Debat

Frank Jensen: Regeringen fortsætter strafaktion mod hovedstaden

DEBAT: Regeringen fortsætter med sit oplæg til kommunal udligning den københavnerbashing, som tog fart efter folketingsvalget i 2015, skriver Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), og kalder udligningsoplægget "helt urimeligt".

UDLIGNING: Lige meget, hvilken geografisk hat man har på, vil regeringens manglende interesse for hovedstaden i længden skade ikke bare København – men hele landet, mener overborgmester Frank Jensen (S).
UDLIGNING: Lige meget, hvilken geografisk hat man har på, vil regeringens manglende interesse for hovedstaden i længden skade ikke bare København – men hele landet, mener overborgmester Frank Jensen (S).Foto: Katja Holm/Altinget
Maria Bierbaum Oehlenschläger
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Frank Jensen (S)
Overborgmester i København

Onsdag aften offentliggjorde regeringen fem modeller for en ny omfordeling af pengene mellem Danmarks kommuner. Udfaldet var trods den lange ventetid meget lidt overraskende – i hvert fald for os, der bor i hovedstaden.

I alle fem scenarier skal Københavns Kommune sammen med ganske få andre kommuner aflevere meget store millionbeløb.

Alene for Københavns Kommune mellem 634 millioner kroner og 884 millioner kroner hvert år. Det svarer til lønnen til mellem 1.200 og 1.700 folkeskolelærere eller kan konservativt sat betyde et farvel til 20 lærere på hvert eneste lærerværelse på byens folkeskoler.

Det er for mig ubegribeligt, at vi har en regering, der insisterer på kun at være regering for kommunerne uden for hovedstaden.

Frank Jensen
Overborgmester, København

Pengene kommer oven i de 1,1 milliard kroner, som København allerede i dag afleverer til udligningssystemet.

Urimelig trang til at straffe København
København er solidarisk med resten af landet. Og vi deler gerne velstand, når det går godt i København. Men det her er helt urimeligt og udtryk for en særlig trang til at straffe København og københavnerne.

Det går ud på med lys og lygte at finde måder, hvorpå der kan føres midler fra København til provinsen, nogle gange endda til kommuner, der har bedre velfærd eller højere beskæftigelse end i København.

Frank Jensen
Overborgmester i København

Regeringen lægger op til at splitte Danmark og efterlade en voldsom regning hos en mindre gruppe kommuner. Politikerne på Christiansborg har vedtaget reformer, der giver behov for at ændre i udligningen. Men i stedet for at tage ansvar for dens egne beslutninger tørrer regeringen regningen af på enkeltkommuner, især København.

Det nye beløb svarer til mere end 1.000 kroner yderligere fra hver københavner om året, der skal overføres til andre kommuner. Det beløb kan kun findes ved at skære i den kommunale kernevelfærd eller ved øgede skatter.

Regeringen bør som minimum lægge et loft over, hvor hårdt enkeltkommuner kan rammes. For alle scenarier gælder nemlig, at det først og fremmest er hovedstadsområdet samt en mindre håndfuld kommuner rundt om i landet, der betaler for ’omfordelingen’.

Regeringen har glemt, hvad København er for en by
Med oplægget fortsætter regeringen den københavnerbashing, som regeringen indledte efter et ringe folketingsvalg særligt i dele af Jylland i sommeren 2015.

Det er, som om regeringen i sin iver efter at please vælgerne uden for hovedstaden helt har glemt, hvad København er for en by og på forhånd har besluttet, at københavnerne skal betale. København smider ikke om sig med skattekronerne. Vi har i dag lavere velfærdsudgifter per borger end resten af landet.

Samtidig tegnes der ofte et falsk billede af en by befolket alene af velhavere, når sandheden er, at København er blandt de kommuner, der har flest udsatte borgere – hjemløse, misbrugere og fattige – hvilket ikke ændrer sig, selvom velstanden stiger.

Det sættes i relief af, at alle scenarier belønner en by som Herning – skønt der er fuld gang i beskæftigelsen i Herning, som har en markant lavere ledighed end København.

Væksten i København gavner hele landet
Det går ud på med lys og lygte at finde måder, hvorpå der kan føres midler fra København til provinsen, nogle gange endda til kommuner, der har bedre velfærd eller højere beskæftigelse end i København. Vi bidrager gerne, men det skal foregå på et seriøst grundlag.

Lige meget, hvilken geografisk hat man har på, vil regeringens manglende interesse for hovedstaden i længden skade ikke bare København – men hele landet.

For det er rigtigt, at væksten i hovedstaden efter finanskrisen har været højere end i resten af landet. Men den velstand, der opstår herved, breder sig allerede i dag til resten af landet – via skat, udligning og handel mellem landsdele og kommer derfor hele landet til gode.

Ingen, heller ikke en VLAK-regering, har en interesse i en svag hovedstad. Det vil medføre vækstfald i hele Danmark. Det er for mig ubegribeligt, at vi har en regering, der insisterer på kun at være regering for kommunerne uden for hovedstaden.

Dokumentation

DEBAT
Rammer den kommunale udligning skævt?

Den kommunale udligning skal udjævne forskelle mellem de danske kommuner. Men gør den nu også det? Det spørgsmål stillede vi et panel af debattører, som den sidste måned har debatteret kommunal udligning – med regnestykker, forenkling og hovedstad versus provins som temaer.

Med i panelet er blandt andre:
Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune; Steen Christiansen (S), borgmester i Albertslund Kommune på vegne af de 34 kommuner i Stop Forskelsbehandlingen; Niels Jørgen Mau Pedersen, projektchef, cand.oecon., VIVE; Kim Ruberg, næstformand, Danmark på Vippen; Torben Hansen (S), borgmester i Randers og Jesper Frost Rasmussen (V), borgmester i Esbjerg, formænd for Bedre Balance.

Du kan læse alle indlæg her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Frank Jensen

Fhv. justits- og forskningsminister og MF (S), fhv. S-næstformand, fhv. overborgmester
cand.oecon. (Aalborg Uni. 1986)

0:000:00