Motorerne på EH-101'erne slår revner

Forsvarets Materieltjeneste (FMT) har her til eftermiddag udsendt en pressemeddelelse om revner i motorerne på EH-101 helikopterne, der er lavet af AgustaWestland og bruges som redningshelikoptere. Tjenesten skriver:

"FMT har i forbindelse med almindelig vedligeholdelseseftersyn fundet revner i ”diffuser vane”, afskalning af ”impeller shroud coating”, tilstoppede kølehuller og revner i forbrændingskamret på 11 motorer til EH-101 helikopterne".

Motorerne er produceret af Rolls Royce Turbomeca (RRTM), der sammen med FMT har igangsat en såkaldt genopretningsplan. Den indebærer at FMT inspicerer de resterende danske motorer, mens RRTM undersøger de grundlæggende årsager til problemet og gør klar til at kunne reparere motorerne.

Login

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    "fire af i alt 14 helikoptere er nødt til at stå på jorden og ikke kan bruges som redningshelikoptere"

    Så er der jo 10 stk Helo til at dække de 3 stationer - mon ikke det går,
    Samtidig må jægerne måske undvære midt i øvelses sæsonen:-(

  • Anmeld

    Andreas

    Hvis rådighedsprocenterne er lavere end planlagt, så er der behov for flere helikoptere end de otte, der oprindeligt er sat af til SAR. Og hvis man finder revner på flere motorer, kan antallet af operative komme endnu længere ned.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Skal vi nu sætte rådigheden til 50% - det er vist under det de HAR kørt med. så går det jo lige akkurart- men ingen slinger

    Jeg undre mig bare - Turbinen bruges i div udgaver af NH90, Apache fra AW, og som sagt i de fleste udgaver af AW\EH101. Bruger Esk.722 maskinen anderledes eller er det et kendt problem ???

  • Anmeld

    TeamNordic, Tom Petersen

    Den operationelle timepris på EH-101 er kendt og oplyst af både FKO og FM.

    Og mht. til RR / Turbomeca motorerne RTM 338 så yder de normalt ca 2000 SHP, MEN RDAFs 101 er motorydelsen sat op til 2270 SHP for den højere MTOW som DK 101 har. Det koster jo givetvis. Men det burde ha været GE motorer.

    Om årsagen til de hyppige engine troubles som ikke er to stedet i power plNT MEN hele fire steder internal.
    Et gæt kunne være motorvask for hurtigt efter "coast down" og kanske med for rask tempo ?? I don`t know, but guess.

  • Anmeld

    Andreas

    @Tom: Rigsrevisionen er ikke helt enig i at timeprisen er kendt. Han/hun mener, at den pris forsvaret oplyser, langt fra er dækkende for de reelle omkostninger.
    http://nytkampfly.dk/archives/3053

  • Anmeld

    TeamNordic, Tom Petersen

    Andreas, det er korrekt, men den operationelle timepris ændrer sig ca. hver halve år, og er et definitionsspørgsmål.

    Prisen vil sikkert stige markant efter de problemer som nu pludselig er opstået med RTM 338 ( Rolls-Royce Turbomeca )

    Forøvrigt var det vidst nok meningen at f eks Sundhedsstyrelsen skulle betale "krone til krone" for de mange civilt farvede missioner. ( EKRK-EKRH ) Rønne Rigshospitalet. Men det tror jeg er "gemt/glemt" lidt.

    Tom

  • Anmeld

    Andreas

    @Tom: Så bør forsvaret komme med en definition som Rigsrevisor finder dækkende og en oversigt over hvordan timeprisen har udviklet sig. Kunne godt tænke mig at se, om den er stigende eller faldende eller konstant.

    Det er uacceptabelt, at vi ikke kan få at vide hvad det koster.

    Hvis forsvaret har glemt at sende fakturaer til Sundhedsstyrelsen og/eller Regionerne på de mange patientoverførsler, så er der vist en bogholder/økonomichef, der står til fyring.

  • Anmeld

    TeamNordic, Tom Petersen

    Jeg har lige en mindre rettelse - Det er RTM 322

    Og jeg har funderet lidt over de forskellige "Sites" Ingeniøren,Helicrew, Mil.DK, og dette her udemærkede site.

    Læst og tænkt,og kunne godt tænke mig at komme med nogle synspunkter og formodninger om de "revnede RTM 322 på DK EH-101. Iflg. RR,så er der ikke andre rapporterede defects på RTM 322. Kunne det være:

    2270SHP contra grundmodellens 2000SHP
    e.v.t forkert operation / mainteneance.
    Til det sidste tænker jeg lidt på "motorvask" -
    Der findes rikkert både specs. fra RR om initering af motorvask efter coast down, well 30minutter, og anvendt udstyr og vædske. Mange parametre kan være i spil.
    Og lige så mange ting kan gå galt, for der er jo selvfølgelig en årsag, når andre operatører ikke har disse DK problemer.
    vh. Tom

  • Anmeld

    nytkampfly.dk

    [...] Om nytkampfly.dk 0 21. maj 2012 Forsvarets Materieltjeneste (FMT) kom i sidste uge med en statusopdatering på arbejdet med at udrede de motorproblemer, som forsvarets EH-101 redningshelikoptere er fløjet ind i. [...]

  • Anmeld

    Omfanget af EH-101′s motorproblemer stadig ukendt « nytkampfly.dk

    [...] endnu ikke kunne levere en vurdering af problemets omfang. Det på trods af, at man første gang meldte noget ud om problemet til offentligheden for mere end tre måneder siden, den 17. april. Og på trods af at [...]

  • Anmeld

    10 måneder og ingen fremskridt i sag om EH-101 motorer « nytkampfly.dk

    [...] Ja, Forsvarets Materieltjeneste gik ligefrem af egen drift ud med pressemeddelelser om sagen (Først én, og så én mere), der også afstedkom et samråd med forsvarsministeren i Folketingets [...]

  • Anmeld

    Danmark afviste hjælp til EH-101-problemerne « nytkampfly.dk

    [...] april 2012 kom det frem, at der var fundet fejl på adskillige motorer. Og i februar 2013 gjorde forsvarsminister Nick [...]