Et spørgsmål om lønsomhed og nænsomhed

BAGGRUND: Affaldsforbrændingssektoren skal liberaliseres. Men hvordan, hvornår og med hvilke konsekvenser? Altinget forsøger at give svar på de vigtigste spørgsmål.

Foto: Niels Bo Dybdahl
Klaus Ulrik Mortensen

Hele øvelsen med at konkurrenceudsætte affaldssektoren handler jo ikke om, at vi nu skal have bygget en masse private affaldsanlæg. Tværtimod er det en måde at få nogle af de private metoder til genanvendelse på banen, som hidtil har været kvalt af det kommunale affaldsmonopol.

Karin Klitgaard
Miljøpolitisk chef, DI

Nyheden, om at regeringen som del af sidste uges forårsudspil ville liberalisere affaldsforbrændingssektoren, kom næppe bag på nogen.

Og da slet ikke direktør i Dansk Affaldsforening Jacob H. Simonsen, som gennem længere tid havde læst den stadig tydeligere skrift på væggen.

Alligevel måtte han et kort øjeblik gribe i bordpladen, da beskeden om regeringens udspil fredag formiddag nåede frem til ham i skrivebordsstolen på brancheforeningens kontor på Vesterbro i København.

Dokumentation

Det skriver regeringen i sin forårspakke om konkurrenceudsættelse af affaldsforbrændingssektoren:

“Parterne bag Aftale om en vækstpakke 2014 (V, K, DF, RV, S, SF og EL) har forpligtet sig på at realisere effektiviseringer i affaldsforbrændingssektoren på 0,2 mia. kr. i 2020. Det kan realiseres gennem en konkurrenceudsættelse af affaldsforbrændingssektoren.

Affaldsforbrændingssektoren er i dag præget af monopolstrukturer, som hæmmer konkurrence og produktivitet i sektoren. Sektoren er underlagt hvile-i-sig-selv-regulering, og kommunerne har ret til at anvise affaldet til egne anlæg.

En konkurrenceudsættelse af affaldsforbrændingssektoren vil medvirke til at forenkle, effektivisere og skabe stabile rammevilkår for sektoren. Konkurrenceudsættelsen vil indebære ophævelse af anvisningsretten og benyttelsespligten for erhvervsaffald samt kommunal udbudspligt for husholdningsaffald.

Kommunerne vil fortsat kunne eje og drive affaldsforbrændingsanlæg, men der lægges op til, at kommunale forbrændingsanlæg selskabsgøres. Derudover får selskaberne mulighed for over-/underskud, der beskattes efter de almindelige regler i selskabsskattelovgivningen med henblik på at skabe lige konkurrencevilkår for kommunalt og privat ejede selskaber.

Affaldsproducerende virksomheder vil dermed få frit valg i forhold til at vælge det forbrændingsanlæg, som kan bortskaffe affaldet mest effektivt og billigst. Ligeledes understøttes, at husholdningsaffaldet behandles på de billigste og mest effektive anlæg. Modellen forventes endvidere at føre til øget genanvendelse og øge incitamentet til teknologiudvikling af genanvendelsesløsninger.

Analyser peger på, at en fuld konkurrenceudsættelse af sektoren vil øge effektiviteten i sektoren med ca. 0,3 mia. kr. frem mod 2025 og 0,5 mia. kr. fuldt indfaset."


Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00