Lauritzen: Ingen skal køres over for at få den sidste bøjede 25-øre i kassen

INTERVIEW: Skatteminister Karsten Lauritzens (V) tredje retssikkerhedspakke er på trapperne og den fjerde i støbeskeen. Han vægter den enkeltes rettigheder tungere end at sikre, at alle betaler den skat, de skal.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) har gjort arbejdet med retssikkerhedspakker til en rød tråd i sin fortælling om genopretningen af Skat.
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) har gjort arbejdet med retssikkerhedspakker til en rød tråd i sin fortælling om genopretningen af Skat.Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Kim Rosenkilde

Skattevæsnet er i krise.

IT-systemer skal genopbygges. Ejendomsbeskatningen skal gentænkes. Inddrivelsen skal genstartes.

De bundne opgaver stod i kø, da Karsten Lauritzen (V) i 2015 overtog posten som skatteminister.

Og det er ikke kun teknikken, der driller. De seneste års skandalesager har også fået Karsten Lauritzen til at stille diagnosen ’tillidskrise’ om borgere og virksomheders syn på den indtægtsbærende statslige myndighed.

Det kan være ødelæggende for et menneske og en forretning at blive mødt af en myndighed. Det er vi nødt til at tage hensyn til.

Karsten Lauritzen (V)
Skatteminister

Ministerens medicin for den lidelse hedder øget retssikkerhed. Ordineret i mindre pakker med et halvt til et helt års mellemrum.

I september 2015 kom retssikkerhedspakke 1. I maj 2016 kom retssikkerhedspakke 2. Og inden for de nærmeste måneder barsler regeringen med sin tredje retssikkerhedspakke.

”Jeg er nok belastet af min fortid som retsordfører. Men jeg tror, at vi ved at øge retssikkerheden på området kan være med til at genopbygge noget af den tabte tillid til Skat,” siger Karsten Lauritzen.

Make-over til en gammel dame
Mens den første retssikkerhedspakke fjernede en række beføjelser, som den tidligere regering havde tildelt Skat, så tog den næste retssikkerhedspakke i højere grad sigte mod at styrke sagsbehandlingen af borgere og virksomheders skattesager.

Det var i regi af Retssikkerhedspakke 2, at det borgerlige ønske om en skatteombudsmand blev til et skattekontor hos Ombudsmanden. Det var også her, at Skattelovrådet blev nedsat, og at der blev sat gang i et eftersyn af de lange sagsbehandlingstider ved Skatteankestyrelsen og Landsskatteretten.

Dokumentation

Hovedpunkterne i Retssikkerhedspakke I

Afskaffelse af SKATs mulighed for at foretage kontrol på privat grund
Skat fik juni 2012 adgang til at foretage kontrol af udendørs profesionelle byggeaktivitet på privat grund, når der kunne konstateres synlig udendørs aktiviteter af professionel karakter.

Udover at fjerne denne mulighed, gjorde Retssikkerhedspakke 1 også op med, at Skat skulle kun kræve fuld legitimation inklusive cpr.-oplysninger af arbejdsudøvende personer omfattet af kontrollen.

Samtidig blev kravet om synlig skiltning med navn, adresse og CVR-nummer for virksomhed, der udfører arbejde på en byggeplads, ophævet.

Afskaffelse af SKATs digitale anmeldertjeneste
Den digitale anmeldertjeneste gav borgerne mulighed for at indgive en anmeldelse gennem en blanket på Skats hjemmeside – også anonymt.

Tjeneste blev afskaffet, da regeringen opfattede den som en opfordring til borgere om at anmelde hinanden.


Afskaffelse af SKATs adgang til at indhente borgeres teleoplysninger
Regeringen besluttede, at skattekontrolovens mulighed for at indhente data fra teleselskaberne om borgernes brug af mobiltelefoner ikke vil blive taget i brug.

Eftersyn af selskabers adgang til omkostningsgodtgørelse
Regeringen vil se på mulighederne for at også fonde og selskaber på lige fod med selvstændige erhvervsdrivende kan få dækket deres omkostninger til advokater og revisorer i forbindelse med sager mod Skatteministeriet ført ved en administrativ klagemyndighed eller domstolene.

Fornyet respekt om høringsprocessen
Skatteministeriet vil som den klare hovedregel overholde den formelle høringsfrist for nye lovforslag på fire uger.

Hovedpunkterne i Retssikkerhedspakke II

Omkostningsgodtgørelse for selskaber og fonde
Reglerne for omkostningsgodtgørelse ændres, så skattepligtige selskaber og fonde igen får mulighed for at få dækket udgifter til sagkyndig bistand på lige fod med borgere og selvstændigt erhvervsdrivende.

Skattekontor hos Ombudsmanden
Der er bred opbakning til at oprette et nyt skattekontor hos Folketingets Ombudsmand.

Kortere sagsbehandlingstider
Sagsbehandlingstiden for borgere og virksomheders klagesager i Skatteankestyrelsen skal være kortere. Der arbejdes for at indføre en ’’sagsbehandlingsgaranti” fra 2017 for nye klagesager, som skal gælde for de mest almindelige klagesager for henholdsvis borgere og for små og mellemstore virksomheder.

Flere ressourcer
For at kunne nedbringe sagspuklen og indføre en sagsbehandlingsgaranti, skal der tilføres flere ressourcer til Skatteankestyrelsen. Finansieringen skal findes i forbindelse med finansloven 2017.

Etablering af Skattelovråd
Der nedsættes et Skattelovråd, som efter anmodning fra skatteministeren kan belyse og afgive indstillinger om udvalgte emner inden for skattelovgivningen.

Øget åbenhed og klarere rammer
Der gennemføres en række initiativer, der skal sikre øget åbenhed og klarere rammer for skattemyndighedernes arbejde.

Læs hele Retsikkerhedspakke 1 og Retsikkerhedspakke 2.


0:000:00