Kommuner rækker ud efter mindre virksomheder

INDKØB: Små og mellemstore virksomheder kan have svært ved at trænge igennem og blive leverandør til kommunerne. Det forsøger kommuner landet over at gøre noget ved ved at invitere de ofte lokalt forankrede virksomheder indenfor.

Rådhuset kan for mange mindre virksomheder virke som lukket land. Men mange kommuner vil gerne have flere små og mellemstore virksomheder i spil som leverandører.
Rådhuset kan for mange mindre virksomheder virke som lukket land. Men mange kommuner vil gerne have flere små og mellemstore virksomheder i spil som leverandører.
Kim Rosenkilde

Hvis virksomhederne ikke kommer til kommunerne, så må kommunerne komme til virksomhederne. Det er filosofien bag en række workshops, Væksthus Hovedstaden har lavet for Erhvervs- og Vækstministeriet i samarbejde med en række kommuner landet over.

Her blev små og mellemstore virksomheder inviteret indenfor til et indblik i den kommunale verdens organisation og tankemønstre på indkøbsområdet. Samtidig blev de gennem sparring med kommunale indkøbere og andre iværksættere med erfaring med handel med kommuner klædt på til selv at tage kontakten.

Men en ting er, hvad virksomhederne kan gøre for at blive en mere attraktiv leverandør for en eller flere kommuner. Noget andet er, hvad kommunerne kan gøre for selv at blive tilgængelige for de små og mellemstore virksomheder, der ofte ikke har de store erfaringer med det offentlige som handelspartner.

”Som leverandør kan man måske godt undre sig over kommunernes krav. Særligt for små leverandører kan de være svære at honorere,” siger Rikke Thorlund Haahr, chef for offentlig-privat i KL, der deltog i workshops i såvel Lejre som Høje-Taastrup Kommuner.

Når man taler om lokale leverandører, så taler man jo lige så meget om små leverandører. Små leverandører orienterer sig lokalt i første omgang.

Rikke Thorlund Haahr
Chef for offentlig-privat i KL

Ud over de to kommuner havde Væksthus Hovedstaden også trommet en stor samling virksomheder sammen og kunne melde fuldt hus i såvel Aalborg, Aarhus og Sønderborg, da rækken af workshopper løb af stablen i sidste uge.

Små er ofte lokale
Kommuner kan have en interesse i at understøtte lokale virksomheder ved at bruge dem som leverandører. Men det sætter både udbudsregler og tilbudsloven relativt skarpe grænser for. Derfor er det ifølge Rikke Thorlund Haahr lettere at se på, hvad kommunen kan gøre for at trække små virksomheder til.

”Når man taler om lokale leverandører, så taler man jo lige så meget om små leverandører. Små leverandører orienterer sig lokalt i første omgang. Og for at gøre det lettere for de små kan man jo blandt andet overveje, om man kan splitte et stort indkøb lidt op og så stadig få noget, som hænger fornuftigt sammen,” siger Rikke Thorlund Haahr.

For mindre virksomheder kan det ofte være for ressourcekrævende at byde ind på et egentligt udbud. Derfor er det i høj grad kommunernes indkøb til en værdi på under 500.000 kroner, som er relevante for de små og mellemstore.

Rikke Thorlund Haahr peger samtidig på fornuften i at holde arrangementer, hvor kommunerne inviterer virksomhederne indenfor og hjælper dem med at orientere sig i den meget store og komplekse organisation, som en kommune er.

”I virkeligheden tror jeg, at det er den første hurdle for mange leverandører. Og alene det, at man holder sådan et arrangement som Væksthus Hovedstadens workshops, er jo et udtryk for, at man gerne vil give de små lidt medvind på cykelstierne,” siger Rikke Thorlund Haahr.

Frygt for forandring
Ifølge projektleder Dan Boding-Jensen fra Væksthus Hovedstaden gør kommunerne generelt deres arbejde rigtig godt, men ofte har de ikke fokus på at få afdækket markedet på en måde, som også favner de små og mellemstore virksomheder.

Som eksempel peger Dan Boding-Jensen på en virksomhedsejer, der til en af de fem workshops spurgte en lokal indkøbschef om, hvorvidt 'en god dag i kommunen er en dag, hvor der ikke sker noget nyt'.

”Det er formentlig helt urimeligt, men det tegner et billede af virksomhedernes oplevelse af kommunerne. Hvis kommunerne har for meget fokus på driften, så kan de let misse løsningen på deres egentlige udfordringer,” siger Dan Boding-Jensen.

Han mener, at det for mange kommuner først og fremmest handler om at erkende, at dialog med markedet er en forudsætning for udvikling, og at man i kommunen selvfølgelig skal have lyst til at udvikle sig.

”Aarhus og Hjørring Kommuner er gode eksempler på kommuner, vi har mødt på vores tur rundt i landet, som aktivt inviterer markedet til dialog, og som ser mødet med nye måder at løse kommunale udfordringer som en genvej til at finde frem til det, der er 'bedst og billigst',” siger Dan Boding-Jensen.

 



Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00