Minister vil ikke fastsætte grænse for F-35 pris

Så længe Danmark fortsat forhandler med Joint Program Office og Lockheed Martin om stykprisen for de første 17 af vores op til 27 F-35’ere, så giver det ingen mening at lægge sig fast på en grænse for hvad flyene må koste per styk.

Det er svaret fra forsvarsminister Peter Christensen (V) på et opfølgende spørgsmål fra Alternativets freds- og forsvarsordfører René Gade efter samrådet i Forsvarsudvalget den 13. oktober om økonomien i Danmarks anskaffelse af F-35’erne.

Gennem Forsvarsudvalget spørger René Gade:

Login

  • Anmeld

    Bättre flyg än stå i hangaren

    Danmark kan väl knappast förhandla om priset på annat sätt i vilken "slot" man vill ha planen det är ju en gemensam planering när det finns plats mellan alla beställare och samma pris för alla.

  • Anmeld

    Dan

    Det eneste forhandlingsmiddel man har, er at man kan handle med bestillingstidspunktet. Hvis man ytrer ønske om at ville vente med bestillingen til et senere slot, så står LM med et (lille) hul, der skal udfyldes (betales) af en anden. I yderste konsekvens kan man lade hele processen gå om, for der er vist ikke lavet nogen endelige aftaler, eller tager jeg fejl?

  • Anmeld

    VSMUT

    @Dan:

    Hvor seriøst tror du lige at de andre kampfly-producenter vil tage Danmark hvis vi tager processen om igen? Danmark har bevist at vi ville have F-35 uanset hvad, hvorfor skulle Airbus/Boeing/SAAB spilde flere midler på endnu en omgang der alligevel vil være besluttet på forhånd? Det er alligevel kun 21 fly vi taler om.

  • Anmeld

    Rytteren

    @Bättre flyg än stå i hangaren

    Ja fly prisen er der ikke så meget at gøre ved. Men der er jo meget andet med i pakken der kan forhandles om.

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    Det er så langt ude, man tror, det er en spøg, men dele til Danmarks "fremtidssikrede" F-35 er på vej ud af produktion:

    "F-35 programmet (dvs. programorganisationen under det amerikanske forsvarsministerium med overordnet ansvar for F-35 kampflyet) har dog konstateret, at visse dele og materialer til de produktionsserier, hvori de danske F-35 fly skal indgå, forventes at udgå af produktion fra underleverandørens side - inden produktionen af de danske kampfly påbegyndes."

    http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20161/aktstykke/aktstk14/20161_aktstk_anmeldt14.pdf

  • Anmeld

    E. Petersen

    Ja næsten som at Trump blev præsident :-)

    Verdens hidtil største industriprojekt og så har man ikke styr på supply chain !!!.

    Håber da virkelig der er en fornuftig forklaring

  • Anmeld

    CP

    Var en af "fordelene" ikke at man ikke skulle ligge inde med reservedele? Nu skal man så købe komponenter som skal amortiseres, det giver da slet ikke mening.

  • Anmeld

    Dan

    @ VSMUT 20 milliarder + er da også en bid. Det handler ikke om alvor, men om penge, og den akkumulerede vækst for fx Boeing og Saab i at have et åbent samlebånd.

    Nu tror jeg ikke at processen går om, men det seneste issue med reservedelene er da pinligt nok. Og når ministeren ikke vil sætte en smertegrænse på hvad der skal betales pr. fly hænger det vel meget fint sammen med at ex. et dæk i dag koster 10000 USD, men i morgen når det ikke laves længere vil koste 100.000 USD. Jeg skal lige love for at lorten er ved at ramme propellen (og undskyld sprogbruget) igen.

    (Undskyld de fækale sammenligninger. Det var ikke tilsigtet).

  • Anmeld

    Schmidt

    Lad os komme ud af den handel, mens vi kan.
    Andre er villige til at lægge jobs og teknologi i DK.
    Ved et andet fly, kunne vi få lidt flere.
    Nu hvor vi SKAL tilføre flere penge til forsvaret=(Trump). Kan der måske blive råd til F-35. Men stadig kun til den.

  • Anmeld

    E. Petersen

    Og EF alternativet er så næsten væk

    3 af 4 samlebånd begynder nedlægning i 2017. Kun den Italienske linje fortsætter et par år mere og det minder mest af alt om de sidste krampetrækninger med produktion af 9 stk./år.

    http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/177740/eurofighter-four-face-hard-decisions-on-production,-damages-as-orders-run-out.html

  • Anmeld

    KimE

    Tyskland har inte tagit något beslut på efterföljare till eurofighter, de lär behöva bestämma sig snart antingen en ny Tornado som de har föreslagit tillsammans med GB ,en uppgraderad eurofighter eller kanske f35.

  • Anmeld

    Schmidt

    Så tager vi bare Gripen. Super fly til prisen, flest job i DK og nemt samarbejde med naboen.

  • Anmeld

    CP

    Hvilke komponenter er det der udgår? Hvis vi skal have fly fra lot 13 virker det jo helt skørt...

  • Anmeld

    MPC

    Her er et interview med een af de tre herrer som tegnede f-16 i sin tid. Som så mange andre hagler han vores IC-4 fly ned. Og der er også nået for alle jer Grippen tilhængere her, godt nok i en sidebemærkning.

    https://tippingpointnorthsouth.org/2016/08/04/the-mission-of-the-f-35/

    GodSØndag - Fred og Fantasi

  • Anmeld

    Bättre flyg än stå i hangaren

    Är det inte här Danmark ska konkurrera om tillverkningen http://gramsluftfartsblogg.blogspot.se/2016/11/f-35-oppdatering-teknisk-ukeblad.html Norge fick ingenting intressant kommentar om bromsskärmen som Norge betalat utvecklingen för men Holland fick tillverka.