Danmark afviste hjælp til EH-101-problemerne

Den britisk-italienske helikopterproducent AgustaWestland tager nu fløjlshandskerne af i sagen om de fejlbehæftede RRTM322-motorer til de danske EH-101 helikoptere og i sagen om den generelle drift og vedligeholdelse af helikopterne. I 2011 afviste danskerne et godt tilbud på nye motorer, og i 2012 svarede man slet ikke på et tilbud om hjælp til at forbedre drift og vedligeholdelse. Det afslører AgustaWestland (AW) nu over for nytkampfly.dk.

I 2011 tilbød AgustaWestland at hjælpe Danmark med at udskifte motorerne med GE CT7-E-motorer, som danskerne kunne få til en meget attraktiv pris. Men det sagde danskerne nej til.

“In 2011 AW offered to step in and facilitate an engine ‘swop out’ from the RRTM 322 to the GE CT7-8 at a very attractive price. This offer was turned down by DALO. The GE CT7-E is the only engine AW now offers on the 101 as, for example, in the Norwegian SAR competition,” skriver Steve Powell, ansvarlig for international government business hos AgustaWestland, i en mail til nytkampfly.dk.

Login

  • Anmeld

    JM

    "I skal bare lige købe noget mere, så skal det nok fungere..."

    Jeg kan godt forstå hvis tilliden til den sætning er en smule tyndslidt fra Forsvarets side.

  • Anmeld

    Cphmoose

    Kan du ikke få en forklaring på hvorfor vi skulle skifte motor? Og hvad rationalet er / var?

    Hvis man kan tror på wiki så bruger 80% af alle AW 101 RRTM motoren som samtidig findes i i de NH90 helikoptre som Norge, Sverige og Finland købte i stedet for?

    Hvis vi skiftede ville vi have fælles motor med Canada som vi IKKE samarbejder med og en anden motor end UK som vi samarbejder med.

    Cphmoose

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Set i lyset af at det er de samme turbiner, vi blev tilbudt, som er på MH-60R/Seahawk kan det ærgre dobbelt.

    I anden sammenhæng, er der nogen der vèd om turbineværkstedet på FLS Korsør vil blive flyttet til Karup. Søværnet har jo ingen turbiner længere.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Dengang man valgte RTM322 så det ud til at der hurtigt ville være en hel del af turbinemodellen i aktiv tjeneste rundt omkring i nabolandene - Det har imidlertid ladet vente på sig - Den effekt vil sikkert være der om nogle år, når alle NH90 versionerne er leveret

    Man kan jo relativt let finde ud af at GE´s CT700 er en af de mest udbredte turbiner til helikopterbrug og stor back up - så tja bum bum.

    Det er så forfærdeligt nemt at være efterklog

  • Anmeld

    Christian

    Hvor tæt er den GE CT700 model der bruges i Seahawk, på den der bruges i AW-101?

    For når man slår Seahawk og Cormorant (den canadiske aw-101) op, så ser der udtil at være forskel på motorydelsen.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Jeg vil ikke påstå de 100% identiske, men de har jo cirka samme ydelse fra samme basis - Seahawkens turbiner er jo gjort modstandsdygtige mod havvand, så der kan være en forskel (også i modelbetegnelse).
    Denne site opgiver samme fysiske mål og så godt som samme vægt på en hel del af de forskellige modeller:

    http://www.easa.europa.eu/certification/type-certificates/docs/engines/EASA-TCDS-E.010_%28IM%29_General_Electric_CT7--8_series_engines-01-08022005.pdf

    Hvis du læser nærmere vil du finde ud af at turbinen er et samarbejde mellem Fiat og GE. Deraf nok den italienske forkærlighed for nettop denne trækkraft.
    Men det er en stor familie med op til 3000 hk

    Du kan jo begynde her: http://en.wikipedia.org/wiki/General_Electric_CT7

  • Anmeld

    c’moi

    Erstatning af 101’eren den "nye" med 60-R’eren, er er vel ej heller en mulighed?

  • Anmeld

    Cphmoose

    @Lars-Henrik
    Den sjove historie er vel nærmere at Safran har købt RR del af RRTM 322 programmet.
    http://www.flightglobal.com/news/articles/r-r-sells-interest-in-rtm322-helicopter-engine-programme-385015/
    Og det kunne så også være forklaringen på at AW ikke længere tilbyder den. Vi kan jo altid håbe på at det ikke får betydning for FMT dialog med RR.

    Cphmoose

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    I.h.t. norske "Flynytt" nr 2 vil eskadrillens folkm hellere have GE motoren. Samme artikkel har lavet en survey blandt læserne - AW101 blev foretrukket af 60% som ny norsk SAR maskine. Resten fordelte sig på de andre kandidater. Der var endda 9% der ville have NH90.

  • Anmeld

    tom

    God og saglig debat, ikke mindst af "redaktøren" som har gravet facts frem.
    mvh Tom

  • Anmeld

    Samråd om EH-101 helikopterne « nytkampfly.dk

    [...] er indkaldt på baggrund af nytkampfly.dk’s skriverier om sagen den 18. april. Her beskrev vi hvordan AgustaWestland i 2011 tilbød at hjælpe Danmark med at [...]

  • Anmeld

    Hækkerup taler om usandt om motorhandel « nytkampfly.dk

    [...] indlæg) og et tilbud, formidlet af AW, om i 2011 at få udskiftet de danske motorer. Begge sager blev bragt for dagen her på nytkampfly.dk den 18. april i år, og det havde udløst [...]

  • Anmeld

    Hækkerup taler usandt om brev « nytkampfly.dk

    [...] halvt år senere, den 18. april 2013, omtaler vi her på nytkampfly.dk det ubesvarede brev. AW siger i et citat, at de sendte det til ministeriet, forsvarskommandoen OG Forsvarets [...]