Knap 100.000 kroner for én time i EH-101 helikopteren!!

Dagens tal er 94.425. Det er nemlig prisen i danske kroner for én flyvetime i Flyvevåbnets EH-101 helikoptere. Det er næsten syv gange mere end de 13.500 kroner i 2011-priser, som man ved indkøbet af helikopterne i 2011 vurderede det ville koste. Det gør næsten helt fysisk ondt på skatteyderen at skrive tallet og samtidig skue ud over Utterslev Mose, hvor EH-101’ere dagligt flyver ind over mod Rigshospitalet.

Det er Rigsrevisionen, der efter mange års kamp endelig har fået lokket tallet ud af Forsvaret. Skandaløst er der vist kun at sige til det.

Rigsrevisionen har også regnet sig frem til de samlede driftsomkostninger. Og hold nu fast. 377,7 mio. kroner i 2012 mod en forventning i 2001 om en pris på 76 mio. kroner i 2011-priser.

Login

  • Anmeld

    Nicolai

    Nu er jeg ikke synderlig begejstret for vores journalists kraftig følelsesmæssige udbrud.
    Med de ’historier’ jeg har hørt om forsvarets indkøb og den incitaments struktur der er i det offentlige kommer det ikke bag på mig.
    Når det så er sagt giver rapporten et uskønt billede af AgustaWestland som leverandør og bør give stof til eftertanke i forbindelse med anskaffelse af nye helikoptere.
    Intet civilt flyselskab havde kunne tåle en sådan nede tid.

  • Anmeld

    Andreas

    Jeg vidste ikke at nytkampfly.dk var kommet på folkeaktier. Hvad betaler I "jeres journalist" i hyre? :-)

    Jeg tror både Forsvaret og AW arbejder hårdt på at det ikke kommer til at gentage sig. Blandt andet derfor man har bedt begge producenter om tilbud på en Performance Based Logistics-løsning, som jeg har skrevet om i starten af september.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Jeg har en fornemmelse af at Rigsrevisionens tal ikke er helt opdaterede - eller også har FTK en anden opfattelse. I hvert fald var det mere optimistisk billede, der blev tegnet i Jyllandsposten i afvigte weekend af forventede flyvetimer.
    Det er desuden blevet nævnt i DR’s nyheder, at der ikke var trænet besætninger til troppetransport - Det er i modstrid med hvad der tidligere har været opgivet på bl.a. "Forsvarskanalen". 4-5 besætninger har fløjet i britiske Merlins i Helmand.

  • Anmeld

    tom

    Kun een kommentar (jeg har hele tiden været klar over prisen pr. flyvetime var over 100Tdkr.)

    Så kommentaren er: Ingen,ingen kan gennemskue de korrekte tal.

    CHOKERENDENE

    Endnu større grund til at sætte skibsbaserede helos på stby.
    Tom

  • Anmeld

    Cphmoose

    Lad os nu se på det positive.

    Nu ved vores norske brødre da præcist hvad det koster, hvis de skulle få lyst til at købe EH-101 i deres konkurrence.

    Men vi nærmer os nok en forklaring på at UK har anskaffet flere CH-47 i stedet for at bestille flere Merlin.

    Cphmoose

  • Anmeld

    JM

    om de arbejder hårdt eller ej hvis aw ikke engang kan levere delene til den ene helikopter til tiden hvor skal vi så finde tilliden til at den næste vil fungere? Husk at 101 burde være en moden helikopter med en moden forsyningskæde og den nye er umoden helikopter med en ikke eksisterende forsyningskæde?

    Bare lige køb den næste helikopter også så skal det hele nok komme til at fungere? Er vi virkelig så naive?

