Oplæg til ny tilbudslov bekymrer erhvervslivet

KONKURRENCE: Regeringen lægger med sin 2025-plan op til at ændre tilbudsloven for at sikre mere konkurrence. Forslaget vækker bekymring blandt både virksomheder og indkøbere.

Regeringen vil øge konkurrencen på de mindre offentlige byggeopgaver. Det skal sikre det offentlige bedre priser.
Regeringen vil øge konkurrencen på de mindre offentlige byggeopgaver. Det skal sikre det offentlige bedre priser.Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde

Vi frygter, at man er på vej ud i noget, som fører til et kæmpe spild i erhvervslivet.

Frank Korsholm
Politisk chef i Håndværksrådet
Fakta
Tilbudsloven for bygge og anlæg
Loven finder anvendelse ved indgåelse af offentlige bygge- og anlægskontrakter, uanset kontraktens værdi.

Loven indeholder dog forskellige tærskelværdier for, hvilken udbudsform ordregiver kan vælge.

Tilbudsloven bestemmer, at for bygge- og anlægskontrakter med en værdi op til og med 300.000 kr., kan tilbudsindhentning ske ved underhåndsbud fra én enkelt tilbudsgiver. 

Hvis kontraktværdien ligger mellem 300.000 kr. og 3 mio. kr., kan tilbudsindhentning ske ved underhåndsbud fra mindst to tilbudsgivere og højest 3.

Kontrakter, som har en værdi mellem 3 mio. kr. og den gældende tærskelværdi for bygge- og anlægskontrakter i udbudsloven (aktuelt 38,9 mio. kr.), skal udbydes efter reglerne om begrænset eller offentlig licitation i tilbudsloven.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Nye og mere enkle regler for indkøb af mindre bygge- og anlægsprojekter skal være med til at sikre mere konkurrence og dermed lavere priser for det offentlige.

Det mener regeringen, der som en del af sin 2025-plan lægger op til at ændre regelsættet for udbud af de offentlige byggeprojekter, der koster mindre end 38,9 millioner kroner.

Beløbet er den nedre grænse for, hvornår udbudslovens regler gælder på byggeområdet.

Dokumentation

2025-planen om ny tilbudslov

Regeringen vil udarbejde et nyt, mere enkelt regelsæt for indkøb af bygge- og anlægsopgaver under 38,9 mio. kr.

Det skal gøre det mere synligt for alle bygge- og anlægsvirksomheder, når nye opgaver kommer i udbud, og derfor vil der i højere grad end i dag blive pligt til at annoncere opgaverne offentligt.

Samtidig ønsker regeringen at styrke konkurrencen blandt de virksomheder, der byder på opgaverne, og derfor vil reglerne blive strammet op, så en række konkurrencebegrænsende elementer fjernes.

Byggepolitisk strategi om analyser af tilbudslov
(2014)

Tilbudsloven blev ændret i 2005, blandt andet for at øge gennemsigtigheden og retssikkerheden for de enkelte tilbudsgivere. 

Der blev dog samtidigt indført en række bestemmelser i tilbudslovens afsnit 1 om bygge- og anlægskontrakter, som
kan begrænse konkurrencen.

Årsagen til, at disse regler kan begrænse konkurrencen er, at reglerne gør det lettere for tilbudsgivere at koordinere
priser og dermed indgå i tilbudskarteller, samt at det svækker konkurrencen, når ordregiver er forhindret i at forhandle med det antal tilbudsgivere, der vil give den mest effektive konkurrence i det konkrete tilfælde.

Produktivitetskommissionen har anbefalet, at tilbudslovens begrænsninger på antallet af bud, der kan indhentes og forhandles ved offentlige bygge- og anlægsopgaver, fjernes.

Der gennemføres derfor en analyse, som vil have fokus på følgende bestemmelser:

  • Adgangen til at være til stede ved åbning af tilbuddene og adgangen til at få budsummer oplyst.
  • Kravet om, at ordregiver ved indbudte licitationer skal oplyse, hvor mange tilbudsgivere der maksimalt vil blive opfordret til at byde.
  • Begrænsningen af antallet af tilbudsgivere, der må forhandles med, når kriteriet er det økonomisk mest fordelagtige bud.
  • Begrænsningen af antallet af underhåndsbud, der må indhentes.

Kilde: Statsministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00