning fra den samlede pulje af F-35 fly, som er mindre end støjbelastningen fra den samlede pulje af fly vi ville have købt, hvis Danmark havde valgt Eurofighter eller Super Hornet. Det fremgår af "Notat 42: KONSEKVENSER AF ØGET STØJBELASTNING", som blev omdelt til forsvarsforligskredsen den 23. maj 2016 i forbindelse med forhandlingerne forud for typevalget og aftalen om indkøb af 27 F-35 fly den 9. juni 2016.

I notatet står der:

Login

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @Andreas

    Den oplysning overraskede også tydeligvis Jarlov under samrådet. Men på samrådet kunne ministeren ikke oplyse om det enkelte F35 larmer mere eller mindre end de andre.

    Har du set noget på skrift omkring larmen fra det enkelte fly? Din overskrift får det i hvert fald til at se sådan ud :-)

  • Anmeld

    Andreas

    Mine ører har registreret det ved Red Flag på Nellis sidste år.

  • Anmeld

    Simon Petersen

    :-D

  • Anmeld

    Schmidt

    Er det fordi der kan flyves mere i stimolter med F-35. For lige meget hvor mange fly vi får, vil det vel være det samme antal der vil skulle i luften.
    Der skulle vel ikke flyves mere, bare fordi man købte et andet fly.
    Om vi har 22, 34 eller 38 af det ene eller andet fly, vil der vel være brug for det samme antal fly i luften, på et år.

  • Anmeld

    Andreas

    @Schmidt: Nej, for meget af træningen foregår i USA med de 5-6 fly. Træning som med EF og SH vil foregå i Skrydstrup.

  • Anmeld

    Schmidt

    simulator

  • Anmeld

    Schmidt

    Eller i Sverige. Hvis vi havde valgt Gripen :-)

  • Anmeld

    H. Eriksen

    Norge har opdaget at F-35 spionerer via flyets ALIS system, og sender informationerne hjem til Lockheed Martin.
    Norge er nu selv i gang med at udvikle software som kan blokere for spionagen.

    https://www.news-mail.com.au/news/spy-f35s-send-sensitive-norwegian-military-data-ba/3280530/

    Drop F-35
    Vælg Gripen-E

  • Anmeld

    Andreas

    Tror jeg har sagt det adskillige gange før:

    SAAB ønskede ikke at Danmark valgte Gripen. De forlod den danske konkurrence den 21. juli 2014. Knap to år før det danske typevalg 9. juni 2016. De indleverede slet ikke informationer i 2014 som svar på vores informationsanmodning.

  • Anmeld

    Jesper

    Lige som ved indkøbet af vores F-16, så bør vi nok regne med at der vil blive indkøbt flere fly senerer.
    27 er for lidt til de ambitioner vores politikerer har og selv om de er mere kapable, kan de ikke være flere steder på en gang ;-)

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    @ Andreas

    Godt fanget. Du sætter efterhånden standarden for dækningen af F-35 indkøbet, selv om Ingeniøren også forsøger sig.

  • Anmeld

    Schmidt

    Med alle de lig der efterhånden kommer på bordet omkring. Hvorfor DK valgte F-35, så var Saab nok de klogeste, for der var ikke skyggen af chance for Gripen, når alt blev udregnet til fordel for F-35.
    Derfor kan man vel godt fremføre. Hvor meget bedre stillet vi ville have været. Hvis vi havde valgt Gripen.

  • Anmeld

    Dan

    Jeg er overbevist om at enhver våbenhandler vil sælge sine våben. Også Saab. Spørgsmålet er hvor realistisk det ville være at sælge Gripen, når Lockheed-Martin-kortet spilles som det gør. Jeg forestiller mig at kortet har været den skjulte trumpf.

    Saab så bare kortet.

  • Anmeld

    Anders Eriksen

    Svend-Erik Hansen siger:8. december 2017 kl. 13:26:

    **Helt enig ang. Nytkampfly`s standard for dækning af F-35 indkøb, og den licens-betalte presse lader virkeligt meget tilbage at ønske vedr. emnet**

    mvh
    Anders Eriksen

  • Anmeld

    MMA

    @Andreas
    Nu var det vel ikke helt sådan at SAAB ikke ønskede at DK skulle vælge Gripen. Var det ikke nærmere at de i god tid havde spottet at det var politisk bestillingsarbejde og at valget på forhånd var mere fixet end selv et Amerikansk præsidentvalg.

    Det omtalte notat er blot et i en lang række af dubiøse anskuelser, eller skal vi kalde det alternativ sandheder, der viser hvor langt man fra regeringen har været villig til at gå for at få F-35 til at fremstå som det bedste valg.

    Det der undrer mig mest, er hvor påfaldende tavse alle lige fra oposition til øvrige danske medier er i forhold til købet af F-35. Jeg tænker, at vi blot har set toppen af de økonomiske isbjerg, men det virker ikke som om nogen bekymrer sig om det.

  • Anmeld

    KimE

    Dan danska flaggan sitter brevid den norska. 10000 kronorsfrågan vilker stridsflygplan kommer Danmark att välja?
    https://commons.wikimedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II#/media/File:F-35_at_Edwards.jpg

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    Flagene er af partnerlandene i JPO.

  • Anmeld

    KimE

    Exakt!

  • Anmeld

    Hans Peter Michaelsen

    Vedr. F-35 støj så er det interessant at studere de hollandske testresultater fra ultimo maj 2016 da de deployerede deres to F-35A testfly til hhv. Leeuwarden og Volkel (der skal placeres 16 F-35 på hver af de to baser). De overordnede erfaringer kan læses her: https://www.flightglobal.com/news/articles/dutch-f-35-deployment-yields-strong-results-4261
    Det hollandske luft- og rumagentur har udarbejdet analyserne som bla. skete ved at en F-16 og en F-35 fløj samme rute omkring de to baser med 4 min. mellemrum. Ialt 785 borgere i omegnen af de to flybaser besvarede spørgeskemaer. Rapporten udarbejdet i november 2016 er fremlagt for de hollandske politikere og kan læses her: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/12/06/aanbiedingsbrief-bij-rapport-geluidsbeleving-f-35-ten-opzichte-van-f-16
    Hvis man ser på de illustrerede kort i rapporten (og kigger på google.maps) kan man se at der er bymæssig bebyggelse meget tæt på begge baser.