Første danske pilot flyver vores kommende Seahawk-helikoptere

Onsdagen i sidste uge lettede den nye danske Seahawk-helikopter for første gang med en dansk pilot ved styregrejerne. Flyvningen fandt sted på den amerikanske Naval Air Station Patuxent River, i delstaten Maryland i USA.

PAX River, som flyvestationen kaldes, er den amerikanske flådes hovedsæde for testflyvning og er blandt andet stedet, hvor den nye F-35, Joint Strike Fighter også bliver testet. Den historiske flyvning blev udført af kaptajn og testpilot med flyvernavnet CAD sammen med en testpilot fra den amerikanske flådes testeskadrille, HX-21.

Den danske helikopter, med halenummer N-972, er i øjeblikket ved at gennemgå forskellige test på jorden og i luften, for at tilsikre at de systemer, som er unikke for den danske version af Seahawk helikopteren, fungerer som de skal.

Login

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Andreas

    "ombygning af inspektionsskibene af Thetis-klassen til Seahawk."

    Du kan jo blot få fremskaffet et billede af Vædderen fra Flådestation Frederikshavn - den har nu den nye hangar og nye profil.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Andreas

    Jeg er godt klar over at det er projektkontoret der "ejer" billeder af ombygget Thetis-klasse - Men de ville glæde mange mennesker ved at offentliggøre dem.

  • Anmeld

    Jack

    Vi skal være glade for (ikke mindst som skatteborgere) at valget faldt på Sea Hawk, en kapabel, gennemprøvet og gennemtestet løsning, som ikke kommer til at frembyde ubehagelige overraskelser. Og i maj er det så en dansk realitet. Gad vide hvad vores norske brødre tænker, som bestilte NH90 i 2001 og her 15 år efter stadig står og spejder ud i horisonten?

  • Anmeld

    Jack

    Ja, det er flot med nye NH90 til Kystvagten, det hjælper bare ikke de norske fregatter særligt meget. Hvornår mon de får dem?

  • Anmeld

    tomp

    Dejligt at se det går raskt fremad med MUSEUMSHELIKOPTEREN med halehjul, der kommer til at give ret så store begrænsninger i forhold til Lynzx helikopteren i "seastat" landinger på helidækket. Ærgerligt,at man ikke købte en moderne helikopter der kunne meget mere ( NH-90 )
    NH-90 kan klare næsten dobbelt så store belastninger, da den forholdsvis har en lavere MTOW base line OG samtidig større kabinehøjde og lasterampe, imod R lille pax dør og ringe kabinestørrelse, alt i alt noget som mange dengang advarede imod. Det kommer i sidste ende til at koste en eller flere R s OFF DECK og in Water / sea, ligesom andre har erfaret. Det er livsfarligt at lande på vores små "skøjter" med gammeldags HALEHJUL,som på Seahawk.
    MVH TOM ( mere end tusind flyvetimer på Færøerne og Grønland ) godt nok med ældre insp.skibe og helos

  • Anmeld

    Simon Petersen

    Tænk, at det kunne lade sig gøre at købe den rigtige helikopter uden at en dansker har prøvefløjet den på forhånd.....

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Simon

    " uden at en dansker har prøvefløjet den på forhånd….."

    Vedr prøveflyvning - Det véd vi vel faktisk ikke om du har ret i - Nu er der 2 styrepinde i sådan et apparat i modsætning til i en F-35 :-)
    http://forsvaret.dk/FMI/NYTMATERIEL/FLY%20OG%20HELIKOPTERE/SKIBSBASERET%20HELIKOPTER/BILLEDGALLERI/Pages/default.aspx

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Vedr norske helo står der i pressemeddelelsen fra 2001:

    "The first helicopters in the Coast Guard (CG) configuration will be delivered in late 2005, and the last deliveries of the fleet will take place in 2008."

    D.d. har de fået 6 styk.

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @Lars-Henrik

    Det har du sådan set ret i - jeg fokuserede på den del af artiklen, hvor der stod, at det var første gang en dansker fløj den :-)

    Jeg prøver at undskylde mig med at jeg er jeg er jetlagged i Arizona ;-)

  • Anmeld

    Jack

    Heldigvis fik utility argumenter som ståhøjde og rampe ikke afgørende vægt i typevalget, da det trods alt ikke en SAR eller transporthelikopter, SVN stod og havde brug for. Der er valgt et fly, som er en god sensor- og potentiel våbenplatform (OG som virker fra dag 1).

    Om det er problematisk med et halehjul, ved jeg ikke, men jeg har fuld tiltro til, at de gode mennesker i så fald SHOL’er sig ud af en evt. problematik.

  • Anmeld

    Cphmoose

    @Lars-Henrik
    Der er en del billeder på eskadrens Facebook side. Helt fra byggestart til forlægningen fra Ørskov til flåde stationen.

    Cphmoose

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    tak kbh elg -

    Det er tydelig at den endnu ikke er færdigudrustet - så ellers at den havde en længere tur rundt i det nordlige Kattegat.

  • Anmeld

    Halken

    Tja, så skulle de måske også købe nogle jayhawk til civilt sar herhjemme, nu de kan blive lavet i Karup af folk der allerede ved hvordan. Får de ikke råd til en ny 101, så kan de måske skrabe sammen til et par blackhawk...

  • Anmeld

    E. Petersen

    @Jan

    Der er tale om en alm. opdatering fra FR1 til FR3 standarden, som i omfang dækker over at udskifte en radar, en missionscomputer samt nye POD til a2g våben samt tilhørende cockpitdisplay som FR3 maskinerne.

    En tilsvarende proces som USAF i ca. samme omfang vælger at kalde en opgradering (350 stk. F-16 som senere blev canclet)

    Pris pr. stk. 50 millioner kr. mod 180 millioner pr. Rafale. For mig viser det bare igen det ikke er arbejdslønnen men udviklingsomkostninger fordelt på få enheder der skaber den høje pris.

    Samme situation vil Danmark stå i, hvis vi vælger et fly bygget i et lille antal og som vi ydermere vil være de eneste der vil bruge til missioner som Irak/Libyen efter 2030

  • Anmeld

    E. Petersen

    glem ovenstående var til en anden tråd :-)