KL forsvarer valgkampagne

EFFEKT: Professor-kritik af kampagnen "Tænk dig om før du ikke stemmer" vækker undren i KL. Det er jo hans egen forskning, vi tager afsæt i, siger landsforeningens kommunikationschef.
Der bruges over syv millioner kroner på KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministerietskampagne for at få flere unge til at stemme. KL afviser, at pengene bliver brugt i blinde.
Der bruges over syv millioner kroner på KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministerietskampagne for at få flere unge til at stemme. KL afviser, at pengene bliver brugt i blinde.
Kim Rosenkilde

Man kan jo godt måle effekter af reklamer. Men det er jo nok ikke den type målinger, Kasper Møller Hansen arbejder med.

Line Aarsland
Kommunikationschef KL
Kendisser, der taler kommunalvalget op, og mobile stemmeurner på banegårde og McDonalds-restauranter. KL og Danske Regioner tager sammen med Økonomi-og Indenrigsministeriet utraditionelle midler i brug for at få trukket særligt flere yngre vælgere til stemmeurnerne til region- og kommunalvalget i november.

Og der bliver ikke skudt i blinde, understreger KL's kommunikationschef, Line Aarsland, som reaktion på kritik af kampagnen fra statskundskabsprofessor Kasper Møller Hansen. I sidste uge forholdte han sig på Altinget.dk skeptisk over for kampagnens tilrettelæggelse.

Han pegede blandt andet på, at der kun er meget begrænset viden om, hvad der egentlig virker, og at der ikke i tilstrækkelig grad er lagt op til at sikre evidens for de reelle effekter af det to-cifrede millionbeløb, der samlet vil blive brugt.

"Vi undrer os meget over kritikken fra Kasper Møller Hansen. Hele vores kampagne bygger på hans forskning, og vi har i flere omgange haft fat i ham til at holde oplæg om, hvad vi ved virker og ikke virker," siger Line Aarsland.

Dokumentation

Fakta om "Tænk dig om før du ikke stemmer"

KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet står bag kampagnen, der har et budget på 6,4 millioner kroner. Midlerne finansieres af den nu nedlagte Kommunale Momsfond.

Herudover bidrager KL selvstændigt med en million kroner og sekretariatsstøtte til kampagnen.

1,5 millioner er brugt på at udvikle kampagnen. Herunder produktion af hjemmeside, design af materiale som plakater, logoer, m.m.

0,5 millioner kroner er brugt på film og foto.

200.000 kroner går til samarbejde med kommunikationsbureuaet Prime Time om pr-strategi.

Den tungeste post på godt fire millioner kroner går til mediekøb. Primært out door-reklamer og reklamer on-line. Herudover er der indrykket annoncer i flere større dagblade.

Den ene million fra KL går til en kommunepakke med materiale, som de enkelte kommuner kan bruge i deres lokale kampagner.

Kilde: KL


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00