Hektisk morgendag: SAS, F-18 og 6-dagesløb

Morgendagen byder på tre store begivenheder, som falder inden for interessesfæren for bloggen her:

- SAS præsenterer regnskabet for 4. kvartal, og hvis man skal tage rygterne for gode varer, så præsenterer de samtidig en eller anden form for fremtidig redningsplanke for selskabet. Efter forhandlingerne med fagforeningerne gav besparelser i milliardklassen og Air Baltic og Spanair blev afhændet i weekenden, er vejen nu for alvor banet for at ledelsen kan præsentere sin plan for et slankere og sundere fremtidens SAS - om det så bliver som selvstændigt selskab eller som en del af den stadigt voksende Lufthansa-gruppe, eller i selskab med helt andre spillere, får vi at se i morgen. Meget tyder i hvert fald på at man spoler en del af "bolagiseringen" tilbage og trækker en del funktioner fra de tre nationale selskaber tilbage til headquarter i Stockholm. Allerede kl. 7.30 sender selskabet sin meddelelse til fondsbørsen og klokken 10.30 er der pressemøde.

- Outsideren i kapløbet om at sælge nye jagerfly til det danske forsvar, amerikanske Boeing, viser deres F-18 jagerfly frem ved en reception i lufthavnen klokken 10. Og de mange indlæg om jagerflyindkøbet har båret frugt i det jeres ærbødige er inviteret med til seancen, og har spidset blyanten og puttet friske batterier i diktafonen - klar til at gå til stålet og udfritte Boeing-folkene om hvorfor de i ellevte time tager på charmeoffensiv. Efter sigende skulle blandt andet Finansudvalget være at finde i hangaren i morgen. Men mon ikke F-18 folket vurderer at Gripen er ude af kapløbet qua de tæsk flyet fik i Holland og Norge, og med snakken om at Forsvaret mangler penge og der også skal være til helikoptere og transportfly til drengene i Afghanistan, så kunne F-18 med lidt held gå ind og blive en kompromiskandidat, hvor man får meget fly for pengene. Ikke det nyeste stealth-legetøj, men til gengæld et fly der flyver allerede i dag og som kan erhverves til en klippefast pris. Har hørt om en prisseddel på latterligt lave 50 mio. dollars (292 mio.)

- Og så er i morgen også dagen, hvor der er stemning og fest i Ballerup Super Arena. Det er nemlig finaleaftenen ved det 47. københavnske 6-dagesløb, hvor undertegnede vil være at finde på langsiden. Og ud fra filosofien om at man ikke partout skal holde med ens landsmænd, men derimod meed dem der kører flot, så vil jeg igen i år heppe på "Alpeekspressen", der nu består af schweizerne Risi og Marvulli, efter at Betschart er gået på pension.

Hvis der er store nyheder fra SAS kommer jeg med noget allerede i løbet af dagen i morgen, mens I nok må væbne jer lidt med tålmodighed hvad angår de to andre arrangementer. Men bare rolig, særligt F-18-receptionen skal nok efterfølgende blive beskrevet grundigt her på bloggen.

Login