Overraskende dansk PMV-enegang

Det var tilsyneladende prisen der blev udslagsgivende, da politikerne torsdag besluttede, at Piranha 5 fra General Dynamics European Land Systems (GDELS) skal være Danmarks nye pansrede mandskabsvogn og erstatte den aldrende M113. Nytkampfly.dk erfarer, at politikerne havde set sig lune på at vælge et hjulbaseret køretøj og at de to hjulkandidater, Nexters VBCI og GDELS’ Piranha 5, blev tilbudt os til næsten den samme pris. Og så trak Piranha 5 det længste strå.

Det er ingen hemmelighed, at jeg havde CV90 og VBCI som favoritter. Og at det er et valg, som overrasker mig en del. Det er der flere årsager til.

For det første fordi Piranha 5 endnu ikke er solgt til nogle andre lande. Det er lodret imod det centrale mantra i forsvarets materielindkøbspolitik de senere år om at købe hyldevarer, der er i produktion eller på vej i produktion og solgt til nære allierede, som vi kan samarbejde med. I konkurrencen om skibsbaserede helikoptere var en af begrundelserne for at Forsvaret ikke tog NH90 med i overvejelserne, at det blandt de 16 brugere af helikopteren kun var Holland, der havde en version, der tilnærmelsesvis lignede den Danmark skulle bruge. Og de ville ikke samarbejde med os. Derfor kom NH90 slet ikke med i overvejelserne. Og i slutspillet mellem MH-60R Seahawk og AW-159 Wildcat var det et ret afgørende element, at Seahawk’en blev brugt af US Navy i mere end 300 eksemplarer, mens Wildcat’en i den maritime udgave kun var købt af Royal Navy i 28 eksemplarer.

Login