Debat

Konsulentchefer: Det er på tide at tale om ubæredygtighed

Virksomheder og skiftende regeringer taler om teknologier, målsætninger og alt det, vi gør for at redde klimaet. Men det er på tide at fokusere på det, der ikke fungerer, og som forsinker udviklingen til et bæredygtigt samfund, skriver Mikkel Lotzfeldt og Majbritt Skov.

De danske biler bliver i stigende grad grønnere, men begejstringen for at købe biler og sidde alene i dem betyder, at udviklingen ikke bare
står stille, men reelt går den gale vej, skriver Mikkel Lotzfeldt og Majbritt Skov.
De danske biler bliver i stigende grad grønnere, men begejstringen for at købe biler og sidde alene i dem betyder, at udviklingen ikke bare står stille, men reelt går den gale vej, skriver Mikkel Lotzfeldt og Majbritt Skov.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Mikkel Lotzfeldt
Majbritt Skov
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Tiden er inde til at tale om det ubæredygtige. Alt det, der hindrer bæredygtig omstilling, for på den måde at kunne bane vej for de løsninger og ambitioner, vi har talt meget og længe om. For virksomhederne handler det om, at de ikke alene skal fortælle, hvad de gerne vil, og hvad de gør godt. Nu skal de også over en bred kam fortælle om, hvad der gør dem mindre bæredygtige.

Sådan vil man kunne parafrasere hensigten bag EU’s nye rapporteringsregler om virksomheders bæredygtighed. Et utvetydigt signal om, at skåltalernes tid er forbi, og at tiden er inde til at tale åbent om det, der gør os mindre bæredygtige.

Der er for virksomheder og samfund meget at berette om.

Ventetid på omstilling: Rundt regnet et årti

Det handler for eksempel om langsommelighed i sagsbehandling, som bremser grøn omstilling til grøn strøm. Vi er nok førende i grøn energi, men vi sakker håbløst bagud i at implementere – selv med en åben-dør-ordning, som endda er sendt til tælling af regeringen.

Bureaukrati bremser lige nu Danmarks 2030-planer

Mikkel Lotzfeldt og Majbritt Skov
Hhv. chef for bæredygtighed og rådgivning, Geelmuyden Kiese og cheføkonom og partner, Deloitte

Hvis man for eksempel vil opføre en havvindmøllepark i Danmark, tager det mellem ni og 11 år. Det kræver ikke tung hovedregning at slutte, at det overskrider udløbsdatoen på vores 2030-klimamål. For slet ikke at tale om at skabe et energimarked fri for russisk gas.

Årsagen til den lange ventetid er hverken manglende ambitioner eller kompetencer. Langsommeligheden skyldes sagsbehandlingstider, komplicerede krav og godkendelsesprocedurer. Kort og godt: Bureaukrati, der lige nu bremser Danmarks 2030-planer.

Der er dermed behov for at sætte tempoet gevaldigt op, hvis vi skal nå ambitionerne om at firdoble elproduktionen fra vindmøller og solceller samt femdoble produktionen fra havvindmøller i 2030. Åben dør eller ej, så viser vores beregninger, at skruede vi op for tempoet nu med 50 procent mere vedvarende energi om året, så ville vi i 2030 se en effekt på vel over fem millioner tons CO2.

Omstillingen rammer loftet

Det handler også om Danmarks største bygningsejere – kommunerne, som ikke kan energirenovere de mange, gamle og hullede kommunale bygninger i det omfang, de gerne ville. Årsagen er ikke manglende ambitioner, men i stedet det kommunale anlægsloft.

Det betyder, at varmen fiser ud af adskillige millioner af kommunale kvadratmeter, som står hen med en knap så imponerende energimærkning. Det vil være en relativt lavthængende frugt, en oplagt mulighed for CO2-besparelser, endda i inflationsvenligt format, at sætte tempoet op for energirenoveringen.

Vores beregninger viser, at gevinsten i 2030 vil være omtrent en halv million ton CO2. For slet ikke at tale om et forbedret indeklima for ansatte, skolebørn, ældre og andre brugere af kommunale bygninger. Det er også bæredygtighed.

Læs også

Danskerne rykker ikke tættere sammen

Det handler for det tredje også om to kurver, der følges ad: Danskernes engagement i klimaet og vores indkøb af flere biler. Siden år 2000 er der kommet rundt regnet én million flere biler på vejene i Danmark. Vejdirektoratet peger på, at vi i gennemsnit kun sidder 1,08 person i hver bil til og fra arbejde. Selvom bilerne i stigende grad bliver grønnere, så betyder begejstring for at købe biler og sidde alene i dem, at udviklingen ikke bare står stille, men reelt går den gale vej.

Enhver virksomhed ved, at man bliver bedre ved grundigt at evaluere sine fejl – ikke kun ved at forstærke sine styrker

Mikkel Lotzfeldt og Majbritt Skov
Hhv. chef for bæredygtighed og rådgivning, Geelmuyden Kiese og cheføkonom og partner, Deloitte

Vi har regnet på, hvad det vil betyde på klimakontoen, hvis vi rykkede bare lidt tættere sammen i bilerne. Øgede vi det gennemsnitlige passagerantal i bilerne med bare 25%, så vil effekten i 2030 være vel over 7,5 millioner tons CO2. Det svarer til omtrent et års udledning fra lidt over to millioner biler.

Der er blot tre eksempler på hindringer, som gør Danmark mindre bæredygtig. Vi har interviewet en lang række eksperter og i fællesskab defineret i alt ti hindringer, som er beskrevet i The Unsustainability Report 2023. Alene de hindringer, der er beskrevet her, vil i 2030 kunne spare os for over 13 millioner tons CO2 frem mod 2030 – hvis vi reelt turde gøre noget ved dem.

Forhindringerne skal frem i lyset

Nærliggende er det herefter at spørge: Hvad er løsningen? Hvordan bliver vi kvit med de ubæredygtige hindringer? De enkelte hindringer kræver vidt forskellige løsninger, og vores liste er langt fra udtømmende. Nogle er simple – andre dybt komplekse. Men selv om løsninger er forskellige, har vi alligevel lyst til at pege på et sted at starte.

For det første bliver vi nødt til at få hindringer frem i lyset. Vi skal selvfølgelig tale om det, der får os fremad, men vi skal i lige så høj grad tale om det, der holder os tilbage. Det er bestemt ikke sjovt, men det er nødvendigt. Enhver virksomhed ved, at man bliver bedre ved grundigt at evaluere sine fejl – ikke kun ved at forstærke sine styrker.

For det andet, må vi gøre omstilling til noget, som alle forstår. Bæredygtighed er sølet ind i fagtermer, skåltaler og teknologisk buzz (eller ævl, om man vil). Omstilling kræver, at alle er med. Derfor bliver vi nødt til at tale om området på en måde, som alle kan forstå. Samtidig skal vi være ærlige om, hvor langt vi er, hvad der får os fremad, og hvad der holder os tilbage. Træde på de ømme tæer, som vel at mærke både kan sidde på borgere, virksomhedsledere og politikere.

Paradigmeskiftet er her. Nye rapporteringsregler fra EU stiller krav til det, vi gør, måler og siger. Vi kan kun håbe, at det fører til en åben, fordomsfri og konstruktiv samtale, der fører til bedre forståelse og dermed bedre og hurtigere forandringer.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mikkel Lotzfeldt

Chef for bæredygtighed og seniorrådgiver, Geelmuyden Kiese
cand.merc., kommunikation (CBS 2017)

Majbritt Skov

Partner og cheføkonom, Deloitte
Cand.oecon. (Syddansk Universitet, 2007)

0:000:00