København vil erstatte byens travleste buslinje med letbane

BESLUTNING: Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune har besluttet at arbejde videre på at få en letbane, der kan forbinde Gladsaxe og Nørrebro. Metro er for dyrt, og busser for små, lyder det fra EL-borgmester.

Står det til et flertal i Københavns borgerrepræsentation, skal hovedstaden ikke kun have en letbane i byens omegn, men også fra Gladsaxe til Nørrebro.
Står det til et flertal i Københavns borgerrepræsentation, skal hovedstaden ikke kun have en letbane i byens omegn, men også fra Gladsaxe til Nørrebro.Foto: Pressefoto/dinletbane.dk
Kim Rosenkilde

Det er kun halvandet år siden, at nye ekstra lange gasbusser blev sat ind for at aflaste presset for den i hovedstaden legendariske bus 5A, der ofte omtales som Nordens travleste buslinje.

Men allerede nu ser de københavnske politikere ind i en ikke alt for fjern fremtid, hvor også den nye såkaldte linje 5C vil have mere end svært ved at følge med behovet for at kunne flytte borgere mellem det yderste og det inderste af hovedstadens nordvestlige byområde.

Det har efter længere tids overvejelser og analysearbejde nu fået kommunens borgerrepræsentation til at beslutte at arbejde videre for at få etableret en letbane mellem Nørrebro og Gladsaxe via det socialt udsatte boligområde Tingbjerg.

Dokumentation

Letbane i København NV

Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune har besluttet at arbejde videre for at få etableret en letbane fra Nørrebro Station til Gladsaxe Trafikplads. Forventningen er, at den samlede tur vil kunne klares på 24 minutter.

Letbanen vil både skulle køre i eget tracé, men vil også på visse strækninger skulle køre i blandet trafik. På sigt skal det være muligt at forlænge letbanen til Nørreport Station.

Prisen for en letbane løber op i cirka 3 milliarder kroner. Den foreløbige samfundsøkonomiske beregning peger på en negativ intern rente og en samfundsøkonomisk effekt  på -2,8 milliarder kroner.

Resultatet skyldes ifølge kommunens analyse først og fremmest forlænget rejsetid for øvrige trafikanter. Primært bilister. 

Der forventes op mod 48.000 rejsende om dagen.

Med godkendelsen i borgerrepræsentationen vil undersøgelsernes anbefalinger til udbygning af den kollektive trafikale infrastruktur blive indarbejdet i forslag til Kommuneplan 2019.

Næste skridt i tilblivelsen af en letbane mellem Nørrebro Station og Gladsaxe Trafikplads vil være dialog mellem Transport-, Bygnings, og Boligministeriet, Gladsaxe Kommune og evt. Region Hovedstaden om igangsætning og finansiering af en dybdegående undersøgelse i form af et udredningsarbejde.

En udredning af en letbane fra Gladsaxe Trafikplads, via Tingbjerg og Frederikssundsvej, til Nørrebro Station vurderes at koste 15-20 millioner kroner.

Københavns Kommune har også undersøgt en mulig metrolinje til Brønshøj Torv fra Rigshospitalet.

Hvor en letbaneforbindelse fra Gladsaxe Trafikplads til Nørrebro Station koster 3 milliarder kroner og en forlængelse til Nørreport Station koster yderligere 1,4 milliarder kroner vil en metroforlængelse fra Rigshospitalet til Brønshøj Torv koste mindst 8,6 milliarder kroner.

Kilde: Københavns Kommune


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00