AW vil bilægge EH-101 strid med et tilbud vi ikke kan sige nej til

Helikopterproducenten AgustaWestland (AW) tilbyder nu at overtage vedligeholdelsen af de plagede danske redningshelikoptere, EH-101, som Danmark købte 14 eksemplarer af hos AW tilbage i 2001. Briterne tilbyder en såkaldt ”Performance Based Logistics”-løsning, hvor AW står for vedligeholdelsen og skal levere et vist antal flyvetimer og en rådighedsprocent på et vist niveau.

Tilbuddet blev præsenteret for den danske verdenspresse tirsdag formiddag. Det er AW’s forsøg på en gang for alle at komme problemerne med EH-101 helikopterne til livs, og kommer umiddelbart efter at Rigsrevisionen i sidste uge kom med en sønderlemmende kritik af driften og vedligeholdelsen af helikopterne.

Rigsrevisionens beretning pegede blandt andet på store problemer for AW med at levere reservedele til de danske mekanikere inden for de aftalte 110 - 140 dage. Kun i 33 procent af tilfældene lykkedes det i andet kvartal i år, og i første kvartal 2011 blev kun én procent leveret til tiden. Aftalen var 100 procent inden for tidsperioden.

Login

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Der er vel 2 problemer - Primært at Rigsrevisionens rapport har sat niveauet så højt at en PBL-løsning ikke kan undgå at give en særdeles god forretning for AW, hvis den foreslåede PBL-løsning accepteres. Sekundært at den løsning vil betyde at FLV får et mindre antal helikoptermekanikere til rådighed i forbindelse med udsendelse af helikopteren. Eller rovdrift på de der er tilbage

  • Anmeld

    Henrik

    Andreas har jo helt ret. Det er fundamentalt uacceptabelt at de ikke virker efter så lang tid. Derfor skal de enten garantere at de kommer til det indenfor det beløb kontrakten blev indgået på. Ellers leveres de tilbage/sælges og en ny leverendør må byde sig til.
    Det bør også få konsekvenser for flyene. Vi skal købe noget der virker med en seriøs leverendør. For mig at se er der kun Boeing og Saab i de igangværende konkurrencer som er nogenlunde troværdige leverendører.

  • Anmeld

    Cphmoose

    @Andreas

    Kan du ikke forklare den næst sidste sætning?
    "En teknologioverførsel, som AW kan bruge til at nedskrive på selskabets konto med modkøbsforpligtelser hos den danske forsvarsindustri".

    Vil det sige at man kan modregne løbende vedligehold udført i DK i sin modkøbsforpligtigelse? Alt arbejde som AW overtager fra FLV’s egne teknikere burde vel øge og ikke mindske modkøbsforpligtigelsen?

    Cphmoose

  • Anmeld

    Mads

    Med PBL løsningen garanterer AgustaWestland at EH101 helikopterne kommer til at fungere og at det sker indenfor det beløb Forsvaret oprindeligt havde anslået:

    http://dk.agustawestland.com/content/en-ny-løsning-på-effektiv-drift-af-danmarks-eh101-helikoptere

    Mvh
    Mads

  • Anmeld

    JM

    Mon ikke aw skulle starte med at forbedre noget så simpelt som reservedelsleveringerne før de kommer med flere fantastiske garantier og store planer om en vidunderlig fremtid....

  • Anmeld

    tom

    @ Lars henrik, Hvad er det for en udsendelse du taler om.

    Alle med kendskab til artikler i Ingeniøren og det professionelle site helicrew med piliter også fra Flyvåb.

    mvh tom.p

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @Tom
    En af forsvarets opgave er at kunne generere deployering af styrker. Der er derfor IKKE tale om en bestemt udsendelse.

    Hvis AW overtager vedligehold af AW101 så MÅ det naturligvis medføre en reduktion af tilsvarende job i FLV.

    Så med mindre man påregner at medtage civile på deployeringer til Hulabalulaland eller Langtborthistan så må de resterende militært ansatte, blive udsat for flere udsendelser = mere belastede.

  • Anmeld

    tom

    Ja sorry Andreas, jeg havde ikke læst dit fine indlæg fra pressemødet.

    At Aerotech pludselig skulle kunne klare alle AW PBL services, kan jeg kun tvivle på.
    Jeg husker tydeligt de sidste S-61 år, hvor Flyvåb måtte flyve 722 s gode gamle trofaste S-61 til Stavanger til HS.
    Helt sikkert fordi DA ikke havde den fornødne erfaring og kabasitet til at klare "den lidt tungere service" - Hvorfra skulle erfaringen komme på EH-101 især avionics og power plant. Ja jeg spørger bare.
    Der er jo tre slags vedligehold i RDAF 1. daglig klarmelding og mindre fejlsøgn - og retning.
    2. Flyvetids og kalendertids eftersyn, som kræver mere end det daglige, som forøvrigt udføres af 722 medflyvendene teknikere. Hvorimod de større ting udføres af jordmekanikere evt. støttet fra AW.
    3. Major overhaul mener jeg udføres på FSN Ålb af civ.meks men på Flyvåb civ hovedværksted. Så det er ikke så simpelt.

    Forøvrigt tror jeg at processen med SBH er "gået istå" -
    forhåbentlig. mvh Tom.

  • Anmeld

    Nicolai

    "Nu står vi som skatteydere med et tilbud, som vi næsten ikke kan sige nej til."
    Som jeg har skrevet tidligere: Ikke nok så gode kontrakter eller bods ordninger kan gøre op for utilfredsstillende levering eller mangel på tillid.
    Agusta/WL har tidligere bevist at de ikke er opgaven moden og jeg har ingen tillid til ord i sig selv. Hvis Agusta/Westland ikke med den nuværende kontrakt kan bevise de kan leverer så tvivler jeg på en ny kontrakt vil gøre nogen forskel. I min optik har de det hele i munden. Intet bliver billiger af ikke at blive leveret!

  • Anmeld

    Peder

    Det kan godt være vores Helikoptere er moderne/flotte og flyver godt... Men sende da lortet retur til sælger og få pengene retur!!! Køb i stedet 100 russiske helikoptere til den halve pris af hvad vores 12 nye helikoptere har kostet. De er simple og nemme at reparere og har en drift sikkerhed på højde med vores gamle sirkorsky rednings helikoptere. Skulle en af dem gå alvorligt i stykker kan man sku tage en anden fra lageret og køre den defekte på losse pladsen.

  • Anmeld

    Samråd om EH-101 helikopterne « nytkampfly.dk

    [...] var den meget lange leveringstid på reservedele fra AgustaWestland. Det fik AgustaWestland til at fremsætte et tilbud om at de overtog en stor del af vedligeholdelsen af helikopterne på en såkaldt ”Performance [...]