Canada sparker kampflykonkurrence i gang

Mandag startede de tre første medarbejdere i det "Future Fighter Capability"-programkontor, som skal stå for den kampflykonkurrence, som Canadas nyvalgte premierminister Justin Trudeau før valget lovede, at landet ville gennemføre.

Under en måned efter at han blev valgt den 19. oktober gør Trudeau altså alvor af sine udmeldinger i valgkampen om ikke bare at købe 65 F-35, men at lave en kampflykonkurrence i stil med den danske, hvor man evaluerer et felt af kandidater. Trudeau har tydeligt sagt, at han ikke mener, at Canada bør købe F-35 som erstatning for de aldrende CF-18 Hornet. Så canadierne er nødt til at komme op med et krav i udbudsbetingelserne som gør, at man kan afvise at prækvalificere F-35 og lade dem byde. Det kan eksempelvis være et krav om to motorer. For så er F-35 ude, mens både Super Hornet og Eurofighter er inde.

Det nye kampflykontor bliver en del af ministeriet for offentlig service og indkøb. I spidsen for "Future Fighter Capability"-kontoret er Paula Folkes-Dallaire, der startede mandag og kommer fra fiskeriministeriet. Ligesom i Danmark, så sætter Canada en kvinde i spidsen for kampflyindkøbet.

Login

  • Anmeld

    Tom Petersen

    Helt fint- JSF F-35 ER UDE af CANADA, Fornuftigt af Treaudeau.

    Ude grundet Canadas kolde operative betingelser, F-35 har kun én sølle "sløv motor"

    Lidt nostalgi: Canada var nogle af de første som valgte EH-101 med TRE kraftige motorer, netop grundet arktisk flyvning.Med dette valg af den gule Cornoliau EH101 1.generation var de helt foregangsland for EH101 Merlin til RDAF.
    Nogle i indstillingsprocessen har helt sikkert fået PANDERYNKER her i DK, når de omsider erfarer at Canada HAR kastet JSF F-35 på porten/ dumpen.
    Go Tirsdag Tom.P

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Tom Petersen

    "Opening up the bidding again, however, does not preclude Canada sticking with the F-35. "

    http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/168830/canada-pm-orders-open-fighter-competition.html

    Ganske som man i Canada var blandt de første til at bestille 35 Merlin ASW helikopter, for så at afbestille den igen. Senere bestilte man den civilt baserede Cormorant. Men bøden på den første afbestilling sved hårdt.

    Se bl.a. https://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Sea_King_replacement

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Jeg skulle også have lagt dette link ind - Historien gentager aldrig sig selv, men der optræder ofte tilsvarende situationer.

    http://www.theglobeandmail.com/globe-debate/five-decades-two-contracts-and-still-no-helicopters-for-canada/article8435147/

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    @Andreas:

    "Ved at lave et helt normalt udbud, så kan man stille de normale modkøbskrav, pointerer Trudeau."

    Har man ikke frasagt sig at kunnes stille modkøbskrav som partnerland, konkurrence eller ej?

    "Men så snart et andet fly er valgt, så vil man uden tvivl blive udstødt fra F-35 familien."

    Man betaler cool cash for at være et F-35 partnerland. Der er vel ikke noget, der forhindrer, man fortsætter som partnerland, selvom de (vi) vælger et andet fly.

    Partnerlandstatus er vel blot en forudsætning for, at de nationale virksomheder kan byde ind på produktionen af F-35?

  • Anmeld

    Esben

    Tom Petersen@

    " Helt fint- JSF F-35 ER UDE af CANADA, Fornuftigt af Treaudeau. "

    Foregriber du ikke begivenhederne nu?

  • Anmeld

    Tom Petersen

    Jo men det er godt at kunne "forecaste" Noget tyder med en KRAFTIG strømpil på at Canada NU er trætte af de EVIGE problemer med "discrepancies" og MULTI prisstigninger og forsinkelser. EEN strøm af UBEHAGELIGE oplevelser, det samme må DK, da FATTE vh Tom:p

  • Anmeld

    E. Petersen

    Og men Canada vakler og har skudt F-35 projektet til hjørne

    Gå UK nu all ind og bekræfter man vil bruge 18 milliarder USD på 138 F-35B og de første 24 skal være leveret 2023.

    http://sputniknews.com/europe/20151122/1030552225/uk-f35-18bln-defense-spending.html

    Mere interessant er det at der nu meldes ud om at man vil have 2 hangarskibe. Det lå længe i kortene at nr.2 skulle videresælges eller lægges i reserve.

    https://www.rt.com/uk/323045-terrorism-spending-uk-budget/

  • Anmeld

    GD

    Det er 42 til UK per 2023.

