Mekaniker-brev kan udlægges positivt for alle kandidat-fly

Den seneste uges mest omtalte brev - brevet fra F-16 mekanikerne til landets politikere - kan spinnes af alle tre kandidater i den danske kampflykonkurrence til at være godt for deres fly.

Eurofighter kan bruge det til at påpege vigtigheden af at have lande med lignende fly tæt på. Køber vi Eurofighter og får mekanikermangel i flyets levetid, så kan vi måske trække på tyske mekanikere eller sende flyene til vedligehold i Tyskland. Og hvem ved, måske kan vi få lov at aftage nogle af de fly, som partnerlandene har bestilt men endnu ikke modtaget, hvis F-16 flyene pludselig slår store revner og vi har behov for en lynanskaffelse af nye fly. Tror f.eks. gerne tyskerne vil lade os overtage nogle af deres "production slots".

Super Hornet-lejren kan bruge det til at slå på tromme for hvordan vi mere eller mindre vil blive en eskadrille i US Navy’s system, når det kommer til vedligeholdelse. I Australien i maj måned så vi hvordan de med deres Super Hornet-fly er koblet på US Navys logistik-system og modtager reservedele på samme måde og fra samme sted, som de gør på et af US Navy’s egne hangarskibe. Vi får et fly, der er bygget til at være langt væk hjemmefra i lang tid af gangen. Desuden kan Super Hornet-lejren ligesom Eurofighter lufte muligheden for en lynanskaffelse, hvis F-16 flyene pludselig slår flere revner. Det var præcis hvad der skete i Australien for omkring 10 år siden. Her kunne man godt se, at de aldrende F-111’ere, som skulle have holdt frem til 2020 og være afløst af F-35’ere, slet ikke kunne holdes flyvende så længe. Derfor lynindkøbte man 24 Boeing F-18 Super Hornet som "brobygger-fly". For Danmarks vedkommende ville Super Hornet-flyene dog ikke blive brobyggere mellem F-16 og F-35. Det ville blive i stedet for F-35.

Login

  • Anmeld

    Maastrup

    "I F-35 lejren kan man bruge mekaniker-brevet til at påpege fidusen i at have det samme fly som ens allierede. Når vores fly og mekanikere sendes på internationale missioner om bare fem år, så vil de flyve side om side med hollandske, norske, britiske og amerikanske F-35’ere."

    Har mekaniker-brevet ikke netop punkteret det argument?

    F16-mekanikerne får jo netop IKKE aflastning selvom vi flyver samme fly som vores allierede.

    Maastrup

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    På den anden side havde vi slet ikke haft en relevant version af F-16, hvis vi ikke havde arbejdet tæt sammen med de øvrige F-16 nationer. Det ville vi ikke have haft råd til.

    http://www.ft.dk/samling/20072/almdel/fou/bilag/162/579970.pdf
    http://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

  • Anmeld

    Cphmoose

    @Maastrup
    De andre europæiske lande med F16 har fået en dårlig vane med at deltage fra andre steder (NL er i Jordan) eller ikke at deltage (om det er revner eller politik at de norsk F16 er hjemme er et åbent spørgsmål) når DK føler behov for ar føre krig.

    Cphmoose