FMT: Sværere at presse US Navy på prisen end et privat firma

Der er ingen tvivl om, at det er sværere at forhandle prisen ned, når man køber en helikopter hos US Navy, end når man køber den hos en privat virksomhed som AgustaWestland. Det er den klare erkendelse hos Forsvarets Materieltjeneste (FMT), der i disse dage er gået i gang med parallelle forhandlinger med netop US Navy og AgustaWestland om indkøb af enten MH-60R Seahawk eller AW-159 Wildcat-helikopteren til afløsning for de aldrende Lynx’er på bagsmækken af Søværnets fregatter og inspektionsskibe.

Det kom frem, da Kim Bo Meier fra Forsvarets Materieltjenestes projektkontor for indkøbet af nye helikoptere, torsdag aften briefede den såkaldte Marineflyverforening. Foreningen er en samling af piloter og mekanikere, der enten flyver eller har fløjet maritime helikoptere i forsvaret. Og undertegnede havde været så privilegeret at få lov til at komme med til mødet.

USA har bestemt, at Danmark skal købe Seahawk’en som et såkaldt ”Foreign Military Sale” gennem US Navy og ikke direkte hos producenten Sikorsky.

Login

  • Anmeld

    Kaare Simonsen

    Spændende gennemgang. Tror du det kan have nogen betydning for diskussionen om antallet af helikoptere, at Danske Regioner beder SOK om at flyve lægehelikopter om natte? Noget de indtil videre afviser:
    http://ing.dk/artikel/76214-forsvaret-kan-flyve-laegehelikopter-om-natten-men-vil-ikke

  • Anmeld

    Cphmoose

    @Kaare

    Artiklen du henviser til er fra 2007 og regionerne er jo sådan set i gang med deres egne helikoptere. Hvad enten man vælger AW-159 eller SH-60 så er begge helikoptere næppe en økonomisk egnet løsning til at flyve læger ud til færdselsulykker.

    @Andreas
    Tak for ref. Det er specielt rart at få præciseret at den amerikanske vedligeholdelse ikke skal overføres 1 til 1 til danske forhold.

    Cphmoose

  • Anmeld

    Andreas

    @Kaare: Jeg har altid ment, at vi forlængst burde have haft en landsdækkende lægehelikoptertjeneste, som man kender det fra Norge og Tyskland. Ikke blot en sjællandsk helikopter sponsoreret af Trygfonden og en vestjysk helikopter, der er prisen for at vestjyderne accepterede placeringen af supersygehuset. Nej, et landækkende net af 5-6 helikoptere. Afstandene er ikke større, end de sagtens ville kun dække landet.

    Moose har ret i, at her er en Seahawk eller en Wildcat langt fra det mest ideelle. En lille Eurocopter a la den de har på Sjælland vil være mere passende. Her er blot brug for at en læge kan arbejde med en liggende patient.

    Til gengæld er EH-101’eren ideel, men også dyr, til patientoverførsler, da en båre kan rulles direkte ind af bagsmækken og da der er fuld ståhøjde.

  • Anmeld

    Kaare Simonsen

    @ cphmoose - ja, det er rigtigt. Det var et skidt link, men grunden til at jeg spurgte var, at diskussionen har været oppe igen på det seneste i forbindelse med helikopteren i Ringsted, som man mener er unødvendig (http://www.dr.dk/P4/Sjaelland/Nyheder/Ringsted/2011/12/07/070602.htm)

    Men tak for svarene.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @Cphmoose
    Det undre mig stadig at nogen har troet at vi i Danmark skulle bruge de amerikanske fagsystemer til fly vedligehold - Det har vi da aldrig gjort til nogen af de Lockheed eller Sikorsky produkter, eller andre US-systemer, som det danske forsvar har brugt eller bruger nu - hvorfor skulle man så begynde på det i tilfælde af at Seahawk kom hertil ?

  • Anmeld

    Jens Hostrup

    Vedr. lægehelikoptere.
    Lægehelikopteren i Region Midt må flyve om natten. Se f.eks.
    http://beredskabsinfo.dk/indland/3630-midt-og-nordjysk-laegehelikopter
    eller
    http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2011/UFL_2011_14/UFL_2011_173_14_1014
    eller
    Lægehelikopter får næppe flere landingspladser: http://www.beredskabsinfo.dk/indland/3704-laegehelikopter-faar-naeppe-flere-landingspladser

    @Andreas: "Til gengæld er EH-101'eren ideel, men også dyr, til patientoverførsler, da en båre kan rulles direkte ind af bagsmækken og da der er fuld ståhøjde."

    Med fare for at udstille min uvidenhed: Det ville da være en ringe lægehelikopter, hvis der ikke er plads til en båre! Eller sagt på en anden måde: EH-101 forekommer mig alt for dyr til patientoverførsler. Det er da fint med fuld ståhøjde, men jeg kunne godt tænke mig at se dokumentation for at patienter overlever fordi de er fløjet med EH-101 istedet for f.eks. de ca. 10 gange billigere EC 135.

    @Andreas: Interessant referat. Tak for det.

  • Anmeld

    Andreas

    @Jens: Der er også plads til en liggende patient på båre i lægehelikopteren. Det jeg mente var, at EH-101’erens bagsmæk gør det muligt at rulle en hel hospitalsseng med medfølgende udstyr ombord til når en patient skal overføres fra et provinshospital til Skejby eller Riget.

