Debat

Tømrermester: Nidkær anvendelse af udbudsloven bliver en barriere

DEBAT: Offentlige udbud skal sikre fair konkurrence. Men for nylig endte kommunalt udbud af håndværkeropgaver med, at juraen blev omfattende, og små håndværkere gav op, skriver tømrermester.

I et eksempel på offentligt udbud endte tre lokale virksomheder med at deltage ved licitationen. Resten var større firmaer, som lå langt fra kommunen, skriver Martin Skou Heidemann.
I et eksempel på offentligt udbud endte tre lokale virksomheder med at deltage ved licitationen. Resten var større firmaer, som lå langt fra kommunen, skriver Martin Skou Heidemann.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Martin Skou Heidemann
Tømrermester og formand for Træsektionen i DI Dansk Byggeri

Opstarten var et godt og velbesøgt møde, hvor kommunen havde inviteret de lokale håndværkere til information om de kommende opgaver, så de kunne være så godt rustede som muligt til udbuddet.

Kommunen havde den tilgang, at man ville give det lokale erhvervsliv en håndsrækning ved at købe flest mulige ydelser i nærområdet.

Det skulle helst komme de mange mindre, lokale håndværksfirmaer til gode, når kommunens bygninger i årene frem skulle repareres eller vedligeholdes.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Godt for virksomhedernes omsætning, for den lokale beskæftigelse og også god reklame for firmaerne, når andre i kommunen kan se, at kommunen benytter dem.

Mindre lokale håndværkere gav op
Informationsmødet var en succes. Hele 25 lokale håndværksfirmaer mødte op og blev præsenteret for opgaverne, tidsplanen og lidt om, hvordan man bød ind. Alt tegnede godt. Intet burde kunne gå galt herfra.

Jeg vil godt anfægte, at udbudsloven anvendes så nidkært, at de formelle og juridiske krav bliver en barriere for et af formålene med udbudsloven: Nemlig at sikre den sunde konkurrence

Martin Skou Heidemann
Tømrermester og formand for Træsektionen

Men så skete der et eller andet i processen. Måske var det, fordi det var kommunens advokat, der fik opgaven med at udforme udbuddet. Måske var det dårlig kommunikation og opfølgning.

Selve udbuddet endte nemlig med at være en meget omfattende standardversion af det, som hedder ESPD. Det er et fælles europæisk udbudsdokument. Det vil sige en standardformular, der skal anvendes ved udbud over en vis størrelse.

Ifølge sådan et dokument skal firmaerne prækvalificeres via udfyldelse af ESPD, som også kræver omfattende dokumentation.

ESPD er et strengt juridisk dokument, hvor man blandt andet skal svare på, om man har deltaget i menneskehandel eller i terror.

Hvordan dokumenterer en lille håndværker lige sin uskyld i forhold til den slags? Spørgsmålenes formuleringer er sikkert juridisk uangribelige, men som almindelig håndværker kan man hurtigt komme i tvivl, i forhold til om der skal svares ja eller nej for at erklære sin uskyld. Derfor gav de fleste af de små håndværkere simpelthen op. De ansøgte ikke engang om deltagelse i licitationen.

Gråspurve blev skudt med kanoner
I kommunens tilfælde havde ESPD-dokumentet slet ikke været nødvendigt.

Udbuddet var langt under EU's tærskelværdier. Det var blot for en sikkerheds skyld, at man tog det tunge juridiske skyts i brug. Godt for advokaten – trist for de lokale håndværkere.

Ydermere er ESPD-dokumentet heller ikke mere standard, end at der stort set altid optræder nye spørgsmål og formuleringer. Man kunne derfor sagtens have rettet det til, så de mindre virksomheder havde kunnet forstå – og turdet udfylde det.

Enkelte lokale virksomheder tog dog modet til sig og gik i gang. Næste hurdle var referencer på tilsvarende opgaver. Her gik advokaten også nøjeregnende til værks.

Læs også

Hvis man havde arbejdet på det lokale gymnasium, så blev man sorteret fra. Ifølge den juridiske vurdering kunne håndværksarbejde på et gymnasium slet ikke sammenlignes med at arbejde på en kommuneskole – og så blev den håndværker sorteret fra.

I sidste ende deltog kun tre lokale virksomheder ved licitationen. Resten af de indbudte var større firmaer, som lå geografisk langt fra kommunen. Med deraf følgende længere køretid.

Dårligt for klimaet, dårligt for den lokale beskæftigelse og på sigt dårligt for både kommunekassen og for hele samfundsøkonomien.

Jeg angriber ikke, at vi har en udbudslov. Og jeg angriber slet ikke, at det offentlige skal konkurrenceudsætte sine opgaver.

Men jeg vil godt anfægte, at udbudsloven anvendes så nidkært, at de formelle og juridiske krav bliver en barriere for et af formålene med udbudsloven: Nemlig at sikre den sunde konkurrence.

Gode håndværkere kommer i mange forskellige størrelser, og loven burde netop sikre lige muligheder – uanset størrelse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Skou Heidemann

Medlem af byrådet (V), Gladsaxe Kommune, adm. direktør, grundlægger, Skou Gruppen, bestyrelsesformand, DI Træsektionen, fhv. bestyrelsesformand, Dansk Byggeri
bygningsingeniør (Danmarks Ingeniør Akademi 1990)

0:000:00