    "In an acceleration of the F-35 programme, 42 jets will be bought by 2023, with 24 available at that point for frontline squadrons operating from the new aircraft carriers, HMS Queen Elizabeth and HMS Prince of Wales. Before the defence review the government had planned to have eight F-35 jets available for deployment on the new carriers by 2023."

    http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/uk_news/Defence/article1636215.ece?CMP=OTH-gnws-standard-2015_11_21

    UK "stays the course" og der er lagt op til 138 styks!

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    12 mia. pund for 138 stk. F-35B giver ca. 925 mio. kroner pr. fly. Det lyder billigt for B versionen?

  • Anmeld

    E. Petersen

    http://breakingdefense.com/2015/09/uk-commits-to-2-carriers-fully-crewed-f-35b-numbers-tbd/

    Her var så et link til en mere specifik uddybning omkring, at UK ønsker to fuldt operative hangarskibe

  • Anmeld

    Jens Kastmose

    Og hvor mange hangarskibe er det lige vi har i den Kgl. Danske Marine?

    Danmark har ikke UK’s behov.

    Vi skal på mange måder bruge fly som Canada.
    Alm suverænitets håndhævelse (Balticum og Arktis) og så lidt bomber i hovedet på forskellige operatører i Mellemøsten.
    Vi er ikke noget ’first strike’ land og kan sagtens klare os med fly, der i det mindste kan flyve...

  • Anmeld

    E. Petersen

    @JK

    Hangarskibe har intet med sagen at gøre - Mine input drejer sig primært om økonomien i F-35 projektet

    Og her er sammenligningsgrundlaget CAN/DK/UK udmærket

    Canada har skudt projektet til hjørne, fordi omkostningerne til F-35 er steget langt over den planlagte pulje. Samtidig har Canada et stort investerings program på skibe der gør, at med deres nuværende budget, har de p.t ikke afsat de nødvendige penge. Canada har indtil videre ikke udsigt til det F-35 modkøb man forventede, i modsætning til nybygningsprogrammet af skibe, der vil generene tusindvis af canadiske arbejdspladser.

    Den nye regering ønsker samtidig at nedprioritere fly til internationale missioner – så det er helt naturligt at Canada sætter hele kampfly projektet på ”hold” indtil det er klarlagt om F-35 er det rigtige valg.

    UK skal bruge F-35B til deres hangarskibe og sikkerhedspolitisk har de opgraderet dette program så de nu ønsker 2 operative hangarskibe – det var længe planen der kun skulle være et.

    BAE anslås at få ordrer for ca. 15% af det totalt beløb der skal købes F-35 for inkl. USA og andre partnerlande. Så de økonomiske interesser spiller også en stor rolle og man melder derfor ud at ville købe de 138 stk. F35A/B som et stærkt signal om at man bakker F-35 projektet 100 % op.

    Her står EF i mine øjne desværre tilbage med dårligere kort på hånden. For der er ikke udsigt til flere ordrer fra UK til dette fly ej heller de andre partnerlande. Man udtaler så at man vil anvende eurofighter frem til 2040 men en hurtig hovedregning viser at det har der rent timemæssigt/slidtage altid været ressourcer til.

    Og der går min skepsis på, at køber vi f.eks. EF kan vi ende med at stå som Østrig gør det nu med deres Trance 1 EF fly. For partnerlandene opdaterer deres EF fly løbende men gør det kun på trance 2 og 3. hvor man på trance 1 slider dem op i trænings-timer inden 2030 og/eller har kørt flyene i depot for evt. at videresælge dem til 3. lande såsom Peru/Colombia m.m.

    Så pt. er EF et godt valg – teknisk ser jeg det som et bedre forsvarsfly end F-35, men jeg tvivler på at det er det i 2040 grundet ovenstående.