    Før vi sender flere skattekroner i den retning til nye helikoptere, mon så ikke aw skulle løse det første problembarn de har leveret? Måske endda sørge for at vi nærmer os de omkostninger de så åbenlyst snød med på vægten dengang? Alt andet vil være hasard med landets surt tjente penge og få endnu flere til at ryste på hovedet

  • Anmeld

    Nicolai

    "Jeg tror både Forsvaret og AW arbejder hårdt på at det ikke kommer til at gentage sig. Blandt andet derfor man har bedt begge producenter om tilbud på en Performance Based Logistics-løsning, som jeg har skrevet om i starten af september."

    Det er meget muligt Andreas, men det handler lige så meget om tillid til at de faktiskt kan leverer. Jeg arbejder inden for IT og har en del erfaring med outsourcing og Cloud Computing og det er komplet underordnet hvad der står i kontrakten med en leverandør, hvis man ikke stoler på at det kan eller bliver overholdt. Da besværet sjældent opvejer de gener der ved at trække leverandøren ind i en voldgift, dårlig presseomtale og derudover mavesår for de indvolverede ;-)

  • Anmeld

    A. Jensen

    Det er lidt svært at forholde sig til rigsrevisionens rapport uden at vide, hvad en flyvetime i forsvarets øvrige luftfartøjer koster - opgjort på samme måde?

  • Anmeld

    David

    Hvorfor var det at vi ikke bare købte Black Hawks i sin tid...?

    De har vel det meste til fælles med Sea Hawken, som vel er en fordel?

    Hvis det er godt nok til US Army og Marine- må det vel også dække vores behov :-)

  • Anmeld

    tom

    Kort og klart: Ingen,Ingen ønsker vel at købe gammelt "outdated" museumsluftfartøj med dårlig performance, når der forefindes nyt moderne innovativt materiel tilgængeligt på markedet, som op til 20 andre lande har valgt allerede.

    Både Black Hawk og Sea Hawk er kampfly - det er ikke det DK har brug for. vg Tom.P

  • Anmeld

    c’moi

    @tom

    100.000 kr pr flytime er ikke ok -Det har ikke en pind at göre med out-dated eller ej? -Det maa DU vel ogsaa kunne indse.

    Jeg köber gerne gammelt og out-dated -hvis det kan göre jobbet!

  • Anmeld

    Andreas

    Tom: Jeg tror det er 20. gang du skriver, at de to kandidater i den aktuelle konkurrence er museumshelikoptere. Vi mangler dog stadig en mere uddybende dokumentation for påstanden.

    Og igen - for 20. gang: Eurocopter ønskede ikke at stille op med NH90. Erfaringerne fra Norge er ikke just gode, da det for mig ikke kun handler om at købe det mest fancy udstyr, men også handler om at købe en hyldevare med lav projektrisiko.

  • Anmeld

    tom

    Kære Andreas: Skulle de hele 20 lande som har valgt NH 90, så være de rene tosser.

    Og vi har jo drøftet "R" outdatede halehjul samt lave kabinehøjde og særdeles ringe performance, så alle - selv FMT må da for pokker fatte at det er en ommer.

    Jeg vil slet,slet ikke spilde tid på AW´ produkt som "second to none" og især ikke efter 101 offentliggørelserne.

    JO og Nordmændene er begyndt at få deres leverancer, men indrømmet -- forsinket.

    NH 90, og NFH 90 er ikke med fancy udstyr, men robust og innovativ full updated FBW helo.

  • Anmeld

    Andreas

    Tom: EUROCOPTER TRAK SELV NH90 UD AF DEN DANSKE KONKURRENCE!! Og ifølge FMT er der lige så mange forskellige udgaver som der er brugerlande. Hollænderne var de eneste, der havde en udgave, der lignede det vi havde behov for. Og de ville ikke samarbejde.

    Det er useriøst at du ikke vil bruge tid på Wildcat’en. Og det er useriøst blot at undskylde det med henvisning til en helt anden helikopters vanskeligheder - hvor producenten men også forsvaret bærer en stor del af ansvaret. Forhold dig konkret til den aktuelle kandidat, tak.