PMV-inspektion: En svensk og en fransk favorit

Konkurrencen om at blive Danmarks nye pansrede mandskabsvogn har fem deltagere men kun to favoritter. Det er konklusionen efter at nytkampfly.dk i september, oktober og november rejste rundt i Europa og "sparkede til dækkene" på fire af de fem deltagere. En rundrejse, der tog os til Sydspanien, Schweiz, Nordsverige og Sydfrankrig. Her så vi ASCOD’en, Piranha 5, CV90 Armadillo og VBCI’en. Eneste deltager vi ikke så og sparkede til var G5.

Vi har undervejs skrevet lidt fra de enkelte besøg og beskæftiget os med de enkelte kandidater. Her kommer den store sammenfatning, hvor vi vejer kandidaterne op mod hinanden på en række centrale parametre. Præcis hvordan køretøjerne har performet under den 18 uger lange test i Oksbøl og hvordan de ellers fungerer og hvad de kan og ikke kan, det ved kun de folk i Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, som sidder med evalueringsarbejdet. Men vi kan godt ud fra de oplysninger vi har fået på vores rundrejse danne os et billede af køretøjernes styrker og svagheder.

Første parameter er projektrisiko. Hvor udviklet er projektet? Er det i produktion?
Her kommer ASCOD, VBCI og CV90 uden tvivl bedst ud. Alle tre køretøjer ruller lystigt nedad produktionsbåndene i Sevilla, Roanne og Örnsköldsvik. Så flueben ud for dem. Lidt mere dystert ser det ud for Piranha 5 og G5. Testkøretøjer findes, men der er endnu ingen kunder til køretøjerne og derfor heller ikke en produktion at hægte sig på. Hvor stor projektrisikoen er, er at svær at bedømme, da det er svært at vide, præcis hvor langt producenterne er i udviklingsarbejdet. Men køretøjerne har ikke været ude i den virkelige verden endnu.

Login

  • Anmeld

    Svend-Erik

    Det bliver CV90 OG Piranha 5

  • Anmeld

    Patrick

    Hvis det bliver det så Håber jeg vi får 450 istedet for 360 some tilbudet lyder på.

  • Anmeld

    lasse

    Enig med Svend Erik....

    Ca. 200 stk. CV90 og ca. 100 stk. Piranha

  • Anmeld

    Patrick

    Hvorfor Piranha Der er ikke nogen grund til at vi skal vælge piranha og de aldrig solgt Piranha 5 så de blever sandsynligvis ikke valg, og jeg vil lige sige vide om i overhovedet ved hvad de 2 PMW’er er i stand til og ved i overhovedet hvad Danmark skal bruge nyge PMW’er til???

  • Anmeld

    Patrick

    Lad nu heller eksperterne finde ud af hvad der ville være bedst og hvorfor det? Jo fordi de ved fordelene ved PWM’erne og ser om de kan køre på alt terræn og hvor hurtig de kan komme op og ned af bakker, hvad prisen er fordi, man kan ikke bare købe det dyreste og håbe på at det virker som det skal og det er det Piranha 5 er lidt fordi der er ikke nogen lande der har Piranha 5 (udover Scweiz og Australien mener jeg, men de er ikke været i brug)

  • Anmeld

    Svend-Erik

    Piranha, fordi vi har den (Piranha3) og fordi brugerne (i dk) er glade for den.

  • Anmeld

    Patrick

    Wow din amatør! prøv at forestille dig en ekspert sige det, han ville blive fyret på stedet ,og læste du slet ikke hvad jeg skrev?

  • Anmeld

    Peter

    Uanset om vi vælger dæk eller bælter, håber jeg inderligt, at vi får et produkt, som let kan implementeres og som ikke ruinerne forsvarsbudgettet med ekstra og unødig dyre vedligeholdelser.

  • Anmeld

    Patrick

    @Peter ja man kan håbe :) Vi plejer at være så uheldige og købe noget lort.Vi kan tag EH-101 Merlin som eksempel.

  • Anmeld

    Patrick

    men på den anden side var det bedre end at købe NH90 helikopteren

  • Anmeld

    Fjols FMT

    Skuffet.....

  • Anmeld

    Kristoffer

    Til "Fjols FMT":
    PMV G4 er ikke et køb, det er en opgradering. Det er de samme biler som har været G3’ere og M113A1 før det, så at kalde det en nyanskaffelse er nok lidt at overdrive ;)

    Jeg er stadig størst tilhænger af CV90 fordi vi har den i forvejen og det er generelt et køretøj der performer godt. Skulle politikerne få et føl og dele Andreas’s våde drømme om hvidmalede FN køretøjer, og dermed ende i hjullejren*, så håber jeg på PIR V da jeg selv har kørt PIR IIIC og været rigtig glad for bæstet (stort savn herfra!) til trods for de problemer der nogen gange opstår... men hey, alt med bryster eller hjul gir problemer før eller siden ;)

    *Jeg er ikke af den opfattelse at bælte KØTJ ikke kan males hvide, sætningen skal ses som slet skjult humor mod redaktørens politiske sysvinkel ;)

  • Anmeld

    Bättre flyg än stå i hangaren

    Kanske av intresse om den svenska upphandlingstävingen mellan BvS10 från BAE Systems Hägglunds och Bronco ATTC från Singapore Technologies Kinetics

    del 1: http://www.ointres.se/Pansar_1-2012_BvNy-del1.pdf
    del 2: http://www.ointres.se/2012-2_BvNy_del2.pdf

  • Anmeld

    Finn

    Det danske forsvar har i 40 år haft PMV M113, i rigtig mange versioner. Som en engang fortalte på Discovery om Chinooken "det er en æske LEGO-klodser", hvor den samme grundmodel har været brugt til mange forskellige løsninger.
    Jeg tror bestemt at CV 90 Armadillo er køretøjet som vil blive valgt, da den bruger de samme dele som IKK’eren, samt omskolingen til køretøjerne, vil blive gjort nemmere en omskoling to køretøjer.
    Det er lærertimer vi snakker om her, cost-benefit i bedste stil.
    Desuden er muligheden for at en mekker, kun skal have dele med ud til en type køretøj. Samt indkøb af dele kan klares med rabatter, da man kan købe stort ind til et køretøj.

    Jo jeg ser CV 90 Armadillo som det nye køretøj, desuden har vi haft en hjulbaseret PMV, Piranah hvorfor er den der ikke mere. Den skulle være afløseren for M113 modellerne, nej jeg tror ikke at et hjulkøretøj er en god løsning.

  • Anmeld

    Bjørn Rasmussen

    Ved nogen, om Piranha skal samles i Danmark elelr Svejts?

    De metalforarbejdende erhverv er ved at forsvinde (udflytning og konkurrence med Asien), så det havde været en hjælp til at holde på de kundskaber, at Hydrema havde skulle samle den franske eller Flensburgerne havde bygget en samlehal i Jylland og gjort sig lidt dansk - i hvert fald fået mere samarbejde over grænsen.