Debat

Ambitiøs moderniseringsreform efterlyses

DEBAT: "En tillidsreform, der fjerner unødvendige regler og målinger, er alt for uambitiøs," skriver Jacob Torfing, professor ved RUC. Han mener i stedet, at der er behov for en helt ny styringstænkning.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jacob Torfing
Professor i Politik og Institutioner på Institut for Samfund og Globalisering, Roskilde Universitet.

Ressourceknapheden har sat sit tydelige spor på de kommunale budgetter, der netop er forhandlet på plads. Der er både blevet klippet en tå og skåret en hæl for at få balance mellem indtægter og udgifter.

Det nye nøjsomhedsregime stiller regeringen over for et valg mellem tre strategier. Den første strategi er at decentralisere sparekravet til de kommunale forvaltninger og institutioner ved at udmelde procentvise rammebesparelser. Grønthøstermetoden fører imidlertid både til øget stress i frontlinjen, hvor færre medarbejdere skal løse opgaverne, og begrænsning af den velfærdsservice, der ydes til borgerne.

Ulempen ved denne strategi undgås ved at vælge den anden strategi, som søger at få de folkevalgte politikere til at lave skarpe politiske prioriteringer og fortælle danskerne, hvor der skal skæres ned og hvorfor. Strategiske besparelser er dog generelt ikke noget, politikerne har lyst til at stå på mål for.

Offentlig innovation
Derfor er det oplagt at vælge den tredje strategi, som søger at ’få mere for mindre’ ved at effektivisere eller skabe offentlig innovation. Finansministeriet sværger stadig til effektivisering gennem øget brug af New Public Management baseret på strategisk ledelse, strammere økonomistyring, flere målinger, mere udlicitering samt øget deregulering.

Efter 30 år med New Public Management er det dog svært at se, hvordan det skulle være muligt at pine tilstrækkelige effektivitetsgevinster ud af disse velkendte NPM-redskaber, som synes at give et faldende udbytte.

Løsningen ligger derfor i at skabe mere offentlig innovation, der både kan hjælpe os til at håndtere krydspresset mellem borgernes stigende forventninger og de knappe offentlige ressourcer, og samtidig løse de mange komplekse problemer, samfundet står overfor. Forøgelsen af den offentlige sektors innovationskapacitet kræver:

  • At kommunalpolitikerne udøver et stærkere politisk lederskab ved at definere de brændende platforme og give retning til lokale udviklingsprojekter
  • At offentlige ledere lægger mere vægt på med- og selvledelse og andre former for tillidsbaseret ledelse
  • At det tværgående samarbejde mellem forvaltninger og faggrupper styrkes og fremmes af nye økonomi- og målstyringssystemer
  • At medarbejdernes motivation og faglighed styrkes ved at målesystemerne revideres, så de bliver understøttende frem for kontrollerende
  • At borgere, frivillige, foreninger og private virksomheder inddrages i samarbejdsdrevne innovationsprocesser
  • At der skabes en stærk innovationskultur med plads til eksperimenter og fejl og mod til at afprøve nye og vovede løsninger.

Listen kunne udvides, men det synes klart, at der er behov for en kulturrevolution, der både ændrer rollerne og hele måden at tænke og arbejde på i den offentlige sektor.

Behov for ny styringstænkning
Set i det lys er en tillidsreform, der fjerner unødvendige regler og målinger, alt for uambitiøs. Der er behov for langt større forandringer. New Public Management skal ikke lægges i graven, men suppleres med en ny styringstænkning, som forskerne kalder New Public Governance.

De store og kompetente kommuner har ikke tænkt sig at vente på Slotsholmen, så hvis regeringen ikke vil spille sig af brættet, er der behov for nogle klare meldinger om, hvad den vil med den offentlige sektor.

Jacob Torfing
Professor ved RUC

Den nye styringstænkning ser kompleksiteten i de offentlige opgaver som det afgørende problem, og samarbejde mellem siloerne og med det omgivende samfund som løsningen. Innovation sættes i højsædet, og midlet er at sætte stikket i medarbejderne, borgerne og samfundet gennem et tværgående samarbejde, der skaber kvalitet og fælles ansvar.

Ud fra den betragtning lover det godt, at økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) har indset, at opgaven med at modernisere den offentlig sektor er større end først antaget. Vi må håbe, at det betyder, at den tillidsreform, som de offentlige medarbejdere givetvis får som modydelse for løntilbageholdenhed og højere produktivitet ved overenskomstforhandlingerne, bliver startskuddet til et større og mangeårigt reformarbejde.

Den offentlige sektors fremtid
Det kræver dog overvindelse af nogle hurdler. Regeringspartierne har ikke afklaret indbyrdes, hvad de vil med den offentlige sektor. Finansministeriets embedsmænd ønsker at fastholde New Public Management, som har været deres karrierevej og desuden giver ministeriet en betydelig magt. Sidst men ikke mindst skal de mentale barrierer brydes, så vi tør at satse på tillid, samarbejde og innovation.

At regeringen tøver med at lancere en større moderniseringsreform skyldes ikke kun disse hurdler, men også at den ikke vil promovere luftige og abstrakte begreber om tillidsbaseret ledelse, men først konkretisere, hvad det betyder i praksis.

Det lyder sympatisk, men på den anden side må regeringen ikke overse betydningen af en ny fortælling, der kan legitimere og give retning til de igangværende kommunale forandringsprocesser. De store og kompetente kommuner har ikke tænkt sig at vente på Slotsholmen, så hvis regeringen ikke vil spille sig af brættet, er der behov for nogle klare meldinger om, hvad den vil med den offentlige sektor.

Den skal i den forbindelse huske, at det ikke er regeringens opgave at definere, hvordan kommunerne skal skabe tillid, samarbejde og innovation. Den skal også huske på, at de moderniseringsredegørelser, der i starten af 80’erne introducerede New Public Management i Danmark, ikke var særlig konkrete, men fyldt med varm luft. Alligevel fik de en enorm indflydelse og gennemslagskraft.  
 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00