AW-modkøb op over 1,5 mia. kr. ved køb af ny EH101 - og intet vi kan gøre ved det

Hvis Danmark beslutter at købe en ny EH-101 helikopter som erstatning for den helikopter, der havarerede i Afghanistan i oktober sidste år, så vil det sende AgustaWestlands modkøbsforpligtelse op over 1,5 mia. kroner. Det viser tal fra Erhvervsstyrelsen, som nytkampfly.dk har fået adgang til.

Det er nemlig den italiensk-britiske helikopterproducent, der bygger de EH-101 helikoptere, som Danmark købte 14 af i 2001 og som har været et ikke uproblematisk bekendtskab. Ved siden af problemer med rådighedsprocenten, levering af reservedele og tiden mellem fejl, så har helikopterne også været ramt af motorproblemer i flere omgange.

Ved siden af alle de udfordringer og Rigsrevisionens kvaler med at finde frem til en flyvetimepris, så har det også haltet med at få AgustaWestland til at placere modkøb hos danske virksomheder og nedbringe deres forpligtelse, der startede i 2001 med at være på over 3 mia. kroner.

Login

  • Anmeld

    Cphmoose

    Kunne forklaringen være at man har indset at 14 ikke er nok?
    Og at man vil købe 2 eller 3 ekstra for at få det til at hænge sammen.

    Alternativt kan man nedlægge taktisk transport helikopter og smide dem nord på i en redningsrolle. Det ville være mere logisk, mere realistisk og relevant end at snakke droner, satelliter eller fremkommelighden med Piranha i Nuuk og omegnen. Men det er bare min mening.

    Cphmoose

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    En strøtanke - Har canadierne et flystel til overs fra deres køb af alle US Marines 9 styk VH-71. Vi har jo tidligere i FLV regi opbygget helikoptere med brug af brugte dele ind i nye flystel, da disse stel blev anskaffet til Lynx Mk.90B i.f.m. levetidsforlængelse i slut 90-erne.

  • Anmeld

    Henrik

    Vi bør under ingen omstændigheder købe flere helikoptere hos AW før problemerne er løst inkl modkøb. Istedet bør vi købe flere sikorsky. De er billigere, de virker og vi har platformen. Dvs ikke yderligere logistik/vedligehold omkostninger.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Synes det er meget sigende at det var den forhv britiske FM, som stod i spidsen, da man klagede over MH-60R valget. Og nu også et britisk selskab, som beklager sig over PMV afgørelsen.

    Det kunne være fint om fik en værksteds vurdering om mulighederne for genopbygning - evt med tilførsel af reservedele. Hvis man brugte Canadiske overskudsstumper skal der vel ikke beregnes modkøb af brugte reservedele. Og lad det så tage den tid det måtte gøre.

    Men vi taler i tåge da vi kender ikke skadernes omfang.

  • Anmeld

    Cphmoose

    @Lars-Henrik
    UK har vel også et par stel tilovers. Det er ikke alle der skal opdateres / ombygges. Og Inderne har vel også et par stykker de gerne vil af med eller som de ikke har modtaget.

    Måske vi kan lære noget af inderne de fik i det mindste økonomiske garantier af AW i forbindelse med deres køb. Undskyld sarkasmen men AW har helt sikkert større problemer end modkøbet i DK.

    Cphmoose

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Cphmoose

    Nu er alle RAF Merlins jo overført til RN - det er dem der kunne have interesse. RN’s oprindelige HM1 har jo nok ikke interesse p.g.a. manglende bagdør. "De indiske" er jo efterhånden solgt til andre lande.

  • Anmeld

    Henrik Ø

    Vi kunne også søge at afhænde vores til RN, Norge, eller andre og finde en bedre løsning til vores behov.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Den Lynx som kommer "til skade" her:

    https://www.youtube.com/watch?v=EaUatXVeXrI

    Er genopstået med nyt stel, efter arbejde i værkstedet på FLS Værløse - Men om det er realistisk i dag med EH101, M-518 er ikke 100% sikkert

  • Anmeld

    Per Thorup

    Den Lynx der havarerer er ikke genopstået. Det er en ny helikopter med nyt byggenummer. FLV kunne købe en af de helikoptere tilbage de solgte til RAF. Dem er RAF ikke så begejstret for alligevel.

