Debat

Debat: Bureaukrati er blevet kerneopgaven i den offentlige sektor

DEBAT: Afbureaukratiseringsreformen skal give bedre tid til kerneopgaven. Paradokset er blot, at bureaukrati i dag er blevet kerneopgaven på mange offentlige arbejdspladser. Der er behov for at definere kerneopgaven, inden reformen iværksættes, skriver Anders Seneca, direktør, dogmekompaniet.dk

Det er ikke nok at tale om minimering af bureaukratiet,
hvis ikke det følges op med et fokusskifte fra mål til formål, ydelse til
effekt, fra administration til motivation, fra standarder til succes, skriver Anders Seneca.
Det er ikke nok at tale om minimering af bureaukratiet, hvis ikke det følges op med et fokusskifte fra mål til formål, ydelse til effekt, fra administration til motivation, fra standarder til succes, skriver Anders Seneca.Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anders Seneca
Forfatter, foredragsholder og direktør, dogmekompagniet.dk

Afbureaukratisering. Det er svært at være imod. Fra alle sider bifaldes regeringens initiativ, omend det ikke er første gang, ambitionen er luftet.

Både indsatser og initiativer er gode, og ambitionen er klar; mere og bedre tid til kerneopgaven.

Tænk, hvis man kunne redde verden med flotte ord.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Alle taler om kerneopgaven. Men den store udfordring på de offentlige arbejdspladser er, at vi reelt hverken kender eller løser kerneopgaven i praksis.

Det betyder, at præmissen for afbureaukratiseringsreformens initiativer kan udfordres.

Der er brug for et langt mere grundlæggende opgør med den styringstænkning, der i dag er fundamentet i den offentlige sektor.

Anders Seneca
Direktør, dogmekompagniet.dk

Der er brug for fokus på kerneopgaven – ikke bare flotte ord, men at der reelt skabes kendskab til og tages konsekvens af kerneopgaven. Og det sker ikke af sig selv.

Kerneopgaven beskriver ikke, hvad vi hver især laver, men hvad vi sammen skal lykkes med på arbejdspladsen. Vi skal ikke lave det samme, men lykkes med det samme – men spørgsmålet er, om vi reelt er enige om, hvad det er?

Brug for opgør med styringstænkningen
Igennem mange år har det ledelsesmæssige fokus været på, hvad der skulle laves og hvordan. Vi har talt mål og målstyring, ydelser og ydelseskataloger, standarder og skabeloner. Det betyder, at der i den offentlige sektor i dag primært er fokus på at gøre det rigtigt, frem for at gøre det rigtige. Mange medarbejdere oplever således, at bureaukrati er blevet kerneopgaven. Medarbejderne ved, hvad de laver, men sjældent hvorfor de gør det.

Det er således ikke nok – igen – at tale om minimering af bureaukratiet, hvis ikke det følges op med et fokusskifte fra mål til formål, ydelse til effekt, fra administration til motivation, fra standarder til succes.

I det lys bliver afbureaukratiseringsreformen let symptombehandling. Der er brug for et langt mere grundlæggende opgør med den styringstænkning, der i dag er fundamentet i den offentlige sektor. Der er brug for, at der reelt ledes efter kerneopgaven.

Dét fordrer et styrket fokus på den succes, der skal skabes – hos borgeren. Fremfor at styre efter bureaukratiske standarder skal der ledes efter borgersuccesen, hvilket stiller nye fordringer til lederen og politikerne. For kan vi det, tør vi det?

Beslut, hvad kerneopgaven er
For hvad er kerneopgaven? Fokus fordrer fravalg. I den offentlige sektor har der bredt sig en opfattelse af, at hvis bare vi laver mere, så lykkes vi bedre. Det passer imidlertid ikke. Det forudsætter jo uanede ressourcer og tid. Det er et symptom på forveksling af kvalitet og kvantitet.

Der er brug for en tydelighed på, hvad der ikke er kerneopgaven. Hvad skal vi holde op med, hvis vi skal lykkes bedre? I dag er nedprioritering ofte overladt til den enkelte medarbejder, hvilket sjældent skaber den bedste opgaveløsning, ordentlige vilkår for faglighed og succes hos borgeren.

Inden vi taler afbureaukratiseringsreform, er der brug for grundlæggende fokus på, hvad der reelt er kerneopgaven – og hvordan vi sammen løser den bedst muligt. Dette skal foregå politisk, strategisk og praktisk. Det handler ikke om definitioner, men om konkrete refleksioner og prioriteringer.

Der skal ledes efter kerneopgaven. Dét er afgørende for, om bureaukratiet forbliver kerneopgaven, eller om kerneopgaven afbureaukratiseres.

Debbatøren, Anders Seneca, er forfatter til flere bøger om ledelse i det offentlige.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Seneca

Forfatter, foredragsholder, direktør i konsulenthuset Dogmekompagniet
ba.scient.pol, teoretisk antropologi

0:000:00