Debat

Dansk Byggeri: Der er ingen klarhed bag behandlingen af byggetilladelser

DEBAT: Der er behov for, at kommunalpolitikerne kaster et kritisk blik på kommunens sagsbehandling af byggetilladelser, som i mange tilfælde er både dyr, uigennemsigtig og ineffektiv, skriver Maria Rask Hetoft Poulsen.

Ventetiden på en byggetilladelse er uacceptabelt lang i rigtig mange kommuner, mener Maria Rask Hetoft Poulsen. 
Ventetiden på en byggetilladelse er uacceptabelt lang i rigtig mange kommuner, mener Maria Rask Hetoft Poulsen. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Maria Rask Hetoft Poulsen
Erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri

Mens håbefulde politikere gør deres hoser grønne på gader og stræder i håbet om at blive valgt ind i enten Folketinget eller Europa-Parlamentet, fortsætter den daglige gang i de danske kommuner.

Sommeren står for døren, og for mange danskere betyder det tid til at bygge om eller bygge til. Men det kan være en blandet oplevelse at søge om en byggetilladelse i landets kommuner.

Nogle steder oplever borgere og virksomheder ventetider på op til 141 dage og en pris for sagsbehandling af byggetilladelser på helt op til 937 kroner per time. Det viser en opgørelse, som vi i Dansk Byggeri har lavet i forbindelse med vores årlige analyse af kommunernes erhvervsvenlighed.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Urimelig ventetid
Det kan være svært for håndværkeren at forklare kunderne, at kommunens sagsbehandling betyder, at han ikke bare går i gang med arbejdet og bliver færdig, så familien kan tage det nye hus eller den nye tilbygning i brug.

Det er frustrerende for begge parter at skulle vente i flere måneder på en byggetilladelse og så modtage en regning for en sagsbehandlingstid på 6,5 time. For det kan godt være, at regningen er rimelig, men hvis ventetiden ikke er det, så er den gode pris pludselig blevet en dyr fornøjelse.

Nogle steder oplever borgere og virksomheder ventetider på op til 141 dage og en pris for sagsbehandling af byggetilladelser på helt op til 937 kroner per time.

Maria Rask Hetoft Poulsen
Erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri

I Vallensbæk sagsbehandles byggetilladelser i gennemsnit på fem dage, mens det i gennemsnit tager 141 dage i Dragør. To kommuner, der i størrelse og sammensætning på mange måder ligner hinanden. En byggetilladelse burde i gennemsnit kunne sagsbehandles på maksimalt 14 dage, men det er der kun fire ud af 98 kommuner, der kan.

Landsgennemsnittet for ventetiden på en byggetilladelse er hele 46 dage, svarende til halvanden måned. Ventetiden er kort sagt uacceptabelt lang i rigtig mange kommuner, og i løbet af det sidste år er den i gennemsnit steget med ti dage.

Kommunal disharmoni
På samme måde er der også stor forskel på, hvor meget du skal betale for at få din byggesag sagsbehandlet, alt efter hvilken kommune du bor i. I Hørsholm koster det i gennemsnit koster 937 kroner i timen, mens Middelfart leverer den samme service til i gennemsnit 300 kroner per time. 22 kommuner har gjort det gratis at få en byggetilladelse.

Selv når man tager højde for forskelle på sagsbehandlernes løn, husleje og det faktum, at nogle kommuner finansierer en del arbejdet over skatten, så virker det påfaldende, at prisen for den samme service kan variere så meget.

Læs også

I Dansk Byggeri mener vi ikke nødvendigvis, at det skal være gratis at få en byggetilladelse. Det er helt i orden, at kommunerne får dækket deres administrative omkostninger til sagsbehandlingen, så længe pris og ventetid ligger på et rimeligt niveau. Derfor bør timeprisen heller ikke overstige 600 kroner.

Gennemsigtighed
Det er helt afgørende for både dem, der skal have bygget, og de virksomheder, der står for byggerierne, at kommunerne leverer en hurtig, gennemsigtig og kompetent byggesagsbehandling. Derfor anbefaler vi også, at kommunerne tilbyder forhåndsdialoger samt tilknytter en ansvarlig ’tovholder’ til den enkelte ansøgning.

Derudover bør sagerne straks-screenes, når de lander hos kommunen, så den ansvarlige sagsbehandler hurtigt får et overblik over, hvorvidt andre forvaltninger skal involveres i sagsbehandlingen. Det vil samtidigt give kommunen mulighed for at kommunikere en realistisk tidshorisont på sagsbehandlingen, så hverken borgere eller virksomheder venter forgæves.

I de tilfælde, hvor kommunen giver afslag, bør det ske ud fra en løsningsorienteret tilgang, som tilbyder en dialog om mulige alternativer.  

Der er behov for, at kommunalpolitikerne i de enkelte kommuner kigger alvorligt på både deres ventetid og pris og vurderer, om begge dele er rimelige og en service, som de med stolthed vil tilbyde byens kunder – det vil sige både borgere og virksomheder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00