På besigtigelsestur

Som omtalt i sidste uge, så rejser forsvarsforligskredsen om mindre end to timer ud i verden for at besigtige de to helikoptere, som er med i kapløbet om at blive Danmarks nye skibsbaserede helikopter.

For at kunne vurdere udbyttet af turen og eventuelt spille ind med forslag til spørgsmål, så har nytkampfly.dk siden starten af juli spurgt Forsvarsministeriet om et program. Lidt mere end to timer før afgang er det så endelig landet i vores indbakke. Dog ikke fra ministeriet.

Programmet ser således ud:

Login

  • Anmeld

    tom

    Rigtig fin "tracing" af programmet, hatten af for det, hvor kun navnene på deltagere mangler.

    Og glem så ikke en tredie mulighed, at der slet ikke købes nogen, når kassen er tom, og man ikke engang har råd til at flyve SAR missioner.

    Malurt-surt- nej FACTS, og heldigvis for det, så slipper vi for at investere i MUSEUMS - ÆLDGAMLE _ helikoptere.
    vh Tom

  • Anmeld

    Andreas

    Hej Tom
    Jeg har navnene, men fandt dem ikke relevante at nævne. Ligesom jeg har pillet hotelnavne og flytider ud. Det væsentlige var indholdet.

    Igen - igen: Kom med dokumentation for at kalde kandidaterne museumshelikoptere. Og forhold dig gerne i samme åndedrag til udviklingen i Norge, hvor man overvejer at erstatte NH90 medSeahawk. På forhånd tak.

    Jeg tror ikke kassen med penge til søredning og suverænitetshåndhævelse bliver tom lige med det første. Mon ikke kassen med penge til hæren og store landoperationer bliver tom først. Og kassen med penge til kasernedrift.

  • Anmeld

    Jacob

    Andreas, blot for "sjov" skyld, eller.... ja for interessens skyld, du har jo en del viden på dette område. Kan du sige hvilken helikopter du tror vinder på dine facts. Og kan du sige hvilken helikopter du håber på vinder, ligemeget hvilke facts du har.!

  • Anmeld

    Andreas

    @Jacob:
    Seahawk er favorit, og i følge rygterne anbefalede Forsvaret i december politikerne at vælge både Panther’en og Wildcat’en fra og blot gå videre med Seahawk’en. Nu står slutspillet som bekendt mellem Seahawk og Wildcat.

    Men det hele afhænger af hvad de dygtige folk i FMT finder frem til. Der er fordele og ulemper ved begge kandidater.

    Personligt har jeg ingen holdning til hvem der bør vinde. Jeg er den neutrale iagtager på vegne af de danske skatteydere. Så lav projektrisiko står naturligvis højt på min prioriteringsliste. Det samme gør lifecycle cost, da det ikke nytter noget at købe det billigste kampfly/helikopter, hvis vi om 30 år ikke har råd til at flyve den, fordi vi er alene om at betale for udvikling, vedligehold, levetidsforlængelse osv.

  • Anmeld

    Jacob

    ja jeg forstår godt det måtte være svært at vælge. Der er så mange faktorer. Piloternes favorit, mekanikernes favorit, er der plads på skibene, er helikopterne store nok, er de for dyre, passe på man ikke gør endnu et "fejlkøb" er der andre vestlige lande med på ideen, og bla bla bla.... ja godt det ikke er mig. Man kan dog sige at med Wildcat, bør piloter og mekanikere være godt rustet til en hurtig overgang.

  • Anmeld

    tom

    Bare kort Andreas.
    Jeg skal nok komme med argumenter, men det kræver lidt tid.
    Jeg håber sandelig at du ved ang FMT, så er det KONTORFOLK. og ikke operative flyvendene besætninger.
    Og det er jo dem som er slutbruger.

    Glem heller ikke at jeg har været flyvendene i både ESK 723
    SVF og ESK 722, og holder tråden varm og deraf ved og kender "inside infos" Samtidig følger jeg produkterne fra branchen meget close. ( for dem som forsøger at nedgøre min viden og flyvetid / erfaring "hands on" )
    Og ja jeg følger både Sverige med 14 stk NH-90 og Norge som skal finde afløser for Sea King ( skrabet S-61 ) - Hvis du og andre tror at Seahawk kan erstatte denne, så skal i gå grundskolen om igen. - Skulle jeg nævne en kandidat udover NH-90,som det blir, så ville jeg kanske pege på S-92 i SAR konfig ell. noget AW, andet end 101, som jeg ENGANG var med til at "presse" igennem, vel tyvaerr !! Hilsen Tom

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    "Hvis du og andre tror at Seahawk kan erstatte denne, så skal i gå grundskolen om igen"

    Der er da heller INGEN som påstår - I Norge har de 2 anskaffelser i gang - En ny SAR til justitsministeriet, opereret af deres Skvadron 330 - Derudover skal de finde en afløser til Lynx - her troede de havde en kandidat, men den dukker jo ikke op nu 6 år efter stipuleret levering. Og NH90 vil HELLER IKKE stille op til SAR udbuddet, men stiller med Eurocopter 225 - det er den man har afleveret tilbud på.

  • Anmeld

    Dann

    Tom

    Du er godt nok tændt af den hellige ild, og som alle religiøse folk svare du ikke på spørgsmål og sabler folk ned når de ikke er enige med dig. Det er godt nok meget ensformigt at læse gang på gang. Gider du ikke noget sætte dig ned foran din computer og så komme med alle de ting der gør seahawk og future lynx til dårlige maskine i forhold til NH90 og så sende det til Andreas, så er jeg helt sikker på manden gerne vil ligge det op her på sitet.

    Men helt ærligt hvordan kan du sable de 2 tilbageværende kandidater ned i forhold til en helikopter ingen gang producenten mente var godt nok til opgaven????

    Og lige det med at du har været i FLV, jeg takker for din tid der, men nu er forsvaret kendt for at havde alle typer mennesker. Så det at du har været der er jo ingen garanti for noget som helst.

    Kom nu med fakta, istedet for religiøse fremtoninger hele tiden. Smid noget på bordet eller tag et skridt tilbage.

    Beklager til alle andre, men jeg er ved at være lidt træt af dette sted bliver sablet til hele tiden af en religiøs mand på et korstog.

  • Anmeld

    Jacob

    Tak Dann... lige mine ord.!

  • Anmeld

    nytkampfly.dk

    [...] til UK og USA for at se de to kandidater til at blive nationens nye skibsbaserede helikopter. Besigtigelsesturen startede torsdag hos AgustaWestland, hvor politikerne så AW-159 Wildcat-helikopteren. Det skrev jeg [...]