Kampagner kan ændre kostvaner
Jesper T. Nielsen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Oplysningskampagner har desuden den fordel, at de oftest er langt billigere end andre metoder, som for eksempel at sænke momsen på sunde fødevarer. Derfor vil det også være mindre politisk konfliktfyldt at bruge kampagne-instrumentet til at ændre folks kostvaner.
FødevareTinget
Dette sker samtidig med, at Fødevaredirektoratet har kørt den meget intensive kampagne "6 om dagen", hvis hovedbudskab er, at vi skal spise mindst seks stykker frugt og grønt om dagen.
Spørgsmålet er så, om det er kampagner som disse, der har ændret folks vaner, eller der ligger andre faktorer bag. På FødevareTinget har vi undersøgt dette blandt vores faste ekspertpanel, ligesom vi har undersøgt, om der er forskel på borgerlige vælgere og oppositionens vælgere.
Tror du, at man ved hjælp af oplysningskampagner grundlæggende kan ændre folks kostvaner?
V, K og DF Tal i pct. | S, R og SF Tal i pct. | |
Helt sikkert | 10,1 | 8,3 |
Højst sandsynligt | 29,7 | 31,1 |
Måske | 41,3 | 41,1 |
Nok ikke | 15,2 | 15,6 |
Helt sikkert ikke | 2,2 | 2,8 |
Ved ikke | 1,4 | 1,1 |
Total | 100 | 100 |