Christina Olumeko
svarer
Thomas Danielsen

Bliver lovgivningen angående anvendelse af partikelfiltre i køretøjer tilstrækkelig håndhævet?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

Transportudvalget, Spørgsmål 442

Vil ministeren redegøre for, om lovgivningen angående anvendelse af partikelfiltre i køre­tøjer bliver tilstrækkelig håndhævet? Og hvordan vil ministeren sikre, at køretøjer, der er pålagt at bruge partikelfiltre, anvender fuldt funktionsdygtige filtre, jf. artiklen »Vi gik på partikeljagt bag partybusserne – professor chokeret over resultatet« bragt af tv2kosmo­pol.dk, den 3. september 2024?

Svar fra onsdag den 9. oktober 2024

Kontrol og godkendelse af tunge erhvervskøretøjer, herunder partybusser, foregår efter en række regelsæt. Jeg har anmodet Færdselsstyrelsen om at beskrive retsområdet. Styrelsen oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:

”Miljøzoner Reglerne for adgang til miljøzoner henligger under Miljøministeriet. I henhold til miljøbeskyttelsesloven skal en bus eller lastbil, der er drevet af diesel, uanset hvornår den er registeret, have et effektivt partikelfilter for at få lovlig adgang til de fem miljøzoner i Danmark.

Et effektivt partikelfilter er defineret i den tekniske miljøzonebekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 1066 af 3. august 2023 om krav til dieseldrevne lastbiler, busser, varebiler og personbiler i kommunalt fastlagte miljøzoner m.v. De beskrevne krav er bl.a., at partikelfilteret reducerer mindst 80 pct. af partikelemissionen, samt at Side 2/3 røggastætheden efter partikelfilteret målt ved fri acceleration ikke må overstige en K-værdi på 0,2 m-1 1 .

Færdselsstyrelsen bemærker, at en bus godt kan have en partikeludledning målt med partikelantalsmetoden på mere en 0,5 mio. per cm 3 og forsat overholde kravet til røggastætheden på 0,2 m-1.

Kontrol ved registreringssyn Når en bus eller en lastbil første gang skal have registeret et eftermonteret partikelfilter, skal montøren af partikelfilteret før registreringssynet udfylde ”Erklæring for eftermontering af godkendt partikelfilter” (bilag 1 til teknisk miljøzone bekendtgørelse). Af erklæringen fremgår det, hvilket køretøj samt hvilken type af filter, der er eftermonteret på køretøjet. Erklæringen skal sendes til Miljøstyrelsen, som giver erklæringen et løbenummer og sender den retur til ejeren af køretøjet.

Ved registreringssynet, som gennemføres i en synshal, kontrolleres det, at filteret er korrekt monteret på køretøjet, at der er overensstemmelse mellem filteret og køretøjet, samt at røggastætheden efter partikelfilteret målt ved fri acceleration ikke må overstige en Kværdi på 0,2 m-1.

Herefter får køretøjet et kryds i Motorregistret (DMR), og det kan nu køre i alle miljøzonerne i Danmark.

Kontrol ved kørsel i miljøzoner I forhold til kontrollen med kørsel i miljøzonerne varetages dette af Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen oplyser om adgang til miljøzonerne:

”Miljøstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af kravene i miljøzonerne. Tilsynet gennemføres i samarbejde med Sund & Bælt Holding A/S, der ved hjælp af automatisk nummerplade-genkendelsesteknologi indsamler oplysninger om køretøjer i miljøzonerne til brug for Miljøstyrelsens udstedelse af administrative bødeforelæg i tilfælde af overtrædelse af reglerne. Alle ældre dieseldrevne busser, lastbiler, varebiler og personbiler er omfattet af reglerne uanset køretøjernes anvendelse. Der findes enkelte undtagelser, herunder for køretøjer der er registreret til veterankørsel eller køretøjer, der benyttes af forsvaret, politiet, redningsberedskabet eller lignende nødtjenester. Miljøstyrelsen bemærker, at Politiet Målingen angiver, hvor meget lyset bliver dæmpet gennem røgen, altså hvor synlig den røg, der kommer ud fra udstødningen, er."

Kontrol ved periodesyn Udover den kontrol som følger af miljøzonereglerne, kontrolleres tunge køretøjer, herunder busser, også ved periodesyn i synshallerne en gang årligt. Det kontrolleres også her, hvorvidt bussen fortsat har partikelfilteret monteret, samt hvorvidt bussen overholder røggastætheden efter partikelfilteret målt ved fri acceleration, der ikke må overstige en K-værdi på 0,2 m-1.

Kontrol ved vejsidesyn Ud over kontrollen i forbindelse med periodesyn gennemfører Færdselsstyrelsen også vejsidesyn af tunge køretøjer jf. bekendtgørelse nr. 1123 af 17 august 2023 om udførsel af syn af erhvervskøretøjer ved vejsiden.”

Jeg kan afslutningsvist oplyse, at Transportministeriet og underliggende myndigheder har fokus på, herunder i samarbejde med andre håndhævende myndigheder, at benytte alle tilgængelige redskaber til at sikre en effektiv kontrol på området. Jeg har taget skridt til at sikre, at der gennemføres en målrettet kontrolindsats med de her busser.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024