Hækkerups tyvstart

Forsvarsminister Nick Hækkerup har tilsyneladende tyvstartet på genoptagelsen af den danske kampflykonkurrence. Samtidig har han nærstuderet den ene - og ikke den anden – af de to kandidater i den helikopterkonkurrence, som er inde i sin afgørende fase.
 
Det fremgår af en lille uskyldig nyhed på hjemmesiden for Forsvars- og Aerospaceindustrien i Danmark (FAD) om foreningen og ministerens besøg i USA i slutningen af marts.
 
FAD skriver:
 
”In the end of March 20 FAD members followed Minister of Defense Nick Hækkerup to the US to visit to the Danish Embassy in Washington DC and the Pax River Naval Base south of the American capital.”
 
Og FAD fortæller om besøget på Pax River:
 
”At Pax River the minister and FAD members were presented to selected airborne defense systems e.g. F-18, F-35 and Seahawk.”
 
Ministeren er altså blevet præsenteret for to af de tre kampflykandidater (F-35 og F-18) i den konkurrence, som officielt er sat på pause - og som ingen ved hvornår starter igen. Han er også blevet præsenteret for den ene af de to tilbageværende kandidater (Seahawk) i den helikopterkonkurrence, som er inde i sine afsluttende forhandlinger.

Jeg spurgte Forsvarsministeriets presseansvarlige om hvem, der præsenterede F-18, F-35 og Seahawk for ministeren.
 
"De nævnte kapaciteter blev fremvist af de enkelte piloter og teknikere, der arbejdede med kapaciteterne på Patuxent River. Ud over de nævnte kapaciteter fik delegationen også fremvist V-22 Osprey og Scan Eagle UAV," skriver den presseansvarlige og tilføjer, at hver briefing tog ca. 20 minutter.
 
I kampflykonkurrencen taler vi om et indkøb på mellem 10 og 20 mia. kroner og for helikopternes vedkommende er det 2 – 3 mia. kr. Derfor bliver der hos kandidaterne tolket på alle signaler, der frivilligt eller ufrivilligt bliver udsendt fra Danmark.
 
Rafale mener i forvejen, at den danske konkurrence ikke reelt er en konkurrence, men blot skal gøre valget af F-35 Joint Strike Fighter legitimt. Det samme mente Eurofighter i 2007, hvor de trådte ud af konkurrencen. Nu forsøger de dog at komme ind igen. I januar var Hækkerup på banen med noget, der blev tolket som en positiv tilkendegivelse overfor den hollandske forsvarsministers invitation til Danmark og Norge om et fællesindkøb af F-35’ere. Det blev i høj grad bemærket hos de andre kampflyproducenter.
 
På sin vis er det en formildende omstændighed, at ministeren blev briefet om både F-35 og F-18, som også er kandidat i den danske konkurrence. Men så alligevel ikke. For hvad med den tredje kandidat, svenske Gripen?
 
”Forsvarsministeren har ikke haft lejlighed til at besøge militære etablissementer, hvor Gripen og/eller AW-159 Wildcat anvendes. Forsvarsministeren har således ikke modtaget lignende fremvisning af de nævnte flytyper for nærværende,” lyder meldingen fra Forsvarsministeriet.
 
Det tror da pokker, for ingen af de to anvendes i dag. Det er begge helt nye typer. De første knap 10 Wildcats er bygget men ikke leveret, og Gripen E/F (Next Generation) findes kun i ét enkelt testeksemplar på fabrikken i Linköping i Sverige, kun en lille times flyvning fra København.

Forsvarsministeren har i et svar til Folketinget tidligere oplyst, at han ikke havde besøgt fabrikkerne hvor kandidatflyene bliver produceret. Men at han ville komme til at se nogle af dem, når han alligevel var på besøg på diverse militære baser.

Login

  • Anmeld

    Michael Nielsen

    Jeg håber så sandelig at Nick Hækkerup er neutral i denne sag.

    Samtidig ser jeg gerne at Sverige får mulighed for at præsentere sin kandidat for Danmark.

  • Anmeld

    Myten om dronernes lyksalighed « nytkampfly.dk

    [...] og Aerospaceindustrien i Danmark (FAD) i USA sammen med forsvarsministeren. Her så ministeren, som tidligere omtalt, to af kandidaterne i kmapflykonkurrencen og en af kandidaterne i den skibsbaserede [...]