Transportministeriet ser muligheder i ny regnemodel: Men genberegning af projekter er ”ikke meningsfuldt”

Danmarks grønne regnemodel, GrønREFORM, vil ikke kunne give nye erkendelser om enkelte infrastrukturprojekter, men kan til gengæld give perspektiv på de langsigtede effekter af investeringer i veje og baner, forklarer professor Peter Birch Sørensen. Transportministeriet finder det "ikke meningsfuldt" at bruge modellen til genberegninger af Infrastrukturaftalens projekter. 

Hidtil har Transportministeriet ikke ment, at det var muligt at regne på naturværdier, for hvordan skal man fastsætte prisen på tabet af en eng, et vandløb, en orkidé eller en vandsalamander?<br>
Hidtil har Transportministeriet ikke ment, at det var muligt at regne på naturværdier, for hvordan skal man fastsætte prisen på tabet af en eng, et vandløb, en orkidé eller en vandsalamander?
Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Siden Danmarks nye grønne regnemodel blev fremlagt fredag, har flere ønsket, at modellen bliver taget i brug i Transportministeriet.

Klimatænkeranken Concito har opfordret politikerne til at få Infrastrukturaftalen genberegnet, mens Enhedslisten har spurgt transportministeren, om han vil inddrage modellen i ”beregninger og genberegninger af omkostninger ved kommende infrastrukturprojekter”.

Men den nye model, der bærer navnet GrønREFORM, kan slet ikke bruges til at kaste nyt lys over konkrete, enkeltstående infrastrukturprojekter.

0:000:00