Adagold vender tilbage

Historien om forsvarets kontrakt med det australske flyselskab Adagold og deres lettiske datterselskab Investia om transport af gods og soldater frem og tilbage mellem Danmark og Afghanistan er nu blusset op igen. Denne gang er det DR, der blandt andet ser nærmere på hvilke tilladelser Investia’s to Iluyshin IL-76 transportfly har til transport af gods og passagerer sammen. Forsvaret mener at de uden problemer kan fragte 48 personer sammen med gods i flyet. De lettiske luftfartsmyndigheder mener dog, at de medrejsende kun må være folk, der er påkrævet til at eskortere godset. Vagter og den slags.

Nå, men læs DR’s artikler her, her og her. Og et modsvar fra forsvaret her.

Tilbage i marts 2009 var sagen om Adagold oppe første gang. Da skrev jeg dette, dette og dette indlæg.

Login

  • Anmeld

    Anonymous

    For nu at blande det sammen med kampfly debatten og for at gentage mig selv.<br /><br />Forsvaret og politikerne bør overveje om det ikke var bedreen at sluge kamelen og købe 2 C-17. Det lader jo åbenbart til at FLV anno 2010 har brug for strategisk lufttransport.<br /><br />Skulle du eller Berlingske keder jer, så vil jeg gerne læse historien om Luft Ark og hvorfor vi ikke er med i den fælles Nato C-17 pulje, som Søren Gade jo i sin tid var med til at foreslå. <br /><br />Cphmoose

  • Anmeld

    andreaskrog.dk

    [...] TV-avisen her til aften blev der skrevet endnu et kapitel i den spegede sag om Forsvarets kontrakt med australske Adagold om transportflyvninger til og fra Afghanistan med [...]