Debat

Frivillige kan styrke lokalsamfundet

DEBAT: Frivillige skaber nye strukturer i kommunens samarbejde. Det er en stor udfordring, men anstrengelserne betaler sig, skriver Hans Søie, kommunaldirektør i Holbæk Kommune.
Pernille Diana Castle Møller
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi har i stedet valgt at slippe frivilligheden fri og tro på, at ledere og medarbejdere på de enkelte arbejdspladser sammen med de frivillige er de bedste til at finde ud af, hvilken form for samarbejde, der giver mening og skaber mest værdi

Hans Søie
Kommunaldirektør i Holbæk Kommune
Fakta
BLAND DIG I DEBATTEN! - Send en mail til [email protected]

Af Hans Søie
Kommunaldirektør Holbæk Kommune

I Holbæk Kommune arbejder vi ligesom mange andre kommuner med at udvikle samarbejdet med frivillige. Hos os er det sket i regi af et frivillighedseksperimentarium, der har involveret frivillige, politikere, medarbejdere og faglige organisationer.

Det blev hurtigt tydeligt for os, at der var stor forskel på, hvordan de forskellige områder i kommunen samarbejdede og koordinerede indsatser og ressourcer sammen med de frivillige. Nogle steder var der en stor kommunal understøttelse af de frivilliges engagement, mens der andre steder ikke var noget samarbejde.

Resultatet var, at der nogle steder blev arbejdet i parallelle spor, at ressourcer ikke blev allokeret optimalt, og at der ikke blev skabt kontakt mellem kommune, frivillige og de borgere, der kunne have glæde af en koordineret indsats.

På ældreområdet, idræts- og kulturområdet og naturplejeområdet havde vi et udbredt og velfungerende samarbejde med frivillige. På børne- og sundhedsområdet havde vi en del samarbejde, mens det var ret begrænset på arbejdsmarkedsområdet og - overraskende nok for os - også på det sociale område.

Tillid fremfor regler
Belært af vores positive erfaringer fra de områder, hvor der var et udbredt samarbejde, sigter vores nye strategi på at udvikle samarbejdet med frivillige på alle de store velfærdsområder.

Undervejs er mange spørgsmål og dilemmaer dukket op. Fra flere sider hørte vi et ønske om, at der blev udarbejdet tydelige regler for, hvad frivillige må og ikke må. Vi har i stedet valgt at slippe frivilligheden fri og tro på, at ledere og medarbejdere på de enkelte arbejdspladser sammen med de frivillige er de bedste til at finde ud af, hvilken form for samarbejde, der giver mening og skaber mest værdi.

Det betyder samtidig, at vi accepterer forskellige modeller af organisering på forskellige arbejdspladser i forskellige lokalsamfund. Fællesnævneren for hele kommunen er, at der, hvor aktive borgere viser et initiativ og et engagement, der vil vi støtte op omkring det.

Guider og koordinatorer
Vores Hovedudvalg har udarbejdet en guide, som indeholder gode råd og inspiration til ledere og medarbejdere, om hvordan man kan samarbejde med frivillige. Under vores arbejde med guiden har vi hele tiden haft en åben dialog, hvor vi har synliggjort og talt om dilemmaer, og hvordan disse kan håndteres. Som noget helt centralt har vi i den forbindelse etableret et team af frivilligkoordinatorer. De sikrer, at ledere, medarbejdere og frivillige på alle fagområder hurtigt kan få kompetent og inspirerende sparring og rådgivning om samarbejde.

Vi ignorerer ikke, at der er en række formalia, der skal være på plads – for eksempel børneattester, forsikringsforhold og tavshedspligt. Men det er klaret ved at beskrive disse forhold kort og konkret i guiden.

Et stille opgør med vanetænkning
Vi kan allerede nu se, at udviklingen medfører nye roller og kulturer i kommunen. Frivillige kan både inspirere og udfordre de vante arbejdsmåder. Hvis vi ønsker at frigøre de frivilliges engagement og ressourcer i fællesskabet, kræver det også, at vi er åbne for nye veje og måder at gøre tingene på. 

For nogle ledere og mange medarbejdere er det en ny opgave at skulle samarbejde med frivillige. Det kræver andre kompetencer at finde vej i de nye samarbejdsmuligheder - at motivere og facilitere samarbejdet med nye borgergrupper. Det betyder, at ledernes og medarbejdernes faglighed i høj grad skal udfolde sig på en samarbejdsbane for at understøtte og kvalificere den indsats, de frivillige udøver og dermed skabe mulighed for, at de frivilliges ideer og ressourcer kan realiseres.

En ny kommunalrolle
På sigt kan det betyde en helt ny rolle for den kommunale arbejdsplads i lokalsamfundet. Når vi er med til at koordinere engagerede borgeres ressourcer, skaber vi bedre eller flere aktiviteter og muligheder i lokalsamfundene.

Spørgsmålene i den forbindelse er mange, og vejen er ikke trådt endnu. Vi er nødt til fortsat at eksperimentere med nye samarbejdsformer, nye måder at løse opgaverne på og nye roller til politikere, ledere og medarbejdere i kommunerne.

Vores erfaring er, at det er en kæmpe gevinst for omstillingen at have medarbejderrepræsentanter med fra starten af processen. Ledere og medarbejdere har i fællesskab udforsket dilemmaerne og de mulige veje.

Det har også haft afgørende betydning, at byrådet fra starten har haft mod til at eksperimentere og dermed også til at acceptere, at vi kan komme til at begå fejl eller træde nogen over tæerne. I næste fase tror jeg, vi skal blive endnu bedre til at invitere, ikke bare frivillige, men borgerne bredt set, med i dialogen om kommunens rolle i lokalsamfundet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Søie

Fhv. Erhvervsdirektør, Kalundborgegnens Erhvervsråd, fhv. chefkonsulent, KL, fhv. kommunaldirektør, Holbæk Kommune
merkonom, FD, MPA

0:000:00