Frederiksen vil tage dobbelt så mange penge fra hovedstaden som VLAK

ANALYSE: Regeringens udligningsudspil fjerner op mod en milliard kroner mere fra hovedstadsområdet, end VLAK-regeringen lagde op til i 2018. Dermed går Socialdemokratiet flere skridt længere i den retning, Venstre ønskede som regeringsparti.

Sammenlignet med VLAK vil statsminister Mette Frederiksen (S) tage langt flere penge fra velhavende hovedstadskommuner, end det fremgår af regeringens udligningsudspil.
Sammenlignet med VLAK vil statsminister Mette Frederiksen (S) tage langt flere penge fra velhavende hovedstadskommuner, end det fremgår af regeringens udligningsudspil.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Borgmestre nord for København kan have grund til at ærgre sig over, at den tidligere VLAK-regering ikke fik sat et punktum i den store kommunale udligningsdiskussion i 2018.

For selvom den tidligere regering med Venstre i spidsen stod parat til at flytte store summer fra hovedstadsområdet ud i resten af landet, så har Mette Frederiksen og kompagni vist sig villig til at gå væsentlig længere.

Også længere end man umiddelbart kan læse ud af tallene i Socialdemokratiets forhandlingsudspil.

Dokumentation

Om Altingets opgørelse

For at sammenligne effekterne af VLAK-regeringens modeller fra 2018 for en revision af den kommunale udligningsordning og den nuværende S-regerings nylige udspil er der forsøgt korrigeret for de væsentligste ændringer i det udgangspunkt, de forskellige tiltag er beregnet i forhold til.

Det er dermed forsøgt gjort muligt at sætte effekterne af S-regeringens udspil op mod det samme udgangspunkt, som effekterne af VLAK-regeringens modeller blev beregnet.

Det betyder, at effekterne af S-regeringens udspil er korrigeret for to primære ændringer i datagrundlaget for udligningsordningen, som har haft mærkbare fordelingsmæssige konsekvenser i den mellemliggende periode.

Det gælder Danmarks Statistisk revision af opgørelsen af indvandreres medbragte uddannelse, som har fået fuld gennemslagskraft, da det ikke lykkedes VALK-regeringen at forhandle en reform af udligningen på plads, hvor der blev taget højde for denne datarevision.

Det andet element, der er korrigeret for, er en ændring i det aldersbestemte udgiftsbehov, som opstod i forlængelse af, at VLAK-regeringen i 2018 justerede den kommunale kontoplan på ældre- og handicapområdet.

Læs mere om baggrunden for korrektionerne her.

Afsæt i VLAK's 'model 3'
VLAK-regeringen fremlagde i 2018 fem forskellige modeller for justering af udligningsordningen forud for de politiske forhandlinger. Altingets sammenligning er baseret på den såkaldte 'model 3', der var den mest vidtgående model i forhold til at øge omfordelingen fra primært hovedstadsområdet til det øvrige land.

Effekterne af VLAK-modellen er opgjort med udgangspunkt i kommunernes statsgaranterede beskatningsgrundlag for 2020 for at øge sammenligneligheden med S-regeringens udspil.

Effekterne af S-regeringens er både beregnet på baggrund af udspillets oprindelige konsekvensberegninger og de alternative beregninger, der siden er lagt frem omkring 'tilbagegangskriteriet'.

Sammenlignes VLAK's model 3 med S-udspillets oprindelige konsekvensberegninger, så flytter S-udspillet 1,9 mia. kr. fra hovedstadsområdet. Sammenlignes med afsæt i de alternative konsekvensberegninger for S-udspillet flyttes der 2,1 mia. kr.

SAMMENLIGNING BASERET PÅ OPRINDELGE S-BEREGNINGER

SAMMENLIGNING BASERET PÅ ALTERNATIVE S-BEREGNINGER

Hovedstadsområdet er defineret som de 34 kommuner, der indgår i den nuværende hovedstadsudligning.

Kilder: Social- og Indenrigsministeriet, rimeligeudligning.nu


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00