PMV-inspektion: En svensk og en fransk favorit

Konkurrencen om at blive Danmarks nye pansrede mandskabsvogn har fem deltagere men kun to favoritter. Det er konklusionen efter at nytkampfly.dk i september, oktober og november rejste rundt i Europa og "sparkede til dækkene" på fire af de fem deltagere. En rundrejse, der tog os til Sydspanien, Schweiz, Nordsverige og Sydfrankrig. Her så vi ASCOD’en, Piranha 5, CV90 Armadillo og VBCI’en. Eneste deltager vi ikke så og sparkede til var G5.

Vi har undervejs skrevet lidt fra de enkelte besøg og beskæftiget os med de enkelte kandidater. Her kommer den store sammenfatning, hvor vi vejer kandidaterne op mod hinanden på en række centrale parametre. Præcis hvordan køretøjerne har performet under den 18 uger lange test i Oksbøl og hvordan de ellers fungerer og hvad de kan og ikke kan, det ved kun de folk i Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, som sidder med evalueringsarbejdet. Men vi kan godt ud fra de oplysninger vi har fået på vores rundrejse danne os et billede af køretøjernes styrker og svagheder.

Første parameter er projektrisiko. Hvor udviklet er projektet? Er det i produktion?
Her kommer ASCOD, VBCI og CV90 uden tvivl bedst ud. Alle tre køretøjer ruller lystigt nedad produktionsbåndene i Sevilla, Roanne og Örnsköldsvik. Så flueben ud for dem. Lidt mere dystert ser det ud for Piranha 5 og G5. Testkøretøjer findes, men der er endnu ingen kunder til køretøjerne og derfor heller ikke en produktion at hægte sig på. Hvor stor projektrisikoen er, er at svær at bedømme, da det er svært at vide, præcis hvor langt producenterne er i udviklingsarbejdet. Men køretøjerne har ikke været ude i den virkelige verden endnu.

Login