Problemer med iltmangel spreder sig

[caption id="attachment_10579" align="alignright" width="450"] Kvindelig A-10 pilot fra US Air Force. Foto: U.S. Air Force / Staff Sgt. Joe W. McFadden.[/caption]

Problemerne med amerikanske piloter, der pludselig får iltmangel under flyvning i deres jagerfly, bliver stadig mere udbredt. I denne uge kom det således frem, at ikke mindre end 28 A-10 Warthog fly på Davis-Monathan Air Force Base i november 2017 fik flyveforbud efter tre episoder, hvor piloter havde symptomer på iltmangel. I det ene tilfælde lykkedes det at opklare årsagen til iltmanglen, men ikke i de to andre tilfælde.

Problemerne med iltmangel hos A-10 piloter følger i hælene på lignende problemer med forskellige flytyper henover 2016 og 2017. Det startede med blandt andet US Navys F-18 Hornet og Super Hornet samt flådens T-45 træningsfly, som flere instruktører i en periode nægtede at sætte sig op i. Det lykkedes henover foråret og sommeren 2017 ikke US Navy med 100 procent sikkerhed at finde årsagen/årsagerne til problemerne. Men US Navy vurderede, at det nok var et samspil mellem teknologiske og fysiologiske faktorer, der gjorde udslaget. Desuden havde man kig på blandt andet Hornet og Super Hornet-flyenes "Environmental Control Systems" (ECS) og "On-Board Oxygen Generation System" (OBOGS), uden dog med sikkerhed at kunne fastslå, at disse systemer spillede en rolle.

Login