Begravelse af myten om NH90 som det oplagte valg

Flere læsere bliver hårdnakket ved med at pege på den europæiske NH90-helikopter som det mest oplagte valg for Danmark som vores nye skibsbaserede helikoptere. I stedet for en af de to tilbageværende kandidater, MH-60R Seahawk og AW-159 Wildcat, bør vi vælge NH90’eren, prædiker de igen og igen. Både her på sitet og i breve til Folketingets forsvarsudvalg.

Jeg har flere gange, i både indlæg og i kommentarer, været inde på hvorfor NH90 ikke er et realistisk bud. Men tillad mig at opsummere det en gang for alle.

1)
NH90 produceres af NH Industries, der er ejet af britisk-italienske AgustaWestland og multieuropæiske Eurocopter. Eurocopter stod som ansvarlig for den danske kampagne, men da de endelige bud skulle indgives til Forsvarets Materieltjeneste (FMT) valgte Eurocopter selv IKKE at byde ind med NH90 men derimod med den ældre AS565 Panther, da man mente, at den passede bedre til hvad danskerne havde af behov.

Login

  • Anmeld

    Kun mellem to og fire operative Lynx’er « nytkampfly.dk

    [...] Som påpeget tidligere, så er det altså ikke realistisk at skrotte den aktuelle indkøbsproces og vente til mere moderne helikoptere måske / måske ikke er parate. : Alle indlæg, Helikopterindkøb : Forsvarets Materieltjeneste, Lynx [...]

  • Anmeld

    Tom Petersen

    Kan kun sige EEN ting til skribenten (og vel sponsorstøtte til siden )

    De to tilbageværendene tåbelige ældgamle helikopterkandidater er og bliver GAMMEL TEKNOLIGI, som IKKE opfylder fremtidens frav til et innovativt forsvar.

    Jeg skal på et lidt senere tidspunkt komme med nagelfaste oplysninger og argumenter som understøtter ovennævnte.

    Selvom det er sommerferie, så alligevel go sommer til dette forum. Tom P

  • Anmeld

    Andreas

    "Jeg skal på et lidt senere tidspunkt komme med nagelfaste oplysninger og argumenter som understøtter ovennævnte"

    Ja, det har du så sagt i mange måneder nu uden at du er kommet op med andet end en gentagelse af din kritik af de aktuelle kandidater.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    De to tilbageværendene tåbelige ældgamle helikopterkandidater er og bliver GAMMEL TEKNOLIGI, som IKKE opfylder fremtidens frav til et innovativt forsvar.


    Det er efterhånden temmelig monotont at høre det samme gentaget maaaange gange, uden at der kommer egentlige tekniske fact på bordet overhovedet.

    Jeg synes det er underligt at US Navy er så dumme, at de planlægger at bruge det ældgamle ragelse de næste 25 år, når nu Tom Petersen kunne fortælle USN hvad de burde bruge.

    Undskyld - det er bare så fristende at fyre af ;-)

  • Anmeld

    Cphmoose

    Se evt. http://www.flightglobal.com/news/articles/norway-threatens-to-cancel-nh90-helicopter-order-375020/

    specielt slutningen er interessant:
    "There are several helicopters on the market that are combat-proven and in use by other nations."

    Jeg kan nu kun komme i tanke om en enkelt mulighed, med mindre det norske forsvarsministerium overvejer at købe brugte Lynx.

    Cphmoose

  • Anmeld

    Tom Petersen

    bare rolig Andreas og de to andre, det skal nok komme.
    Se iøvrigt det andet indlæg med svar til endnu en anonym,der gemmer sig bag QA.

    Det ville være rart om "de kloge" ville fortælle om deres helikopter - flyvetekniske og avionic baggrund.
    AK ja, det er jo nemmest og bekvemt at "skyde (blindt) fra deres skjul

    venlig aftenhilsen Tom

  • Anmeld

    Dann

    Tom

    Hvorfor skal andre besvare dine påstande om at de 2 kondidater er dårligere end en helikopter, som selve producenten ikke ville havde med i afprøvning og ikke har kunne levere til Norge?

    Din ide om at det danske forsvar skal være innovativ er noget jeg personligt som ansat ville være rigtig ked af, hvis det betyder at jeg som dansk soldat skal leve med uprøvet ting og ting som det danske forsvaret skal bruge rigtig mange penge på at videre udvikle, i stedet for at kunne dele udgiften med meget større lande, så som england eller usa.
    Det danske forsvar skal havde det bedste til prisen, ikke det bedste der er på market. Grunden til at vi skal havde det bedste til prisen er så vi har råd til at købe rigeligt af det og havde råd til at holde det kørende.

    Kom nu ud med dine tekniske data om hvorfor netop en helikopter producent selv mener ikke er det bedste valg for Danmark, er det bedste valg for Danmark.

  • Anmeld

    Anker Steen Sørensen

    Andreas du indleder med bl.a.: Flere læsere bliver hårdnakket ved med at pege på den europæiske NH90-helikopter som det mest oplagte valg for Danmark som vores nye skibsbaserede helikoptere. I stedet for en af de to tilbageværende kandidater, MH-60R Seahawk og AW-159 Wildcat, bør vi vælge NH90’eren, prædiker de igen og igen. Både her på sitet og i breve til Folketingets forsvarsudvalg.
    Jeg mener, at de der peger på NH90 ikke har kendskab til den, eller også vil de have den af andre grunde end de operative. Danmark har tidligere haft den i "hænderne" og foretaget flyvninger og en omfattende analyse af den. Den dumpede med et brag. Der var flere årsager til det. Der er endda rapporter der underbygger hvad jeg siger.
    Jeg ved ikke hvem der skriver breve til Folketingets forsvarsudvalg, men noget indikerer kraftigt, at det er folk der ikke en gang er udrustet med blot et minimum af kendskab til de helikoptertyper der er tale om.
    Det er lidt sørgeligt (måske utilstedeligt, men nogle prostituerer sig selv bare det giver penge på kontoen), men under alle omstændigheder kan jeg ikke kraftigt nok anbefale: Lad være med at bruge mere energi på NH90.
    Andreas du skal i øvrigt have tak for dit indlæg om at begrave myten om NH90 som det oplagte valg. Hvis vi havde valgt NH90 i stedet for EH101 ville vi efter min vurdering have haft en skandale af dimensioner.

  • Anmeld

    tom

    Har lige læst list på sitet "helikopterpilot.Norden"
    Og der omtales Sveriges nye helikopter NH-90 som HKP 14,og den bliver leveret i 14 stk -om et års tid og skal stationeres ved F17, og F21. Det er den forhøjede udgave,som faktisk blev "opfundet" under NSHP og spc. til DK. Og den tabte IKKE med et brag, som nogen her har nævnt.
    Flere af de evaluerende crews, var endog sårdeles glade for NH-90. Og som det næste, så er NH-90 stadig i Norges søgelys. Men det er således at alle nye helikoptere har indkørings og produktions "trøbler"