Debat

SSP-formand: Ingen bliver født som terrorist

DEBAT: Ingen bliver født som hverken terrorist, bandemedlem eller "blot" kriminel. Derfor er det vigtigt at forebygge tidligt, skriver formand for SSP-Samrådet Jørgen Pedersen, der efterlyser bedre rammer for det kriminalitetsforebyggende arbejde.

Det kriminalitetsforebyggende arbejde skal prioriteres højere, skriver Jørgen Pedersen, formand for SSP-Samrådet.
Det kriminalitetsforebyggende arbejde skal prioriteres højere, skriver Jørgen Pedersen, formand for SSP-Samrådet.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jørgen Pedersen
Formand for SSP-Samrådet

Det er mit håb, at man ved det kommende politiforlig vil være med til at skabe nogle bedre rammer for det kriminalitetsforebyggende arbejde og prioritere forebyggelsen ude i lokalområderne.

Jørgen Pedersen
Formand for SSP-Samrådet

Vi kan selvfølgelig ikke lukke øjnene for de alvorlige hændelser og udfordringer, der til tider popper op i dagens Danmark. Det har politikernes, offentlighedens og mediernes bevågenhed og trækker store overskrifter.

Fakta
Februar måneds angreb i København har skabt fornyet opmærksomhed om politiets arbejde. Det sker, samtidig med at tiden for en genforhandling af politiaftalen nærmer sig.

I den kommende tid benytter Altinget: justits lejligheden til at spørge beslutningstagere, aktører og fagfolk: Hvordan skal fremtidens politi se ud, og hvad skal den næste politiaftale indeholde?

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Men det er vigtigt, at vi også holder fokus på og prioriterer mulighederne for at forebygge. Politiets rolle i forebyggelsen af kriminalitet er meget central og er nævnt som det første punkt i Lov om Politiets virksomhed:

§ 1. Politiet skal virke for tryghed, sikkerhed, fred og orden i samfundet. Politiet skal fremme dette formål gennem forebyggende, hjælpende og håndhævende virksomhed.

Lovgiv på SSP-området
I Danmark har vi en samarbejdsmodel, som mange kender og taler positivt om, nemlig SSP-samarbejdet (det tværfaglige samarbejde mellem Skoleområdet, Socialområdet og Politiet).

Det er helt unikt, og for mange andre lande uforståeligt og misundelsesværdigt, at netop disse områder kan samarbejde. Vi har imidlertid aldrig fået rammesat og lovgivet på SSP-området. Så det er den enkelte kommune, der afgør, hvilket SSP-samarbejde man vil have. Jeg har selv været en del af SSP-samarbejdet i de sidste 26 år, både som kommunal SSP-konsulent og siden 2008 også som formand for SSP-Samrådet. I alle årene har det været meget personafhængigt, hvor godt SSP-samarbejdet virker, og de enkelte bogstaver (og hermed indsatser) i ”S, S og P” har i perioder været større eller mindre.

SSP-samarbejdet har siden sin opstart i Danmark i slutningen af 70’erne og til nu undergået store forandringer. Udgangspunkt er i dag, at vi satser på en tidlig, helhedsorienteret, tværsektoriel og sammenhængende indsats. Det kræver, set fra min stol, et ligeværdigt samarbejde, hvor både kommuner og politi deltager aktivt.

Mangel på forebyggelse
Med politireformen i 2007 blev der blandt andet lovet mere forebyggelse og flere betjente på gaden, så SSP-folkene var glade. Nu skulle den politifaglige del mere på banen i udviklingen af nye metoder og veje ind i forebyggelsen af kriminalitet – sådan er det desværre ikke gået.

Politiet har i dag organiseret sig med en række centre, der alle er specialister på deres felt. Et af disse er NFC (Det Nationale Forebyggelses Center) og alle 12 politikredse har deres eget ”Kriminalpræventive Sekretariat”. Derudover er der i alle kredse etableret et kredsråd med borgmestrene samt politidirektøren. Hver kommune har fået et lokalråd med repræsentanter for ledelsen i lokalpoliti og kommunen samt andre interessenter og aktører i lokalområdet.

Alle disse ting er meget gode, men desværre er der, efter min mening, ikke nok samspil mellem alle disse organer og den kriminalitetsforebyggelse, vi retter mod børn og unge samt deres forældre.

Man bliver ikke født som terrorist
Vi ved fra forskningen og talrige undersøgelser samt ikke mindst fra vores daglige kontakter til børn og unge, at ingen bliver født som hverken terrorist, bandemedlem eller ”blot kriminel”. Derfor er der rigtig megen ræson i at forebygge tidligt – og skabe et godt liv, så ingen eksluderes til en subkultur, hvor vi vil have umådelig svært ved at få dem på rette spor igen.

Ungdomskriminaliteten er på så lavt et niveau, at vi i dag taler om den mest lovlydige ungdom i mands minde – dette er ikke kommet af sig selv, men er et resultat af mange indsatser og ændringer i vores samfund. SSP-samarbejdet tager gerne en del af æren for dette. Her har det tætte tværfaglige samarbejde mellem kommunale nøglepersoner og politifolk vist sin værdi. Men det forudsætter, at der er ressourcer til det hos begge parter.

Det er derfor mit håb, at man ved det kommende politiforlig vil være med til at skabe nogle bedre rammer for det kriminalitetsforebyggende arbejde, og prioritere forebyggelsen ude i lokalområderne, så vi sammen (politi og kommuner) kan møde børn og unge samt forældrene i øjenhøjde. Det kan gøre en stor forskel.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørgen Pedersen

Advokat, UniversAdvokater, daglig leder af Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening
cand.jur. (Københavns Uni. 1978)

0:000:00