Hvad koster så'rn jetja'wer egentlig?

Inden året er omme har politikerne med meget stor sandsynlighed besluttet at det skal være F-35 Joint Strike Fighter, der skal være landets nye kampfly. Men hvad koster sådan en tingest egentlig? Ja, i hvert fald ikke det vi tror.

Tidligere har jeg personligt fra Lockheed-Martins danske kampagnechef hørt tallet 55 mio. USD i anskaffelsespris. Det er også hvad nordmændene har fået deres fly til.

Det troede de i hvert fald, da nordmændene valgte JSF fremfor Gripen i november sidste år. Men meget tyder på at de 55 mio. USD blot var en vejledende pris og ikke en fast pris, som den man havde fået fra Gripen. Altså et cirka overslag og langt fra den pris der i sidste ende kommer til at stå på den faktura, der bliver sendt til de norske skatteydere.

I det norske dokumentarprogram Brennpunkt så man i maj nærmere på den sag, og fandt bl.a. ud af at den norske pris bygger på en dollarkurs fra januar 2008 - hvor dollaren var historisk lav i forhold til den norske krone. Således stod den i januar 2008 i 5,40 NOK og i maj 2009 i 6,57. En ikke uvæsentlig forskel når vi snakker et tocifret milliardbeløb.

Og i juni sagde den amerikanske chef for det fælles JSF-programkontor at den version Norge har bestilt ville komme til at koste omkring 80 mio. USD per styk og at han ikke kunne genkende nordmændenes pris på 55 mio. USD.

Paris Air Show-Day 4

"I do not recognize those figures. I don’t know what assumptions Norway made with regard to exchange rates and other considerations, but there was no special deal for Norway. It was the same offer that we made to all the international partners, and the price will depend on the timing and the number of deliveries," sagde general David Heinz. Han er ikke Lockheed-Martin mand, men chef for det fælles projektkontor som de otte partnerlande, inklusiv Danmark, har oprettet. Han er altså chef for kundernes fælles indkøbskontor, for nu at forsimple det hele lidt.

De første eksemplarer af JSF’erne vil naturligvis blive dyre, men når flyet begynder at komme i nogenlunde regelmæssig serieproduktion og indlæringskurven flader ud regner Heinz med at flyene i standardversionen vil koste under 80 mio. USD. i 2014-kroner. Og det er omkring dette tidspunkt, ca. 2016 - 2020, at Danmark og Norge skal have sine fly. Men først i 2014 vil Heinz kunne præsentere kunderne for en fast pris.

Om ganske få måneder beslutter politikerne, med stor sandsynlighed, altså at købe en vare som vi først kender prisen på om fem år. Ikke blot en dims til 100 mio. DKK eller lignende. Nej, ca. 40 dimser til i alt 15-20 mia. DKK upfront og op mod 100 mia. DKK over 30 år!!

Her vil man fra Forsvarsministeriets side sikkert indvende, at der kun er tale om et foreløbigt typevalg, i det man laver en prioriteret liste. I de næste tre år vil man så forhandle kontraktdetaljer og endelig pris med vinderen, mens man forventer at repræsentanterne for nummer to og tre bliver siddende på deres hotelværelser og er parat i tilfælde af at man ikke kan blive enig med vinderen.

Det er, efter min mening, hamrende naivt. Så snart Boeing- og Gripen-folkene har set at de har tabt sidder de i en flyver med kurs mod lande som Brasilien og Indien, hvor der skal sælges langt flere fly. Om tre år vil deres nuværende tilbud ikke stå ved magt. Vis mig den håndværker, der giver mig et tilbud nu i disse krisetider, som jeg kan benytte mig af om tre år når det er opgangstider igen. Nej, det holder ikke. Desuden har både de tre aktuelle fly og de andre kampfly på markedet udviklet sig - eller er blevet afviklet i mellemtiden.

Systemet med forhandlinger med vinderen de næste tre år og (den teoretiske) mulighed for at gå tilbage til nummer to, er udelukkende en politisk / mediemæssig manøvre, der er lavet for at forsikre sig mod endnu en militær "indkøbsskandale". Med indkøbet af redningshelikopterne i 2001 gjorde man det, at man annoncerede at man ville købe 14 EH-101 helikoptere for 3 mia. DKK. Derfor var der ikke noget incitament for producenten, Agusta-Westland, til at tilbyde danskerne en lavere pris. De havde definitivt vundet og pengene var bevilget.

Det bliver således spændende at læse overvejelserne omkring prisen, når Forsvarsministeriet, formentlig allerede i august, præsenterer politikerne for den samlede pakke af notater som grundlag for en indstilling. Pris og økonomi behandles både i forsvarets militærfaglige anbefaling og i et selvstændigt notat fra en tværministeriel arbejdsgruppe.

Læs mere om prisforvirringen her.

Login

  • Anmeld

    Anonymous

    Nåja, bare så de 6,64 norske kroner pr. dollar ikke hænger i luften (NPI): referat fra Stortingets debat vedr. beslutning om køb af nye kampfly, 8. juni 2009. Se side 3364.<br /><br />http://www.stortinget.no/Global/pdf/Referater/Stortinget/2008-2009/s090608.pdf<br /><br />NRK ville også vide, at de var ude i ren spekulation, hvis de havde læst og forstået de offentliggjorte rapporter der blev frigivet i forbindelse med det norske typevalg.

  • Anmeld

    Anonymous

    I et offentligt svar til det norske dokumentarprogram, har den norske regering svaret at den anvendte kurs var 6.64 norske kroner til dollaren.<br /><br />Heinz forholder sig til amerikanske beregningsmetoder og vil naturligvis ikke kommentere på de konkrete tal i den norske sammenhæng.

  • Anmeld

    Anonymous

    Hvordan får du det til ca. 40?<br /><br />Forsvarsforliget taler om 30 F16 fly. Jeg kan desværre ikke forestille mig at vi ender med 30 "organisatoriske" fly + et antal til at stå på værksted og til at falde ned (attrition).<br /><br />cphmoose

  • Anmeld

    Anonymous

    Jeg elsker elastiske formuleringer.<br /><br />Sidste forlig sagde 48 organisatoriske fly og den oprindelige politiske intention var at de overskydende fly skulle skrottes eller evt. sælges.<br /><br />FLV fik imidelertid lov til at foretage en inteligent udfasning af de overskydende fly, så man undgår at skulle levetidsforlænge flystel. <br /><br />De formodentlig to sidste opdateringer M5 og M6 var iøvrigt planlagt til kun at omfatte de 38 blok 15 fly. Så måske de 30 aktive fly allerede var bestemt.<br /><br />Mit gæt vil være et køb af max 32 fly for en styrke af 24 aktive. 40 fly af en ½ mia stykket er stadigvæk 7 års materielbudget. <br /><br />cphmoose

  • Anmeld

    Andreas

    Man taler i forliget om 30 "aktive" fly. Jeg forstår det som om at man skal have 30 fly klar til at kunne indgå i afvisningsberedskab, int. missioner og lignende. Derudover kommer man ikke udenom at have ekstra fly ved vedligeholdelse og til træning. I dag har vi 60 fly i alt men kun 48 aktive fly.