Ny lov om humanitært ophold vækker bekymring

FLYGTNINGE: Udlændingestyrelsen skal med kommende lovforslag overtage ansvaret for sager om humanitært ophold fra Justitsministeriet. Grundlaget for afgørelserne pilles der stort set ikke ved. Til stor skuffelse for en række organisationer.

Flygtningebørn, hvis forældre ikke kan tage vare på dem, kan med kommende lovforslag få bedre adgang til humanitær opholdstilladelse.
Flygtningebørn, hvis forældre ikke kan tage vare på dem, kan med kommende lovforslag få bedre adgang til humanitær opholdstilladelse.Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde

Kun godt et år efter at kritikken haglede ned over Justitsministeriet for at have glemt hensynet til barnets tarv i sager om humanitært ophold, forsøger justitsminister Mette Frederiksen (S) nu at skille sig selv og sit ministerium af med det direkte ansvar for de ofte skæbnesvangre afgørelser.

Et kommende lovforslag skal flytte sagsbehandlingen af sager om humanitære opholdstilladelser væk fra Justitsministeriets kontor for humanitært ophold og udsendelser til Udlændingestyrelsens gemakker ude i byen.

Regeringens argument er, at det vil styrke ansøgernes retssikkerhed, fordi sagerne fremover vil blive behandlet i et system baseret på to instanser, hvor Flygtningenævnet fungerer som ankeinstans for styrelsens afgørelser.

Men det er langt fra givet, at den foreslåede ansvarsfordeling for behandlingen af sager om humanitært ophold vil være en entydig forbedring af den enkelte ansøgers retstilling.

Fakta
Regeringsgrundlaget om humanitært ophold
"Området for humanitær opholdstilladelse skal fortsat være snævert, og det skal være undtagelsen, at der gives humanitær opholdstilladelse. Humanitær opholdstilladelse gives for maksimalt 1 til 2 år ad gangen. Reglerne bør dog underlægges en gennemgang, idet særligt meget syge mennesker, som loven er tiltænkt, kan have svært ved at få humanitær opholdstilladelse."

"Børn på flugt er særligt sårbare og har i særlig grad krav på beskyttelse. Regeringen vil undersøge, om udlændingeloven på bedst mulig måde er i overensstemmelse med FN’s konvention om barnets rettigheder, og hvilke initiativer og ændringer, der evt. skal til, for at principperne i konventionen bedre efterleves i Danmark."

Kilde: Statsministeriet

Det er i hvert fald indvendingen fra en række centrale organisationer, der i deres høringssvar giver udtryk for bekymringer og betænkeligheder ved regeringens udkast til det kommende lovforslag.

”Det virker som en lidt underlig måde, man vil køre det her gennem systemet på. Flygtningenævnets afgørelser er endelige og kan ikke indbringes for en domstol, så den mulighed mister man,” siger Jonas Christoffersen, direktør ved Institut for Menneskerettigheder.

Det er fint, at man lægger op til en to-instans-behandling. Men der er en lang række problematiske punkter, som man slet ikke ønsker at gøre noget ved

Eva Singer
Asylchef ved Dansk Flygtningehjælp

Ingen adgang til domstole
Jonas Christoffersen ser i udgangspunktet flere positive elementer ved et nyt organisatorisk setup for sagsbehandlingen. Men han er skeptisk over for, om det kan regnes for en forbedring, når det for langt hovedparten af sagerne vil betyde, at et afslag ikke længere vil kunne indbringes for en domstol eller Folketingets Ombudsmand.

Samme indvending fremhæver advokat Gunnar Homann på vegne af Advokatrådet.

”Vi er principielt skeptiske over for endelighedsbestemmelser, der begrænser adgangen til at få en administrativ afgørelse prøvet ved domstolene. Og vi ser ingen grund til, at smugle sager om humanitær opholdstilladelse ind under en sådan begrænsning,” siger Gunnar Homann.

Dokumentation

Humanitære opholdstilladelser

Årstal

Antal
asylansøgere

Ansøgninger om
humanitært ophold*
Tilsagn om
humanitært ophold*
2008 2.809 400 157
2009 3.855 683 55
2010 5.115 1.205 111
2011 3.806 1.248 121
2012 6.184 917 76
2013 7.557 1.528 65
Ialt 28.926 5.007 585

Kilde: Justitsministeriet – Redegørelse for praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse
(* Inkl. genoptagelsessager)


0:000:00