Ubesvarede spørgsmål til AgustaWestland

Siden november sidste år har jeg forsøgt at få svar fra AgustaWestland på en række meget ukomplicerede og lige til spørgsmål. Det er endnu ikke lykkedes trods adskillige venlige rykkere. Intet har jeg hørt siden 4. november, hvor helikopterproducentens kommunikationschef Geoff Russell lovede mig svar på de spørgsmål jeg måtte have. Men efter seks rykkere har jeg stadig ikke hørt en lyd. Så nu synes jeg I, kære læsere, skulle have chancen for at se de spørgsmål, som den engelsk-italienske helikopterproducent ikke vil besvare.

Det handler dels om den prekære sag med den resterende del af den modkøbsforpligtelse, som AgustaWestland forpligtede sig til for 10 år siden, da vi købte deres EH-101’ere som redningshelikoptere. Her mangler man at få afviklet DKK 1,1 mia. og normalt skal den slags være afviklet inden for 10 år(!). Rygterne vil vide at deadline er 1. april. Konsekvensen kan være, at AgustaWestland udelukkes fra at deltage i konkurrencen om nye maritime helikoptere til de danske fregatter.

Det handler også om hvorfor de i den konkurrence kun valgte at stille op med AW-159 Wild Cat’en, da det endelige tilbud skulle afgives, og trak EH-101’erens maritime bror AW-101’eren ud af konkurrencen.

Login

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arveedsen

    Een ting er det da ganske enkelt at svar på - turbinerne i AW-159 er af andet design end de der findes i danske Lynx så de kan ikke genbruges.
    Mit gæt er at det eneste de kan genbruges er stilladset i vedligeholdelses dokken i Karup.

  • Anmeld

    Meget længe ventede svar fra AgustaWestland « nytkampfly.dk

    [...] marts publicerede jeg alle spørgsmålene, så de faste læsere kender dem. Nu har jeg modtaget svar på alle spørgsmålene. De kommer [...]