  • Anmeld

    Per Thorup

    Lynx’en, S-170, blev bygget hos Westland, og ikke i Værløse. Det eneste der er fælles med den gamle S-170 er nummeret på halen.

  • Anmeld

    cphmoose

    @Per Thorup
    Hvad er historien om dem som gik til RAF?

    Cphmoose

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Per Thorup

    Har Danmark solgt en Lynx til RAF ?? Det er jo en marinehelikopter hvad skal RAF med den ?

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Cphmoose

    De AW101 som Danmark har solgt/overført til RAF er nu, sammen med de som RAF havde i forvejen, overført til Royal Navy Fleet Air Arm.
    Hvor de skal erstatte Sea King - kaldet "Junglies" som transporthelikoptere for Royal Marine Commando fra skibe til land. De bliver ombygget med foldehale og -rotorer. Så har RAF Chinook og Lynx/Wildcat. Og RN har AW101 og Lynx/Wildcat.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Glemte

    Ja og så har RAF også De levetidsforlængede Puma HC2

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Per Thorup

    Aha - det var den som var en art prototype i levetidsforlængelsen :-)

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    De levetidsforlæpngede RAF Puma er lidt interessante i forbindelse med en anden tråd her. Udenlandsk arbejde. RAF/Briterne valgte at give dette job til Eurocopter, der fik det meste fysiske arbejde udført i Rumænien.
    http://www.thinkdefence.co.uk/2014/04/raf-puma-hc2/

  • Anmeld

    Per Thorup

    Ja, det var den der var prototypen. Den og S-191 blev bygget i England mens resten blav bygget i Værløse. Den første danskbyggede var S-181.
    Der skulle foretages temmelig mange modifikationer på de danske EH101 som blev solgt til RAF - så det blev en ret bekostelig affære for englænderne.

  • Anmeld

    cphmoose

    @Lars-Henrik

    Det er mig der er for doven og ikke researcher for jeg skriver. RAF fik oprindeligt 22 plus 6 af vores og rolleskiftet omfatter 25 styk.

    http://www.naval-technology.com/features/featurere-role-with-it-upgrading-raf-merlin-helicopters-for-the-royal-navy-4265921/

    Så jeg havde en mental ide om at der var nogle til overs som vi kunne købe lettere brugt. Men den kunne jeg have researchet til døde inden jeg skrev den.


    Cphmoose

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Per Thorup

    Bekosteligt - Nye rotorblade + selvforsvarssystemer bl.a. De selvforsvarssystemer som DK kæmpede med at få monteret før udsendelse.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Cphmoose

    Men du har jo lidt ret - RN har fået 25 Merlin Mk 3/3A - men der var 28 i RAF - så 2 mangler så vidt jeg kan se umiddelbart.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    3 mangler æv bæv

  • Anmeld

    cphmoose

    2 ikke 3. UK crashed en i USA i 2009. Som vist aldrig blev til helikopter igen. Meget lig det uheld DK havde.

    http://www.flightglobal.com/news/articles/uk-investigates-cause-of-non-fatal-merlin-helicopter-334810/

    Cphmoose

  • Anmeld

    cphmoose

    Og hvis jeg havde været mere koncentreret så mistede de også en i Afghanistan.

    Merlin HC.3 ZJ138 made a heavy landing in Afghanistan on June 23rd 2010. It was returned to the UK and written off as not being economically repairable. ->

    http://www.targetlock.org.uk/eh101/service_raf.html


    Cphmoose

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Chpmoose

    Koncentreret søgning bringe ofte hukommelsen frem - Eller vi bliver mindet om det vi har glemt :-) Jo der var 2 stk - ZJ138 nu "stored Boscombe Down".