Dissekering, del2: To ud af tre Lockheed-industriprojekter dømt ude

50 ud af de 76 industrisamarbejdsinitiativer, som Lockheed Martin havde foreslået, blev dømt ude og ikke medtaget i evalueringen af de tre kampflykandidaters forslag til industrisamarbejde med danske forsvarsvirksomheder. Det svarer til lige knap to ud af tre projekter.

11 forslag blev dømt ude, da kampflykontoret vurderede, at de lå udenfor afviklingsområdet. Yderligere 39 forslag fik det røde kort, da de enten er eller forventedes at være afsluttet inden den forventede kontraktindgåelse senere i år. Det efterlader Lockheed Martin med 26 projekter mod Airbus/Eurofighters 30 forslag og de 68 ud af 85 forslag, som Boeing fik godkendt.

Lockheed Martin kommer alligevel bedst ud af evalueringen, da kampflykontoret vurderer LM’s initiativer til bedst at kunne varetage danske sikkerhedsinteresser.

Login

  • Anmeld

    Jeps

    Ud fra kampflykontorets top-evaluering af JSF, må der jo være vild jubel i dansk industri. (Min. 10001 arbejdspladser)

  • Anmeld

    E. Petersen

    Kagen er delt for F-35 og der er kun småkrummer tilbage til dansk industri.

    For Boeing er det ikke bedre. Deres løgn om 10000 arbejdspladser blev heldigvis hurtigt skudt ned.

    Mit bud er er det kun er Terma der får glæde af F-35 programmet og det bliver som Boeing tale om 500 reelle arbejdspladser over 20 år (10000 årsværk)

    Det giver samlet 10 milliarder - mere kommer der ikke.

  • Anmeld

    Schmidt

    Det ville nok have givet meget mere. Hvis vi skulle samarbejde med en nabo. Både hvad angår udvikling og produktion.
    Husk at se den første nye Gripen i morgen.
    Hvis alt var gået korrekt til, ville vi være med her (Saab).
    De bedste fly til DKs opgaver. Flest jobs og udvikling. Billigste fly=det antal vi har brug for. Billigste i deres levetid.

  • Anmeld

    Dan

    De her papirer rummer alt for mange parametre, der efterlader lidt for meget plads til spekulation omkring "urent trav", og det vil desværre være det som står tilbage, når de første fly lander engang.

  • Anmeld

    Bates

    @Dan,

    Sådan har det været siden Chef FMK inviterede Terma og DI til møde i 1998. Her skulle mestergrisen planlægges og resterende industri holdes ude ved at fraskrive sig modkøbsaftaler - faktisk er det godt gået, at det er lykkedes til d.d.

  • Anmeld

    Thomas Larsen

    Hvordan defineres "varetagelsen af de væsentlige danske sikkerhedsinteresser" mere præcist? Hvordan kan f.eks en større (og bedre) produktion af kulfibre-konstruktioner hos Terma understøtte dette?