Debat

Et lykkeligt pendlerliv

DEBAT: Antallet af pendlere til og fra hovedstadsområdet vil stige dramatisk de næste mange år. Nu er det op til os at gøre turen så meningsfuld og energieffektiv som mulig, skriver Steen Christiansen og Jesper Würtzen.

"Lykkeforskning viser, at
pendlerlivet er den sikre vej til ulykkelighed," skriver Steen Christiansen og 














<i>Jesper Würtzen.</i>
"Lykkeforskning viser, at pendlerlivet er den sikre vej til ulykkelighed," skriver Steen Christiansen og  Jesper Würtzen.Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Steen Christiansen og Jesper Würtzen
Henholdsvis borgmester i Albertslund Kommune samt formand for Gate 21 og borgmester i Ballerup Kommune

De færreste vil nok skrive under på, at den personlige lykkefølelse stiger proportionalt med tiden brugt bag et bilrat. Faktisk viser lykkeforskning, at pendlerlivet er den sikre vej til ulykkelighed. Pendlere, der bruger mere end tre kvarter på transport, er mere trætte og udbrændte end kollegaer, der ikke pendler. De orker nemlig ikke motion og socialt samvær, når de kommer hjem fra arbejde. For samfundet betyder den øgede (alene)kørsel i bil flere livsstilsygdomme, flere omkostninger for sundhedssystemet, en øget udledning af CO2, forurening, og med tiden manglende mulighed for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til de større byer.

Vi omdanner rejsetid til kvalitetstid
Så hvad stiller vi op med udsigten til, at antallet af pendlere til og fra hovedstadsregionen vil stige med 50 procent i perioden 2010 til 2030? For på trods af, at staten, kommunerne og regionerne på Sjælland har planlagt at investere mere end 100 milliarder kroner i veje og togskinner, så kan vi godt forvente, at de værdsatte medarbejdere kommer til at sidde i kø på motorveje og indfaldsveje i lang tid endnu. Skal vi investere flere penge i infrastruktur og udskrive medicin til pendlerne, eller skal vi hjælpe dem ud af bilerne og omdanne deres rejsetid til kvalitetstid?

Vi har valgt at gøre det sidste. Sammen med otte kommuner, 70 virksomheder, én region og tre hospitaler i hovedstadsregionen har vi i løbet af de seneste tre år arbejdet med at gøre rejsen bæredygtig og værdifuld for pendlerne i projektet Formel M. En værdifuld rejse betyder, at tiden undervejs kan bruges til at dyrke motion, slappe af, arbejde eller holde sig opdateret via medier.  

Resultatet af mobilitetsarbejdet i de syv erhvervsnetværk er, at der på tre år er gennemført flere hundrede grønne transportinitiativer som indkøb af elcykler, stationscykler, adgang til cykelværksteder, flere busafgange og skattefrit kort til offentlig transport.

Steen Christiansen og Jesper Würtzen.
Henholdsvis borgmester i Albertslund Kommune samt formand for Gate 21 og borgmester i Ballerup Kommune

Vi synliggør alternativerne
I stedet for at forudsætte, at (flere) pendlere hver dag vil benytte det samme transportmiddel, oftest bilen, fra A til B, har vi arbejdet med at gøre det lettere og mere attraktivt for pendleren at vælge en sundere og grønnere transportform – uden at fratage pendleren den følelse af frihed og fleksibilitet, som bilen traditionelt repræsenterer.

Metoden hedder mobilitetsplanlægning og handler i al sin enkelthed om at planlægge, så pendleren igennem information, gode tilbud og inddragelse motiveres til at: 1) undgå transport, 2) ændre valg af transportform eller 3) bruge mere energieffektive transportmidler. Albertslund Rådhus har for eksempel løbende tilbud om lån af elcykler eller rabat på månedskort til kollektiv transport. Initiativerne har været med til at nedbringe medarbejdernes rejsetid med otte procent og CO2-udledningen med 10 procent per medarbejder.  

Vi gør det sammen og på tværs
For at ændre pendleres transportvaner til det sundere og grønnere er der behov for at kommuner, virksomheder, medarbejdere, trafikselskaber og private transportudbydere samarbejder på tværs.

I Formel M har syv kommuner skabt syv erhvervsnetværk, hvor 70 virksomheder har lavet mobilitetsplaner og har samarbejdet om at mindske trængsel og transportens CO2-udledning. Virksomhederne deler her erfaringer om lokale transportudfordringer og inspirerer hinanden til nye og grønnere transportløsninger for pendling og erhvervstransport.

Ballerup Kommune har for eksempel samarbejdet med Movia og flere virksomheder i erhvervsområdet Lautrupgård om at gøre bussen til erhvervsområdet mere attraktiv. Det er blandt andet gjort gennem flere afgange, bedre information om busafgange og bedre tidsmæssig forbindelse til S-tog. Indsatsen har øget passagertallet med knap 8 procent i hele erhvervsområdet fra 2011 til 2013. Kommunen har sparet 200.000 kroner årligt på baggrund af stigningen i antallet af passagerer. Investeringen tjener sig hjem på to et halvt år.

Resultatet af mobilitetsarbejdet i de syv erhvervsnetværk er, at der på tre år er gennemført flere hundrede grønne transportinitiativer som indkøb af elcykler, stationscykler, adgang til cykelværksteder, flere busafgange og skattefrit kort til offentlig transport.

Vi kan se, at det virker
På et helt overordnet plan har vores arbejde med mobilitetsplanlægning i Formel M resulteret i, at andelen af bilture er reduceret med fem procent. Det svarer til, at medarbejderne på de deltagende arbejdspladser 180.000 gange har ladet bilen stå til fordel for kollektiv transport og cykelture. Det har også betydet, at vi kommuner har fundet en metode til at reducere CO2-udledningen fra transporten ad frivillighedens vej. Partnerne i Formel M har skabt CO2-reduktioner fra transporten på op til 10 procent.

Virksomheder som Tryg og Topdanmark har nu gjort mobilitetsplanlægning til et tema i deres CSR-strategi, fordi grøn mobilitet både gavner miljø, klima og medarbejdernes sundhed – og altså tilsyneladende også deres lykkefølelse.

Hjælp alle arbejdspladser med at få adgang til opskriften på pendlerlykke
Projektet Formel M sluttede i juni måned, men kommuner, virksomheder og hospitaler arbejder videre med de metoder og værktøjer, som er udviklet i Formel M og formidlet via Grønt Mobilitetskontor i Gate 21. Det gør vi, fordi vi kan se, at det virker. Vi kan kun anbefale, at Transportministeriet, Regionerne og kommunerne  prioriterer en målrettet indsats og afsætter midler til at hjælpe alle offentlige og private arbejdspladser i gang med mobilitetsplanlægning. Grøn mobilitet giver mening for både klimaet, byernes udvikling og vækst, og de mange tusind pendlere, der de næste mange år skal transportere sig til og fra et job i hovedstadsregionen. Det mener vi, er opskriften på pendlerlykke.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00