Fynske vindere og franske tabere

Hvilke danske forsvarsvirksomheder og udenlandske våbenproducenter står tilbage som vindere og tabere efter valget af Piranha 5 som Danmarks nye PMV og efter aflysningen af artilleriindkøbet?

PMV-valgets vindere er foruden General Dynamics European Land Systems (GDELS) schweiziske datterselskab Mowag også især den fynske forsvarsvirksomhed Falck-Schmidt Defence Systems. Som beskrevet i oktober sidste år i forbindelse med nytkampfly.dk’s besøg hos Mowag og sparken på Piranha 5’erens enorme hjul, så skal Falck-Schmidt samle alle 206 eller flere pansrede mandskabsvogne i Odense. Og det vil minimum skabe 200 fynske arbejdspladser samt arbejdspladser hos underleverandører, lød løftet dengang fra virksomhedens direktør. Andre virksomheder som blandt andre fynske Tencate står også tilbage som vinder, da Tencate skal levere meget af pansringen til køretøjerne. Så i helikopterperspektivet kan man sige, at Fyn er den regionale vinder.

Til gengæld hænger man uden tvivl med hovederne i region Nordjylland, hvor Hydrema var udset rollen som samlefabrik for den anden hjulkandidat, VBCI fra franske Nexter. Franskmændene ville ganske enkelt bygge en kopi af deres samlebånd fra Roanne i Midtfrankrig hos Hydrema i Støvring. Hydrema eller Aalborg-virksomheden HMK Bilcon havde sandsynligvis også skulle spille en fremtrædende rolle, hvis valget var faldet på CV90 Armadillo fra BAE Systems. Det samme gælder Multicut fra Vildbjerg i Region Midtjylland. Virksomheden laver ramperne til de norske CV90’ere og havde sat næsen op efter at skulle lave det samme på de danske.

Login