Kampflyindkøbet fylder rundt

"Idag er det kampflyindkøbets fødselsdag,
hurra hurra hurra
Den sikkert sig en gave får, som den har ønsket sig i år
og dejlig chokolade med kager til."

Som det fremgår af den nederste af de to tællere i højre spalte, så er det i dag præcis 10 år siden, at det daværende Flyvevåbnets Materieltjeneste* udsendte den første ”Request for Information” til en række internationale kampflyproducenter og efterlyste kandidater til konkurrencen om at afløse F-16 flyene.

Danmark gik med i Joint Strike Fighter-programmet helt tilbage i 1997, og der er helt sikkert også blevet arbejdet med RFI’en inden den blev udsendt. Men den 31. august 2005 har vi valgt at definere som den officielle startdato, da det er her kampflyproducenterne første gang hører om vores ønsker om at købe nye fly.

Login

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    "Men det ændrer ikke ved, at Danmark er ved at få prædikatet ”Windows shopper” plantet solidt i panden."

    Meget præcis beskrivelse!

    På den anden side, hvad kunne de (vi) have gjort anderledes?

    JSF tegner sig til at blive dyrt og komplekst, og det er vel kun her på det sidste, at det har vendt de sidste mange år med dårlige nyheder.

    Eurofighter er ligeledes et dyrt fly, og der hersker noget usikkerhed om, hvor stor opbakningen er blandt producenten (og ikke mindst landene bag).

    Super Hornet bliver kun ældre og ældre.

    En alternativ tidslinje kunne være, vi købte et mindre antal (24?) Super Hornets tilbage i 2006-7 i stil med Australien, og fløjet dem sammen med vores F-16 frem til idag (2015), hvor F-16 kunne udfases. Herefter f.eks. JSF eller Gripen fra 2025 og frem.

    Hvis man ellers er enig i, at vi ikke råd til F-35 (eller Eurofighter), er der kun Super Hornet tilbage. Men, så er det da bare med at få truffet beslutningen, og få indført de fly hurtigst muligt.

    Tilbage står spørgsmålet, hvorfor vi stadig tror, vi har råd til jagerfly til over en milliard stykket?

  • Anmeld

    Tom Petersen

    Tillykke Andreas +co

    Jeg mener dog at det hed FMK (Flyvevåbnets Materiel Kontor)

    Arbejdede med NSHP fra 1999 gennem RDAF 50 års dag på FSN SKP år 2000. og der var rækkefølgen RFQ -RFI, og det var vidst godtnok FMK der lavede udkast til det, og senere var det Forsvarsministeriet der overtog, da kandidaterne var udvalgt ( Dengang Sikorsky S 92, EH AW 101, NH 90 og den store franske, som dog senere sprang fra, OG til sidst var der kun EH-101 og NH90. begge disse måtte gennem adskellige operational tests ved FSN VÆR ESK 722 )

    Jeg kan huske at NH 90 blev fravalgt grundet manglene ståhøjde til lægens arbejde i cabin.
    vh Tom.P

  • Anmeld

    Halken

    Tja, F18 er ikke sidste skrig, men US Navy køber dem endnu og vi kan lige nå at få den leveret. Med F18 SH ved vi i det mindste hvad vi får, og medmindre at russerne kommer, så kan det sagtens løse vores opgaver. Kommer russerne, er vi alligevel i dyb s... mudder og vi må forlade os på NATO. Med F18 gifter vi os ikke ind i en amerikansk udgave af IC4 skadalen og vi få råd til flere fly, hvilket er vigtigt siden at regeringerne både vil patruljere den hjemlige zone og smide bomber i langbortistan 1, 2 og 3 på samme tid. F18 vil blive ved med at være opdateret, da US Navy mfl har en god sjat af dem.

