Hormuz-mission kan blive dyr og langvarig

KONSEKVENSER: Hvis et dansk krigsskib sendes til Hormuzstrædet, kan det blive en langvarig og dyr mission for Forsvaret, som vil udfordre Søværnets evner til at løse andre opgaver.

Støtteskibet Esbern Snare eskorterer containerskibet Mærsk McKinney-Møller i Adenbugten i 2014.<br>
Støtteskibet Esbern Snare eskorterer containerskibet Mærsk McKinney-Møller i Adenbugten i 2014.
Foto: Esbern Snare / Forsvarsgalleriet
Andreas Krog

Hvis vi først er dernede, så er det svært at se, hvad det er, der skulle gøre, at skibet kan komme hjem igen. Det vil være udfordringen.

Anders Puck Nielsen
Militæranalytiker, Forsvarsakademiet

Den 23. august vil udenrigsminister Jeppe Kofod (S) og forsvarsminister Trine Bramsen (S) præsentere medlemmerne af Det Udenrigspolitiske Nævn for regeringens ønske om at sende et dansk krigsskib til Hormuzstrædet i Mellemøsten for at eskortere danske handelsskibe sikkert gennem det kun 80 kilometer brede stræde, hvor omkring 25 procent af verdens olieproduktion transporteres igennem.

Hvis en af de tre danske fregatter af Iver Huitfeldt-klassen eller et af de to støtteskibe af Absalon-klassen bliver bedt om at sætte kursen mod Hormuzstrædet, så kan det ende med at blive en ekstremt langvarig mission, der vil koste Forsvaret adskillige hundrede millioner kroner.

Det viser erfaringerne fra udsendelsen af de danske krigsskibe til piratbekæmpelse i den nærliggende Adenbugt i årene 2008-2016. Her kostede det i 2012 i alt 318,6 millioner at have støtteskibet Absalon udsendt på to antipiratmissioner med i alt 200 sejldage. 

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00