Debat

Rådet for Grøn Omstilling: SVM-regeringen må stoppe nyinstallationer af fossile fyr

Der er rigeligt med energi- og forsyningsspørgsmål at tage fat på for den nye regering. De må et stop for nye fossile opvarmningsanlæg og ikke-akutte anlægsopgaver samt sikre midlertidige grønne løsninger til dem, der må vente på fjernvarmen, skriver Julie Bangsgaard Abrahams.

Det var planen, at den tidligere S-regering skulle lave et stop for nye installationer af gasfyr. Men efter regeringsdannelsen er der ikke lagt op til et stop, men det er der brug for, skriver Julie Bangsgaard Abrahams.<br>
Det var planen, at den tidligere S-regering skulle lave et stop for nye installationer af gasfyr. Men efter regeringsdannelsen er der ikke lagt op til et stop, men det er der brug for, skriver Julie Bangsgaard Abrahams.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi håber, at den nye flertalsregering kan sikre hurtig handlekraft midt i en energi-, sikkerheds- og klimakrise, for løsningerne ligger lige for, men de kræver prioritering. Udfasning af fossil energi, energieffektivisering og udbygning af vedvarende energi kan få os ud af fossil afhængighed og vil også gøre Danmark og EU sikkerhedspolitisk stærkere.

Vi har set skyhøje priser på både el og opvarmning med gas det sidste år, og det kan afbødes med dansk produceret el og fjernvarme.

Stop for nyinstallation af fossile fyr
I SVM-regeringsgrundlaget er det et mål, at så mange husstande som muligt kommer væk fra individuelle naturgas- og oliefyr hurtigst muligt. Der lægges ikke op til ny politisk handling, som skal sikre udfasningen, men der henvises til, at tempo skal holdes. Her tænkes helt sikkert på Klimaaftalen om Grøn strøm og Varme fra juni 2022, som fik bred opbakning i Folketinget.

Da klimaneutralitet i Danmark er fremrykket til 2045, skal vi have et forbud mod fossile fyr før end senere, så borgere ikke hænger fast i fossile varmekilder

Julie Bangsgaard Abrahams
Rådgiver i Energi & Klima, Rådet for Grøn Omstilling

I den aftale er det ambitionen, at der fra 2035 ikke skal være flere naturgasfyr tilbage i Danmark, men det er alt for sent. Det vil betyde, at naturgasfyrsejere kan ende med at skulle opvarme deres hjem med klimaskadelig og dyr naturgas suppleret med brændefyring med mere de næste 13 år. Fjernvarmen skal være udbygget i 2028, og her bør vi også have sagt farvel til samtlige fossile fyr i Danmark. 

I Klimaaftalen fra juni 2022 nævnes det, at regeringen - altså den tidligere S-regering - forventede at lave en model for stop for nye installationer af gasfyr, som EU-Kommissionen i forvejen selv foreslår i forbindelse med revideringen af Bygningsdirektivet, og som flere EU-lande allerede har.

Men så gik der folketingsvalg og regeringsdannelse i den, og der er ikke lagt op til et stop for nyinstallation af fossile fyr. Det er et meget vigtigt virkemiddel, da vi stadig ser, at der kommer nye fossile fyr på markedet. Det Internationale Energiagentur har foreslået et sådant forbud fra senest 2025, hvis EU skal være klimaneutral i 2050. Og da klimaneutralitet i Danmark er fremrykket til 2045, skal vi have et forbud før end senere, så borgere ikke hænger fast i fossile varmekilder.

Ikke-akutte anlægsopgaver må indstilles
I SVM-regeringsgrundlaget skal en national energikrisestab (NEKST) sikre koordinering af udfasningen af naturgas og udrulningen af vedvarende energi. Det er en rigtig god ide, da det netop kræver god energiplanlægning at komme i mål med fjernvarmeudrulning og udbygning af den vedvarende energi.

Én af stabens første opgaver må blive at sikre arbejdskraft og materiel - både til udrulning af fjernvarme og til opsætning af varmepumper. For at sikre hænder bør ikke-akutte anlægsopgaver indstilles, såsom moratorium for motorvejsbyggerim, der i høj grad kræver samme mandskab og materiel som udbygning af fjernvarmenettet.

For at sikre hænder bør ikke-akutte anlægsopgaver indstilles, såsom moratorium for motorvejsbyggerim, der i høj grad kræver samme mandskab og materiel som udbygning af fjernvarmenettet

Julie Bangsgaard Abrahams
Rådgiver i Energi & Klima, Rådet for Grøn Omstilling

Vi er klar over, at der er et særligt problem med svejsere til fjernvarmeudrulning. Her bør staben kigge ind i udenlandsk arbejdskraft samt hurtig (efter)uddannelse og omskoling af håndværkere i faget.

En anden fordel ved at udsætte ikke-kritisk anlægsarbejde er, at man undgår overophedning af hele sektoren, som kan føre til højere priser på fjernvarmeprojekter end nødvendigt.

Midlertidige grønne løsninger
Så skal der tages hånd om de gasfyrsejere, der må vente længere på fjernvarmen, med gode, grønne midlertidige løsninger. Der skal etableres ordninger for midlertidige varmeløsninger, og modellerne bør variere alt efter, hvor længe man skal vente på fjernvarmen.

En model kan være tilskud til varmepumper eller leasingordninger af varmepumper, som betinges af fjernvarmetilslutning. Det bør være en opgave, som NEKST tager på sig i samarbejde med forsyningsselskaberne. En anden model kan være udlån fra forsyningsselskaberne af mindre varmepumper til hybriddrift eller udlån af brugte naturgasfyr, hvis naturgasfyret bryder sammen.  

Det er godt, at man i regeringsgrundlaget vil sikre flere midler til afkoblingspuljen, så borgere ikke skal betale for at blive koblet af gasnettet. Man bør yderligere sikre tilskud til etablering af fjernvarmenettet, så man heller ikke skal betale for at blive koblet på fjernvarmen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00