S giver grønt lys for fjernbusser på kortere strækninger

LOVFORSLAG: Socialdemokratiet er klar til at stemme for regeringens forslag om at lempe afstandskravet for fjernbusser. Resten af rød blok er imod. Blandt andet af frygt for ulige konkurrence med togene.

Et bredt flertal i Folketinget er klar til at tillade fjernbusser på kortere strækninger.<br>
Et bredt flertal i Folketinget er klar til at tillade fjernbusser på kortere strækninger.
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Fjernbusser kan være et billigere alternativ til tog, og det vil derfor være til den almindelige danskers fordel at gøre det muligt også at køre fjernbus på knapt så fjerne strækninger.

Det er ræsonnementet bag et lovforslag fra regeringen om at sænke det såkaldte afstandskrav om den strækning, fjernbusser som minimum skal køre, til 75 kilometer.

Et forslag, som ikke kun Dansk Folkeparti, men nu også Socialdemokratiet er parate til at støtte op om. Det fremgår af betænkningen til lovforslaget, som skal færdigbehandles i denne uge.

Dokumentation

Lempelse af afstandskrav for fjernbusser

I dag forstås fjernbuskørsel som rutekørsel, der forløber over mere end to trafikselskabers område, over mere end området for trafikselskabet på Sjælland eller over mere end Bornholms Regionskommunes område.

Hvis fjernbuskørslen udføres som almindelig rutekørsel, skal der i dag udføres mindst én afgang fire dage ugentligt på ruten i en periode af mindst seks måneder..

Med regeringens lovforslag foreslås det at sænke afstandskravene til fjernbuskørsel til 75 kilometer og øge betjeningskravet fra én afgang fire dage ugentligt til mindst en returrejse fem dage ugentligt.

Samtidig foreslås det, at der indføres grundlag for et intensiveret tilsyn med fjernbusserne samt forslag om højere anbefalede bøder. Formålet er at sikre lige markeds- og brugervilkår for alle operatører og passagerer.

Hensigten med kortere afstandskrav og højere betjeningskrav er at skabe de retlige rammer for flere fjernbusruter i Danmark, herunder i yderområder.

Lovforslaget indeholder yderligere forslag om, at private virksomheder efter aftale med et trafikselskab kan yde et tilskud til nye ruter eller ekstra afgange på en rute til og fra virksomheden.

Derudover har lovforslaget også til formål at sikre fælles buspassagerrettigheder i den offentligt finansierede kollektive trafik, uanset hvor i landet man rejser, og med hvilket trafikselskab.

Lovforslaget anden- og tredjebehandles i denne uge.

Læs hele lovforslaget

Kilde: Folketinget


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00