    Fremtiden tilhører dem her, eller nogen i samme klasse. Overvågnings- og kampdroner. Udviklingen af en platform med de nødvendige sensorer og våben er kun et spørgsmål om tid og med tiden vil de blive mere avancerede og det vil også udvikle sig ind i fighter-rollen. Hvordan at verden ser ud om 20 år ved ingen, men det at ret sikkert at det er en verden hvor man sender droner ind i denied-airspace, i stedet for bemandede fly, og man gør det i store mængder, hvis man har råd til det. Hvordan udviklingen i små kamikaze-drone som kan sendes ind som en sværm, bliver, er et åbent spørgsmål. Fremtiden er derude og det eneste vi kan være sikker på, er at den bliver anderledes.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Unmanned_Carrier-Launched_Airborne_Surveillance_and_Strike

  • Anmeld

    Frank

    Tom Petersen:

    Det hed FMK Flyve Materiel Kommandoen og lå bygning 130 Flyvestation Værløse.

    Halken:
    Vi havde den diskussion i en anden tråd. Mit gæt er autonome droner.

  • Anmeld

    Halken

    Frank,

    Enig. Og særligt til overvågning (og senere også kamp) i Arktis. Der er ingen grund til at have en pilot siddende i et cockpit i ti timer på en flyvende våbenplatform med en tissepose, når de kan sidde i en container i Nuuk (eller i Karup) med varm kaffe inden for rækkevidde, og en operatør kan kontrollere en hel håndfuld af droner, der kan blive oppe i måske 20 timer og operatøren selv kan blive skiftet ud efter 8 timer og gå hjem til konen. De kan uddannes på måske 2-3 måneder i stedet for 2-3 år og til en tiendedel af prisen.

    Man kan godt spørge sig selv hvad et fremtidigt forsvar vil bestå af.
    -SAM batterier til at skyde fly og droner ned med
    -Noget SSM til at få skibe til at holde respektfuld afstand
    -Noget anti-missil, som Thaad og Patriot

    Så kan man nå ret langt i at holde andre på afstand.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Halken

    "Så kan man nå ret langt i at holde andre på afstand."

    Det var næsten din opskrift briterne brugte på Falkland, og fik en masse dumme jernbomber gennem skibene. De havde en masse SAM misiler, men ingen kanoner.

  • Anmeld

    Frank

    Halken:
    Ja men på grund af radio forsinkelsen kan UCAVs nok aldrig blive fjernstyret i en luftkamp over satellit.
    Så dette kommer ikke til at ske før at man har AI der er god nok til at UCAVs kan udføre for eksempel autonome luftkampe, og denne udvikling ligger nok noget ud i fremtiden.

  • Anmeld

    Halken

    Lars-Henrik, hvis man har ASM til at holde skibene væk, burde det ikke være et problem og har man SAM til at holde flyene væk, burde de vel heller ikke kunne komme i nærheden af at komme droppe ret meget?

    Frank, nej, det har du ret i. Det er kun en engage kommando man kan give pga forsinkelsen. Det er dog interessant hvad planerne for uclass udvikler sig til. Der er en del debat om det er ISR profil eller en drone med en kraftig strike profil og som kan operere i denied airspace. En F35 uden dogfight skills og pilot....

  • Anmeld

    Frank

    Halken:
    Det der nok bliver det mest uhyggelige i det scenario er det faktum at ingen moder græder for en nedskudt drone.
    Det vil betyde at man mister meget af den hjemlige modstand mod krig.
    Den hjemlige modstand har jo altid været noget politikerne har skulle holde op imod det at starte en krig. Hvad hvis denne modstand forsvandt på grund af at der ingen kister kommer hjem? Ville der komme flere krige?

  • Anmeld

    Halken

    Frank,

    Nogen skal kunne nedkæmpe fjendtlige fly, så der vil være brug for eskorte et stykke tid endnu, så det er ikke lige rundt om hjørnet. Men det er klart, at det går den vej. Og hvis US giver eskorte, så er det nemt scenarie for DK at bevilge grundcrew og operatører samt droner til at færge bom bom ind, da vi så ikke sætter danske liv på spil.
    Helt overordnet vil det bestemt sænke barrieren for hvornår man går i krig. Fx med Assad, hvor amerikanerne ikke har etableret no-fly zoner fordi at de er bange for hans russiske SAMs. Hvis de kunne gå ind med droner og nedkæmpe SAMs, samt have dem på patrulje/standby til når en radar sætter strøm på, så havde de kunne gøre det uden at risikere amerikanske piloter. Det havde helt sikkert eskaleret krigen.