Halvdelen af Seahawk-modkøb på plads

Sikorsky og Lockheed Martin har sammen med de øvrige partnere bag MH-60R Seahawk-helikopteren gennemført eller igangsat projekter med dansk forsvarsindustri for et beløb svarende til 50 procent af de tre milliarder, som teamet indtil videre har modkøbsudeståender for. Alle projekter er godkendt af Erhvervsstyrelsen. Danmark skal give fire mia. kroner for de ni Seahawk-helikoptere, som vi besluttede at købe i november 2012. Købet er et såkaldt "Foreign military sale", hvor Danmark køber helikopterne af US Navy. Ikke alle kontrakter mellem US Navy og Team Seahawk er på plads, og US Navy skal også selv levere nogle ting, som ikke der ikke er modkøbsforpligtelse på. Derfor differencen på 1 mia. kroner.

Med aftalerne er udenlandske leverandører kommet et godt stykke af vejen mod at få afviklet deres modkøbsforpligtelse endnu inden den første helikopter er leveret. Det bliver den næste år. Hele forpligtelsen skal være afviklet i 2022.

Sammen med simulatorproducenten CAE og GE Aviation udgør Sikorsky og Lockheed Martin Team Seahawk. De har indtil videre afviklet eller igangsat projekter med otte danske forsvarsvirksomheder. Det er Terma, Systematic, IFAD, Multicut, Brüel & Kjær, SSBV-Rovsing, Sky-Watch og CPH Group. Derudover er Lockheed Martin tæt på at indgå en aftale med Weibel Scientific om et projekt.

Login

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Danmark har haft Lockheed og Sikorsky materiel i hhv 63 og 58 år - så det ser ud til at være en fortsat god relation.

    Og hvis det går som i Australien, får vi måske leverancer af MH-60R før tid og til fastsat pris - Ikke just en AgustaWestland dyd.

  • Anmeld

    Esben

    Flightglobal/Paris: Lockheed and Terma sign MOU laced with caveats.
    http://www.flightglobal.com/news/articles/paris-lockheed-and-terma-sign-mou-laced-with-caveats-413619/

  • Anmeld

    Per LN

    Måske vi bare skulle købe 1-2 ekstra MH-60R Seahawk-helikopteren og så droppe en ny EH-101 helikoptere. Så havde hæren jo en ekstra størrelse, helikopter at gøre godt med. Værksted og reservedele har vi jo i søværnet. EH-101 virker jo desværre ikke som vi havde ønsket.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Per LN


    "Værksted og reservedele har vi jo i søværnet"

    Nu er det flyvevåbnets eskadrille 723 der har Lynx, om som får MH-60R - Der for resten ikke ville kunne erstatte AW101 bl.a. m.h.t. lasteevne.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Esben

    Nu er det jo 2 kontrakter der skal skelnes mellem. Den om MH-60R, som er indgået, og så den om nye jagerfly, som ikke endnu er indgået.

  • Anmeld

    Markos

    Man kunne vel forestille sig et beredskab med en EH-101 og en MH-60R, det er jo ikke i alle opgaver at der er behov for en meget stor helikopter?

  • Anmeld

    Esben

    @Lars-Henrik

    Helt rigtigt. Det var en off topic information, som jeg skulle have skrevet i første omgang.

  • Anmeld

    Henrik

    "GE Aviation is cooperating with the development project for the Next Generation Star Tracker with Lockheed Martin and Terma."

    Hmmm... så de vil bruge modkøbsmiliarder på at få indsigt i en af Termas mest banebrydende teknologier, det er snedigt tænkt.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Vi havde under en anden tråd lidt sjov med forkert billede.

    Nu fortæller forsvaret at de 2 første danske MH-60R er ankommet til Lockheed Martin Owego - men billederne viser samme helikopter (N-972)

    http://forsvaret.dk/FST/Nyt%20og%20Presse/Pages/F%C3%B8rstedanskeSeahawk-helikopterlandetiOwego.aspx