  • Anmeld

    Jens Hostrup

    @andreas: Ok, seng i stedet for båre. To umiddelbare kommentarer:

    1) Hvor mange patienter hjælper det at blive tranporteret i seng frem for på båre?

    2) Er der andre hospitaler der har lige så gode helikopterfaciliteter som Riget?

    I Skejby f.eks. (se link nedenfor) ligger landingspladsen jo pt. på en mark ved siden sygehuset (og ca. 7 min. i ambulance fra kommunehospitalet). Dvs. patienterne skal alligevel flyttes over på en båre.

    Landingspladsen i Skejby:
    http://maps.google.dk/maps?q=56.193048,10.167584&num=1&t=h&z=18

  • Anmeld

    Cphmoose

    @Lars-Henrik

    Jeg har sådan set aldrig troet at man ville kopiere amerikanske procedurer direkte.

    Men omkostningerne ved en tvungen brug af USN vedligeholdsmodel har været fremført som argument mod SeaHawk på blandt andet ing.dk og i en skriftlig henvendelse til forsvarsudvalget.

    Og derfor er det meget rart at den er officielt begravet.

    Cphmoose

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    OK - så er vi enige - rent bortset fra at den megen elektronik i.f.t. "det sædvanlige" / Lynx nok kunne fordre 1 eller 2 elektronikfolk hvad enten det er den ene eller anden helo model. (Cirka halvdelen af det købte synes jo at ligge i elektronik-pakken)

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    En anden ting, der vil blive et resultat af køb via FMS, er begrænsninger på hvem vi må afsætte de brugte helikoptere til efter endt tjeneste. Men den tid den sorg kunne man måske sige.

  • Anmeld

    Andreas

    @Jens Hostrup
    1) Jeg forstår båre som den du transporterer folk på akut fra skadesstedet til hospitalet. En forholdsvis let og lille ting, som nemt kan skubes ombord i en lægehelikopter. En seng forstår jeg som en hospitalsseng a la dem en portør skubber rundt med. Og den kan ikke være i en lille lægehelikopter. Sengen kan for eksempel være aktuel når svært tilskadekomne skal overføres nænsomt og i følgeskab med et hold læger og sygeplejersker fra et provinssygehus til Riget eller Skejby eller OUH. Her er fuld ståhøjde og muligheden for at rulle sengen direkte ombord essentiel. Og det var en af grundene til at DK gik solo i den nordiske standardhelikopter konkurrence og valgte EH-101.

    2) Riget er mig bekendt den eneste med helipad på taget. Men det bliver mere og mere udbredt med nærved beliggende helipads, som ved Skejby. Hospitalssenge kan transporteres i en sygetransport, der typisk er større end en egentlig ambulance.

  • Anmeld

    søren

    Mening:

    TOP-artiklen drejer sig om nye helikoptere til Søværnets mange store helikopterdæk/hangarer på 2 Abs.klasse + de 3 nye fregatter + de 4 Thetis-klasse + 2 Knud Rasmussen-klasse (de sidste 2 kun med helo-dæk/fuel).

    1: Nu håber jeg bare de for nok stk´s til at vedligeholde træning/opgaver/vedligeholdelse/etc.!??

    2: Hvad anbelanger indenrigs redning/sygetransport:

    A: Eh-101 er velegnet (men dyr!) til afhentning af "livstruede patienter inc. båre/udstyr/specialister/arbejdsplads/etc" ifm overflytninger hospitaler imellem. - Hvis man ser på FSV´s hjemmeside, hvor mange gange der bliver hentet patienter fra f.eks Rønne (enkelte gange 2 eller flere i døgnet!!)- vil man anerkende dette behov for en "STOR FLYTTER". - (se Præstø tragedien!)- Den er også i stand til at hente en hel coasterbesætning fra et synkende skib, - og det i næsten "alt slags vejr", - og det er vel ikke så ringe, henset til vores geografiske omgivelser?

    B: Ja, - vi skal have flere billige (knab så dyre!)lægehelikoptere a-la Norge, Sverige og Tyskland, vi kender alle de gule ADAC-helo´s ved motorvejene i Tyskland, og gerne 4-5 stykker, - idet vores fremtidige læge/skadestue-system bliver et sted i "langbortenstand" for mange indbyggere i DK, - især for "udkantsdanmark/øboer".
    Hvad er f.eks køretiden fra Svenborg/Odense til Nordspidsen af Langeland, med broarbejder 2 steder pt.??
    Så er der trafikuheld overalt i myldretiden, - der mener jeg også, de har en stor fordel, - især fordi de kan komme hurtigt og tæt på patienten/terne med læge, + hurtig transport til akut-afd.!

    C: Med indførelsen af flere "ADAC" helo´s, - vil man formentlig være i stand til at spare een EH-101, - så der kun behøves "STOR" transporter/redningshelo på vagt i KARUP og i ROSKILDE, - med en RESERVE i KARUP, som sædvanlig!?

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Så ser det ud til at sagen er afgjort m.h.t. ny SAR helikopter på Island og i Norge

    http://www.aviationnews.eu/2012/03/02/norway-pre-selects-the-nh90-for-future-sar-capability/